۱۲۴ هزار تومان حداقل هزینه شب یلدا/ حداقل هزینه در یلدا چقدر آب می‌خورد؟

ایسنا نوشت: با نزدیکی به آخرین شب پاییز خانواده‌های ایرانی در گیرودار تامین نیاز اقلام شب یلدا هستند که با توجه به بررسی‌ها، یک خانواده چهار نفره باید برای این شب حداقل ۱۲۴ هزار تومان هزینه کند.

شب یلدای امسال از این جهت برای خانواده‌های ایران با سال‌های گذشته متفاوت است که در سال جاری نرخ دلار نوسانات بسیاری را به خود دید و همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از اقلام افزایش یافت.

حال فارغ از تمام این مسائل با نزدیکی به شب یلدا خانواده‌ها با تمام دغدغه‌ها و کاهش قدرت خرید به دنبال پاسخگویی به دلخوشی‌های کوچک فرزندان هستند از این رو بررسی بازار آجیل شب یلدا نشان از آن دارد که به طور نسبی قیمت آجیل و خشکبار به خصوص پسته ۲۱۶ تا ۴۵۰ درصد رشد داشته است.

با این شرایط جای سوال دارد که یک خانواده چهار نفره اگر بخواهد یک کیلو آجیل شب یلدا و انواع میوه به ویژه انار، هندوانه و نارنگی خریداری کند، چقدر باید هزینه پرداخت کند.

آجیل به میزان کافی هست

اجیل یلدا

گزارش های میدانی نشان می دهد  که آجیل مخلوط شب یلدا در اکثر واحدهای عرضه‌کننده وجود دارد، اما هر واحد با توجه به کیفیت، هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا که اکثرا با پوست است، قیمتی در حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به فروش می رسد. در کنار این نوع آجیل، قیمت آجیل چهار مغز کیلویی ۱۸۰ تا ۲۱۵ هزار تومان و آجیل چهار فصل (آجیل با پوست) ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

اما در این میان با وجود رشد قیمت آجیل و خشکبار؛ همواره قیمت پسته، بادام هندی و بادام برای بازار جذاب است که قیمت هر کیلو بادام هندی در محدوده ۱۸۰ هزار تومان، بادام محبی ۹۰ هزار تومان، بادام مغز ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، پسته ۱۳۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، مغز پسته ۳۲۰ هزار تومان و خلال پسته ۴۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

هزینه خرید میوه 

میوه یلدا

در کنار آجیل، خانواده‌ها باید برای شب یلدا میوه خریداری کنند که با وجود آن‌که میوه شب یلدا به انار، هندوانه و نارنگی معروف است، اما خانواده‌ها باید میوه‌های دیگر همچون سیب و پرتقال نیز خریداری کنند.

قیمت هر کیلو نارنگی در سطح شهر ۵ تا ۷.۵ هزار تومان، انار ۶ تا ۱۰ هزار تومان، موز ۱۲ هزار تومان، لیمو شیرین ۳.۵ هزار تومان، سیب ۷.۵ تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال ۳.۳ تا ۹.۵ هزار تومان و هندوانه ۳.۵ هزار تومان است.

در کنار آجیل و میوه هر خانواده حداقل یک کیلو شیرینی‌ تر یا شیرینی دانمارکی خریداری می‌کنند که هر کیلو شیرینی تر ۲۶ هزار تومان و شیرینی دانمارکی کیلویی ۲۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بازار حال و هوای شب یلدا را به خود گرفته است

در رابطه با حال و هوای خرید آجیل برای شب یلدا یک فروشنده آجیل و خشکبار گفت: بازار حال و هوای شب یلدا را به خود گرفته و مردم برای رفع نیاز به بازار ورود کرده‌اند، اما حجم خرید نسبت به سال‌های گذشته افت قابل ملاحظه‌ای به ثبت رسانده و می‌توان مدعی شد خریدهای کم جایگزین خریدهای کیلویی شده است.

در کنار این فروشنده یک خانم جوان که برای خرید آجیل و خشکبار به بازار آمده بود گرانی آجیل و خشکبار را تنها مشکل خانواده‌ها ندانست و گفت: در ماه‌های اخیر تمام اقلام مصرفی خانوار به بهانه نوسانات نرخ دلار افزایش قیمت بسیاری به خود گرفته است و جای سوال دارد که چرا در شرایط فعلی که نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده، قیمت محصولات مصرفی کاهش پیدا نکرده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد سازمان‌های نظارتی در شرایط فعلی هیچ کار مناسبی انجام نمی‌دهند و برخی سودجویان از این فرصت استفاده می‌کنند.

همچنین یک فروشنده آجیل و خشکبار در منطقه غرب تهران، گفت: به واسطه رشد قابل توجه قیمت آجیل و خشکبار به ویژه پسته از تهیه و تامین پسته در واحد صنفی خود جلوگیری کردیم، زیرا مشتری برای این محصول وجود ندارد و پسته خریداری شده برای ایام عید همچنان در مغازه موجود است.

حال با این تفاسیر اگر یک خانواده چهار نفره بخواهد یک کیلو آجیل شب یلدا، انار، نارنگی و هندوانه خریداری کند باید ۹۰ هزار تومان هزینه آجیل، ۱۰ هزار تومان انار، ۷.۵ هزار تومان نارنگی و ۱۷ هزار تومان هندوانه پرداخت کند که در مجموع می‌توان گفت هزینه یک خانواده چهار نفره برای شب یلدا حداقل ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =