آسیب به مغز کودکان با ۷ ساعت خیره شدن به نمایشگر

ایسنا نوشت: اسکن‌های ام‌آرآی(MRI) از مغز کودکانی که بیش از هفت ساعت در روز به نمایشگرهای دستگاه‌های الکترونیکی نگاه می‌کنند، تغییرات چشمگیری در ساختار مغز آنها رخ می‌دهد.

یک تحقیق که با حمایت موسسه ملی سلامت آمریکا انجام می‌شود، نشان داده است کودکانی که بیش از هفت ساعت در روز به نمایشگرهای مختلف نگاه می‌کنند، ممکن است دچار نازک شدن زودرس قسمتی از مغز شوند که اطلاعات حسی را پردازش می‌کند.

آکادمی اطفال آمریکایی در همین راستا توصیه کرد که کودکان زیر 18 ماه از نگاه به نمایشگرها منع شوند.

هزینه این مطالعه 300 میلیون دلاری توسط موسسه ملی سلامت آمریکا(NIH) تامین می‌شود و بیش از 11 هزار کودک 9 تا 10 ساله در آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که خیره شدن بیش از حد به نمایشگرها می‌تواند پیامدهای منفی در توسعه احساسی، روحی و شناختی کودکان و نوجوانان داشته باشد.

کارشناسان مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان(ABCD4500 اسکن مغزی کودکان را مورد تحلیل قرار دادند و دریافتند کودکانی که وقت بیشتری صرف کار با نمایشگرها می‌کنند، دچار نازک شدن زودرس غشای مغز، یعنی همان بخشی از مغز که مسئول تفسیر اطلاعات دنیای فیزیکی است، می‌شوند.

دکتر "گایا داولینگ" مدیر تحقیقات موسسه ملی سلامت آمریکا گفت در حالی که نتایج اسکن MRI اختلاف معنی‌داری را در مغز کودکانی که بیش از هفت ساعت به صفحه‌های نمایش نگاه می‌کنند، نشان می‌دهد، اما با یک دلیل نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد.

وی افزود: ما نمی‌دانیم که آیا این اتفاق قطعا به دلیل خیره شدن به نمایشگرها ایجاد می‌شود یا خیر. این موضوع تنها زمانی روشن خواهد شد که ما این کودکان را در طول زمان دنبال کنیم تا ببینیم همین نتایج به دست می‌آید یا این عارضه به دلیل دیگری حادث می‌شود.

با این حال، داولینگ اضافه کرد که گزارش‌ها و داده‌های موسسه ملی سلامت آمریکا نشان داد کودکانی که بیش از دو ساعت به نمایشگرها خیره می‌شوند، کمتر تفکر می‌کنند و کم‌حرف تر هستند.

وقتی که این مطالعه پایان یابد، محققان قادر به پاسخ به این سوال خواهند بود که آیا رسانه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی برای بچه‌های کم سن و سال اعتیادآور است یا خیر.

دستورالعمل‌های اخیر آکادمی اطفال آمریکا(AAP) نشان می‌دهد که والدین نوزادان زیر 18 ماه، باید حتی از چت ویدئویی نیز اجتناب کنند. کودکان 2 تا 5 ساله نیز تنها مجاز به نهایتا یک ساعت در روز کار با نمایشگرها هستند.

همچنین بر روی زمان کار کردن کودکان 6 سال به بالا با نمایشگرها باید محدودیت اعمال شود تا به خواب کافی و فعالیت‌های بدنی آنها آسیبی وارد نشود.

دکتر "یولدانا رید" نویسنده اصلی این گزارش فنی گفت: پدر و مادر نقش مهمی در کمک به کودکان و نوجوانان در محیط رسانه‌ای بازی می‌کنند.

دکتر "دیمیتری کریستاکیس" از بیمارستان کودکان سیاتل گفت که کودکان کوچک، به خصوص نوزادان، قادر به انتقال تجربیات تصویری خود به زندگی واقعی نیستند. این دوره برای توسعه مغز انسان حیاتی است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =