چگونه فضانورد ناسا در فضا دچار لختگی خون شد؟

ایسنا نوشت: سرنا آنیون چنسلور فضانورد ناسا که از ۶ ژوئن امسال در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول فعالیت است دچار ترومبوز(لختگی خون) در ناحیه گردن شده است.

این وضعیت در تابستان رخ داد اما خبر آن منتشر نشد. وی بلافاصله توسط پزشکان مرکز هدایت پرواز از طریق حسگرها و تماس‌های تلویزیونی مورد معاینه دقیق قرار گرفت. به منظور اجتناب از تشدید وضعیت، پزشکان توصیه کردند داروهای رقیق کردن خون مصرف کند، مایعات زیادی بنوشد. پس از اتمام دوره درمانی، او احساس رضایت می‌کند و در حال آماده شدن برای بازگشت به زمین در ۲۰ دسامبر است.

دکتر اولگ ایوانف فیبولوژیست و جراح عروق می‌گوید مصرف برخی داروهای خاص، اضافه بار زیاد که فضانوردان در زمان پرتاب تجربه می‌کنند و نیز هوای خشک و برخی حرکات بدنی ناخوشایند، می‌تواند منجر به ترومبوز شود.

دکتر ایوانف در پاسخ به این سوال که لخته شدن خون چقدر می‌تواند خطرناک باشد می‌گوید: میزان خطر لخته خون، به محل تشکیل آن بستگی دارد. در گردن، بسیاری از عروق، رگ ژوگولار(یا سیاهرگ‌های وداج) دو سیاهرگ بسیار مهم هستند که در هر دو طرف گردن قرار دارند. و شریان‌های کاروتید(سرخرگی که خون‌رسانی به نواحی پیشین مغز را بر عهده دارد) وجود دارد. این رگ‌ها، شریان‌های مغز و بافت نرم سر و مغز را تغذیه می‌کنند و تشکیل لخته خون در آنها بسیار خطرناک است و می‌تواند به سکته مغزی منجر شود.

وی افزود: لخته‌های خون در رگ‌هایی که مسئول خروج خون از مغز هستند، معمولا شکل نمی‌گیرد، اما اگر این اتفاق بیفتد، بدن مقابله می‌کند. ما همچنین باید توجه داشته باشیم که لخته‌های خون در شریان‌ها اغلب با پلاک‌های آترواسکلروز(رسوب چربی و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌ها) اشتباه گرفته می‌شود. من فکر می‌کنم اگر فضانورد پس از چند ماه پس از کشف یک لخته خون، احساس خوبی داشته باشد، هوشیاری را از دست نداده، از سردرد رنج نمی‌برد، احتمالا یا لخته خون نداشته و یا با استفاده داروها، به سرعت آن را دفع کرده است.

ایوانف گفت: در عین حال ما در زمین به افرادی که مستعد ابتلا به چنین بیماری‌هایی هستند توصیه نمی‌کنیم که به علت تغییر فشار، خشکی هوا در داخل هواپیما، سفر هوایی داشته باشند. اگر سرنا آنیون چنسلور به موقع شروع به مصرف داروهای توصیه شده توسط پزشکان کرده باشد، در زمان فرود نباید مشکلی داشته باشد. در هر صورت، او هیچ راه دیگری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که او در هنگام بازگشت به زمین چه باید بکند، گفت: دارو مصرف کند، مقدار زیادی آب بنوشید و ... دعا بخواند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =