افزایش سرعت انتقال داده به زمین با سیستم لیزری

ایسنا نوشت: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، یک سیستم مبتنی بر لیزر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تاسواره‌ها (ماهواره‌های کوچک مکعبی)در ارسال سریع داده‌ها به زمین کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، یک پلتفرم لیزری جدید ابداع کرده‌اند که شاید بتواند به پرتاب ماهواره‌های مینیاتوری کمک کند.از سال 1998، تقریبا دو هزار ماهواره موسوم به "تاسواره"(CubeSats) با ابعادی به اندازه جعبه کفش، به فضا پرتاب شده‌اند. ساخت و پرتاب تاسواره‌ها به خاطر ابعاد کوچک آنها و استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از ماهواره‌هایی است که صدها یا میلیون‌ها دلار هزینه دارند. تاسواره‌ها در واقع، ماهواره‌هایی هستند که از واحدهای ساختاری مکعبی تشکیل شده‌اند و می‌توان آنها را در یک خشاب با قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانه پرتابگر جانمایی کرد و به آسانی در مدار قرار داد.

این ماهواره‌های کوچک با وجود توانایی در ارائه تصاویر جامع، به خاطر محدودیت قدرت و ابعاد نمی‌توانند کارآیی لازم را در ارسال داده داشته باشند و مجموعه بزرگی از داده را به زمین منتقل کنند.پلتفرم جدید پژوهشگران ام.آی.تی، تاسواره‌ها را قادر می‌سازد از منابع آنبرد کمتری استفاه کنند. این ماهواره‌ها باید علاوه بر ارسال تصاویر هنگام عبور از مدار، هزاران تصویر با وضوح بالا را هنگام پرواز در ارتفاع کم تهیه کنند.

ماهواره‌ها معمولا داده‌ها را با کمک امواج رادیویی ارسال می‌کنند. هر ماهواره بزرگ موجود در فضا می‌تواند به باندهای رادیویی فرکانس بالایی متصل شود که امکان ارسال مجموعه بزرگی از داده‌ها را با سرعت بالا برای آن فراهم می‌کند اما تاسواره‌ها بیش از حد کوچک هستند و دسترسی محدودی به باندهای فرکانس دارند.در هر حال، ارتباطات لیزری، چالش قابل توجهی را ارائه می‌دهند. پرتوهای لیزر به دلیل باریک بودن نسبت به امواج رادیویی، برای رسیدن به گیرنده زمینی، دقت بیشتری می‌طلبند.

"کری کاهوی"(Kerri Cahoy)، استادیار هوانوردی و ستاره‌شناسی دانشگاه ام.آی.تی گفت: برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمند از مشاهدات زمین، تصاویر فراطیفی تهیه می‌شوند که ثبت آنها در طول موج‌های بسیار صورت می‌گیرد و ترابایت‌ها داده تولید می‌کند. این کار برای تاسواره‌ها دشوار است اما با کمک این سیستم می‌توان تصاویر تهیه شده را به سرعت به زمین رساند. من باور دارم که این قابلیت می‌تواند به تاسواره‌ها کمک کند ماموریت‌ها را در سطح جهانی و در زمان واقعی پوشش دهند.

این پژوهش، در مجله "Optical Engineering" به چاپ رسید.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =