اپدیم ایران را به قطب اطلاعات و دانش مدیریت بحران تبدیل می‌کند

 آسیا و اقیانوسیه با وسعت بالا و جمعیت زیاد، قاره‌ای با بیشترین بلایای طبیعی به شمار می‌رود و هرساله بلایای طبیعی، خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، کشور ایران هم به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ای که در آن قرار دارد هرساله خسارات زیادی را متحمل می‌شود به طوری که از 40 بلای طبیعی شناخته‌شده در دنیا، 31مورد آن در ایران اتفاق افتاده است. پس از زلزله بم و مرگ 40 هزار نفر از هموطنانمان، ایران طرح اولیه تأسیس مرکزی برای مدیریت بحران های منطقه‌ای را به اسکاپ برد.

 این مرکز باهدف تبادل اطلاعات در جهت کاهش خسارات بلایای طبیعی ، با همکاری کشورهایی که در این زمینه‌ تجربه موفقی داشته‌اند راه‌اندازی شده و قرار است در هفته جاری به‌صورت رسمی افتتاح شود.

دکتر مصطفی محقق، هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه ، در مورد اهمیت راه‌اندازی مرکز اپدیم  در ایران می‌گوید: ایجاد این مرکز فرصت ارزشمندی برای سازمان‌های ایرانی است که در کشور خودمان به همه اطلاعات و منابع درجه اول دنیا دسترسی داشته باشند.

وی در خصوص راه اندازی مرکزی اپدیم و اینکه این مرکز چقدر می‌تواند در کاهش خسارات بلایای طبیعی مؤثر باشد می‌گوید: همان‌طور که در چارچوب‌ها و گزارش‌های جهانی آمده، بحث اطلاعات و دانش، بحث اساسی و مهمی است چراکه هنوز شناخت عمیق و دقیقی نسبت به ریشه‌های حوادث و نحوه تبدیل شدن مخاطرات طبیعی به بلایای مخرب را نداریم و همچنین ازنظر توسعه ظرفیت‌ها، سیستم‌ها و راه‌های مدرن و نوین برای مقابله با کاهش خطرات حوادث، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

دکتر محقق  با اشاره به اینکه، اپدیم ایران را به قطب منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه تبدیل می‌کند می گوید: این مرکز برای نوآوری، تبادل اطلاعات و دانش درزمینه بهره‌وری از فناوری‌های نوین و برای پیشگیری، کاهش خطر، آمادگی، مقابله و بازسازی بعد از حوادث طبیعی است و از طریق اپدیم، کشورهای منطقه در ایران قادر خواهند بود تمام دستاوردهای علمی و تجارب عملی و عملیاتی خودشان را به اشتراک بگذارند و حوادث و بلایای طبیعی را در چارچوب توسعه اقتصادی و اجتماعی که بستر اصلی کار است پیگیری کنند.

 هماهنگ کننده ارشد اپدیم افزود: اپدیم سه هدف مشخص در استراتژی خودش دارد که اولین هدف، ایجاد یک پلتفرم یا مجمع منطقه‌ای اطلاعات حوادث و بلایا است که همه کشورهای منطقه بتوانند به این مرکز قابل‌اعتماد، دقیق و ازنظر علمی مطمئن، دسترسی داشته باشند.

 وی در ادامه افزود: اپدیم به‌صورت «ابر پلتفرم» منطقه‌ای تمام پلت فرم‌های قبلی منطقه را که سازمان‌ها و کشورهای منطقه‌ای درست کرده‌اند در بر خواهد گرفت و دسترسی آسان و راحتی را برای کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

 دکتر محقق در ادامه افزود: هدف دوم تربیت و آموزش متخصصان است. مسئولین ارشد و تصمیم گیران کشورهای آسیا و اقیانوسیه که 64 کشور و دولت هستند از طریق اپدیم ، آموزش‌های تخصصی مطابق با نیازهای کشورخودشان را دریافت خواهند کرد، بنابراین اپدیم، رویکردها، روش‌ها و مواد آموزشی و ظرفیت‌سازی خاص بلایا را ایجاد خواهد کرد و به کشورها در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هدف سوم هم کمک به کشورها برای مقابله با حوادث فرامرزی مثل خشکسالی، طوفان، گردوغبار، سیل و امثال آن است که کشورها می‌توانند از طریق تبادل اطلاعات و داده‌ها درزمینهٔ پایش این مخاطرات و هشدار سریع و پاسخگویی، با یکدیگر همکاری کنند و اپدیم این ظرفیت را ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت ایجاد اپدیم  از چندین بعد می‌توان قابل بررسی است ، افزود :  بعد اول و اساسی ، برطرف کردن نیازهای کشور درزمینه کاهش ریسک حوادث و بلایا است. ما به دلایل مختلف، دسترسی راحتی به این منابع اطلاعاتی علمی و فناوری‌های روز در کشورهای مختلف درسطح بین‌المللی نداریم و پژوهشگران و متخصصین ایرانی باید سفر کنند و در کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های مختلف در منطقه و دنیا شرکت کنند تا هم اینکه دسترسی ایجاد شود و هم اطلاعات ایجاد کنند.

 دکتر محقق در ادامه افزود: ایجاد این مرکز در ایران، در حقیقت اطلاعات منطقه و دنیا را به ایران خواهد آورد و پژوهشگران در سازمان‌های مسئول ایرانی، به‌جای اینکه در همه دنیا به دنبال اطلاعات و فناوری‌ها و دانش روز حوادث باشند در ایران به آن دسترسی خواهند داشت چون این مرکز، مرکز رسمی سازمان ملل است و بارأی کشورهای منطقه تأسیس‌شده است بنابراین ازنظر اعتبار و دسترسی به همه منابع و اطلاعات بین‌المللی ، آزادی بالایی خواهد داشت، بنابراین، اپدیم  یک فرصت ارزشمند برای سازمان‌های ایرانی است که در داخل کشورمان به همه اطلاعات و منابع درجه اول دنیا دسترسی داشته باشند.

دکتر محقق اهمیت دوم استقرار اپدیم در ایران را تقویت همکاری‌های ایران و کشورهای منطقه می داند چرا که به گفته وی اپدیم ، قطب مدیریت دانش و اطلاعات حوادث و کاهش خطر بلایا خواهد بود که از این طریق همکاری ایران با کشورهای منطقه را تقویت خواهد کرد.

وی با  بیان اینکه عنوان اهمیت سوم اپدیم  برای  ایران «اهمیت راهبردی» است افزود: ،« در شرایطی که ایران با تحریم‌های یک‌جانبه و با فشارهای سیاسی و رقابت‌های بین‌المللی مواجه است ، اینکه سازمان ملل متحد با رأی و علامت بسیار بزرگ و مهمی است مبنی بر اینکه ایران راه خودش را در همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای پیداکرده و این قابلیت را نشان داده که می‌تواند علی‌رغم همه حساسیت‌ها و بحث‌های سیاسی، مکان معتبری برای همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه درزمینه بحث‌های مدیریت بلایا باشد ».

دکتر محقق ادامه داد: در یک سال گذشته با کمک اپدیم و کشورهای منطقه، سازمان ملل و همچنین سازمان‌های ایرانی مثل سازمان محیط ‌زیست، کمیته ملی مبارزه با گردوغبار و هدایت سازمان برنامه‌وبودجه و کمک وزارت امور خارجه، اولین گزارش رسمی و بسیار زیربنایی مبارزه با گردوغبار در آسیا و اقیانوسیه را تهیه کردیم که در حقیقت یک راهنما و الگو برای اقدام کشورها و همکاری‌های منطقه‌ای است.

محقق با اشاره به اینکه برای مقابله با گردوغبار از طریق اپدیم یک مدل تهیه‌شده است که سازمان‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند،  تصریح کرد: در زمینه حوادث فرامرزی «آب و هوایی» و «زمین شناختی» هم سازمان‌های ایرانی می توانند از طریق اپدیم به منابع اطلاعاتی درجه‌یک منطقه‌ای و بین‌المللی دسترسی پیدا کنند.

 وی  در پایان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام‌شده، نتایج و آثار مثبت تأسیس چنین مرکزی برای کشور، سازمان‌های مسئول ایرانی و همچنین مردم به‌صورت ملموس آشکار خواهد شد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =