طرح انتقال آب از دریای عمان باید پیگیری شود

ایرنا نوشت:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طرح شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به کردیدور شرق کشور باید پیگیری و عملیاتی شود.

محمد علایی روز دوشنبه در همایش ملی فناوریهای آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بدون تزریق آب به این منطقه نمی توان زخم 60 ساله خشکسالی را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: 24 درصد مساحت خراسان رضوی در اقلیم نمیه خشک و بقیه آن در اقلیم خشک قرار دارد. میانگین 50 ساله بارندگی در این استان با 220 میلیمتر بارش معادل یک سوم میانگین جهانی است. ظرف 40 سال اخیر میزان بارش رو به کاهش رفته و میانگین 15 ساله آن به 209 میلیمتر، بارشهای 10 ساله 198 میلیمتر و بارشهای پارسال 129.5 میلی متر می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: شدت کاهش بارشها و افزایش میزان درجه حرارت در این استان نگران کننده و قابل توجه است.
وی افزود: دولتها ظرف 60 سال اخیر با تصور نامحدود بودن منابع آبی و اتکاء به درآمدهای نفتی، تشکلهای مردمی را از مدیریت آب حذف کردند و نبود تشکلهای مردمی در فرایند مدیریت آب پیامدهای منفی برایمان رقم زده است. متکی بودن به نیروی انتظامی برای مدیریت منابع آب نوعی سم در این حوزه است. مقوله آب را دولت به تنهایی نمی تواند مدیریت کند.
علایی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اتکا به برنامه جامع وزارت نیرو نگاه بخش آب و راهبردها را اصلاح کرده و برای مقابله با چالشهای آب راهبردهایی مشخص کرده است.

* تصویب سند سازگاری با کم آبی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه به تصویب سند سازگاری با کم آبی اشاره و بیان کرد: برای 28 دشت و 37 حوزه آبریز در استان با حضور دست اندرکاران امر و سمنها 'سند سازگاری با کم آبی' تصویب شده است.
وی افزود: طبق راهبرد اساسی این سند باید میزان کسری مخازن آب را در خراسان رضوی از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب به صفر برساند. با کمک تشکلهای مردم نهاد و شهروندان این سند را اجرا خواهیم کرد که البته اعتبارات و محدوده وظایف حاکمیتی نیز باید در آن پیگیری شود .
دومین جشنواره ملی فناوریهای آب با تمرکز بر موضوع آبهای نامتعارف، به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =