مهدی مهدوی‌کیا: برانکو بهترین مربی خارجی ایران است

مهدی مهدوی‌کیا بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس گفت: امیدوارم در نیم فصل دوم با اضافه شدن بازیکنان جدید وضعیت پرسپولیس بهتر شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی مهدوی‌کیا که در تمرین امروز تیم فوتبال پرسپولیس حضور یافته بود، گفت: چند ماه پیش اینجا بودم و قول داده بودم دوباره بیایم. شرایط در نیم‌فصل اول سخت بود با توجه به اینکه پنجره این تیم بسته بود پرسپولیس با ۱۰،۱۱ بازیکن نتیجه خوبی گرفت و به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد و الان هم جزو سه تیم بالای جدول است. باید تبریک گفت به مجموعه باشگاه و امیدوارم در نیم فصل دوم با اضافه شدن بازیکنان جدید وضعیت بهتر شود.

مهدوی‌کیا در مورد حواشی اخیر لیگ برتر و اینکه برخی از تیم‌ها نسبت به مسائل داوری اعتراض زیادی دارند و معتقدند قضاوت‌ها به سود پرسپولیس است، گفت: من زیاد در این قضیه ورود نمی‌کنم، چون کار تخصصی من نیست، اما باید بگویم اشتباهات داوری همه جای دنیا وجود دارد. برای حل این مشکل کشورهای اروپایی از تکنولونوژی روز دنیا استفاده می‌کنند. فکر می‌کنم همه کشورها به این تکنولوژی نیاز دارند. در مورد مسائل داوری هم باید کارشناسان نظر بدهند.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان درباره جام ملت‌های آسیا و اختلافات موجود بین برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش تصریح کرد: ما همه ایرانی‌ هستیم و تیم ملی اولویت ماست. من خودم همیشه از تیم ملی حمایت کردم و می‌دانم موفقیت این تیم چقدر برای مردم مهم است. حالا بحث‌هایی که به وجود آمده را می‌شد به راحتی حل کرد و یک جلسه مشترک بین مربیان یا راه‌حل دیگری را فدراسیون فوتبال یا باشگاه پرسپولیس در نظر بگیرند. در هر صورت مردم همیشه عاشق تیم ملی خود بودند و ان‌شاءالله تیم ملی هم در جام ملت‌ها نتیجه خوبی بگیرد و موفق شود.

«شما در صحبت‌های اخیر خود برانکو را به عنوان بهترین سرمربی خارجی تاریخ ایران معرفی کردید و به نوعی با این صحبت موضع‌تان را در خصوص مربیان خارجی اعلام کردید.»، مهدوی‌کیا در واکنش به مطرح شدن این صحبت از سوی خبرنگاری گفت: من هیچ موقع به دنبال جریانات حاشیه‌ای نبودم. آن روز هم از من در مورد برانکو سؤال شد و من هم به خاطر عملکرد او در این چند سال این حرف را زدم. الان هم با قاطعیت همین حرف را می‌زنم. عملکرد برانکو در تیم ملی بسیار خوب بوده، دو سال هم با پرسپولیس قهرمان ایران شده و به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کرده است. من به این دلیل گفتم او بهترین مربی خارجی بوده است و قطعاً وقتی این عملکرد را می‌بینیم متوجه می‌شویم که او بهترین است.

وی درباره حاشیه‌هایی که پس از خوشحالی دستیار کارلوس کی‌روش بعد از شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمد،‌ یادآور شد: صحبت در درباره حواشی فوتبال همیشه وجود داشته است. رسانه‌ها هم به این موضوعات دامن می‌زنند، ولی من لزومی نمی‌بینم به این قضیه ورود کنم. من همیشه از تیم ملی حمایت کرده‌ام و از پرسپولیس هم حمایت می‌کنم، چون از بچگی عاشق این تیم بودم. برانکو را هم مربی خوبی می‌بینم، چون در تیم ملی با او کار کرده‌ام و هر زمانی هم نظر دادم در مورد عملکرد او صحبت کرده‌ام. فکر می‌کنم برانکو پس از چندین سال ناکامی،‌ غرور را به هواداران پرسپولیس برگردانده و می‌بینید در هر مسابقه‌ای که این تیم وارد زمین می‌شود،‌ با قدرت و رو به جلو بازی می‌کند.

کاپیتان پیشین پرسپولیس ادامه داد: بحث لژیونر شدن بازیکنان ما خیلی به تیم ملی و مربی تیم ملی مربوط نمی‌شود. به ساختار باشگاه‌ها و فوتبال پایه ما برمی‌گردد و مربی تیم ملی به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. باشگاه‌ها باید بازیکنان را در رده پایه بسازند. من یک مثال ساده بزنم، در اوایل سال‌هایی که در آلمان حضور داشتیم در بوندسلیگا یک و ۲ نزدیک به ۱۳-۱۴ بازیکن ایرانی داشتیم ولی الان یک ایرانی هم نداریم چون الان ژاپن و کره‌ فوتبال پایه را به دست گرفتند و الان بازیکنان زیادی در آلمان دارند. ما فوتبال پایه را رها کردیم و نتیجه‌اش هم الان می‌بینیم. ما در این چند سال ۲ بار به جام جهانی صعود کردیم و بازیکنان نتوانستند از ویترین مسابقات استفاده کنند. تیمی هم که به جام‌جهانی ۹۸ رفت ۲-۳ بازیکن‌ جوان داشت و به لیگ‌های خوب رفتند. با توجه به اینکه الان ما ستاره‌ای نداشتیم که از تیم ملی‌ به باشگاه‌های جهان معرفی کنیم. الان هم جهانبخش به واسطه حضورش در هلند و کسب آقای گلی توانست به انگلیس برود.

مهدوی‌کیا درباره این موضوع که برای رسیدگی به فوتبال پایه هیچ اراده‌ای نیست، گفت: در بحث فوتبال ملی تا حدودی خوب عمل شده، منتها ما هزینه‌هایی که برای تیم بزرگسالان می‌کنیم شاید یک هزارم آن را هم در فوتبال پایه هزینه نمی‌کنیم. اگر ۲۰ میلیارد برای یک تیم لیگ برتری هزینه می‌کنیم قطعاً یک میلیارد هم باید برای تیم پایه هزینه کنیم. مربیان ما در فوتبال پایه تأمین نیستند و فوتبالیست‌هایی هم که به تیم ملی می‌آیند فدراسیون فوتبال ۲۰ بازیکن را به صورت گلخانه‌ای انتخاب می‌کند.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان درباره شانس موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا عنوان کرد: ما بهترین بازیکنان آسیا را داریم و همیشه در تورنمنت‌ها جزو کاندیداهای قهرمانی هستیم. در بعضی از تورنمنت‌ها حذف شدیم و بعضی‌ها که خودم هم حضور داشتم توانستیم به جمع چهار تیم راه پیدا کنیم. این نسلی که در تیم ملی هستند با توجه به اینکه در آسیا چندین سال است به عنوان تیم اول هستیم اینجا باید نشان دهند که تیم اول هستیم و انشاءالله به فینال برسیم. گرچه کار راحتی نیست و ما رقبایی مثل کره، ژاپن، عربستان و استرالیا داریم ولی انشالله که این نسل فوتبال ما به آن مرحله برسد. خود من دوبار در نیمه نهایی حذف شدم و حسرت به فینال رسیدن برای من باقی ماند.

وی درباره این موضوع که می‌توان شاهد همکاری هامبورگ و پرسپولیس باشیم، گفت: من در همان راستایی که خدمتتان عرض کردم که آموزش صحیح باید فوتبال پایه باشد، سعی کردم در آکادمی خودم هم مربیان و بازیکنان را آموزش دهم. الان هم در حدود ۳-۴ کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم و هدفمان این است که دانش فوتبال اروپا را به داخل ایران بیاوریم. ما بازیکنان را به اروپا می‌بریم و باید ببینیم چقدر امکان همکاری در همه زمینه‌ها وجود خواهد داشت.

256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =