اعلام آمادگی فضانورد پرواز ناکام سایوز ام.اس-۱۰ برای رفتن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایسنا نوشت: نیکلاس هیگ فضانورد پرواز ناکام سایوز ام.اس-۱۰ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی آمریکا اعلام کرد: تمامی تلاش و وقت خود را برای پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی و تامین آمادگی صرف می‌کند.

نیکلاس هیگ با اشاره به حادثه پرتاب ناموفق سایوز در اکتبر گذشته گفت: می‌توانم بگویم که هیچ چیز در اعتماد من به توانایی و عملکرد موثر و ایمنی ناو کیهانی سایوز از خدمه تغییر نکرده است و اعلام می‌کنم آماده پرواز هستم. هیگ در مورد اینکه آیا قبل از آغاز سفر اضطراب داشته یا خیر گفت: مسلما هر انسانی در چنین لحظاتی مضطرب خواهد بود. اگر کسی اضطراب نداشته باشد، انسان طبیعی نیست. او در ادامه توضیح داد که سفر به فضا امر ساده‌ای نیست و هر فضانوردی در معرض خطر است ولی اضافه کرد "اما ما وظیفه داریم تلاش کنیم. این کار را به دلیل اهمیت مأموریت فضانوردان برای گسترش دانش بشری در شناخت فضا و تحقیق در ایستگاه فضایی لازم است و ما این کار را انجام می‌دهیم."

موشک سایوز-اف.گ روز ۱۱ اکتبر گذشته در حالیکه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۰ به سرنشینی آلکسی اووچینین و  نیکلاس هیگ را قرار بود به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد، تقریبا سه دقیقه پس از ترک سکوی پرتاب در مرکز فضایی بایکونور سقوط کرد. البته بخش سرنشین‌دار ناو سایوز توانست با جدا شدن از بقیه موشک و فرودی آرام، جان فضانوردان را نجات دهد. تحقیقات بعدی توسط کمیسیون مسئول بررسی حادثه نشان داد که این حادثه در اثر برخورد یکی از بلوک‌های جانبی مرحله اول به مرحله دوم موشک در مرحله جداسازی اتفاق افتاد.

این واحد به علت خم شدن یک حسگر در هنگام پیکره بندی در بایکونور صدمه دیده بود. الکسی اووچینین و نیک هیگ در این حادثه صدمه‌ای ندیدند زیرا سامانه فرود اضطراری ناو سایوز توانست بسیار به موقع و به درستی کارش را انجام دهد. این اولین حادثه طی ۳۵ سال گذشته در زمان پرتاب سایوز بود. در همین مصاحبه مشخص شد که سازمان فضایی روسیه در یک اقدام بی‌سابقه برنامه‌ریزی کرده تا در پرواز سرنشین‌دار برای ۱ مارس با ناو سایوز ام.اس-۱۲ آلکسی اووچینین و نیکلاس هیگ را جانشین الگ اسکریپوچکا و فضانورد اماراتی کرده و همراه با کریستینا کخ(فضانورد ناسا) راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کند. این گروه حدود ۶ ماه در سکونتگاه مداری خود فعالیت خواهند داشت و در ماه اکتبر به زمین باز خواهند گشت.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =