مردم پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کنند؟

به نظر می رسد قطار سرمایه گذاری در بازارهای سکه و طلا و ارز و مسکن به ایستگاه آخر رسیده و آغاز ریزش ها در بازار خودرو نیز موقعیت این بازار را برای جذب سرمایه های سرگردان متزلزل کرده است .

 به گزارش خبرآنلاین، اقتصاد ایران حالا نزدیک به یک سالی است که وارد دوره تازه ای شده است. خیز دلار  از دی ماه سال گذشته برداشته شد و با رکورد شکنی پی در پی روی ۱۹ هزار تومان و ۲۰ هزار تومان را نیز دید اما امروزه به قیمتی کمتر از ۱۰ هزار تومان فروخته می شود و بیم از ریزش دوباره قیمت ها سبب شده است شمار خریداران در بازار کمتر از شمار فروشندگان باشد و همین امر سبب شده است بازار با وضعیت متفاوتی روبرو شود. حالا قیمت طلا در حدود ۲۰ درصد، قیمت ارز در حدود ۱۴ درصد و ارزش سهام در حدود ۱۰ درصد در روزهای اخیر ریخته است. بهای خودرو نیز در حال کاهش است و مسکن نیز با رکودی چشمگیر روبروست.  

 بر اساس این گزارش حالا کم نیستند شمار فعالانی که معتقدند ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بالا رفته و ممکن است با حاکمیت رکود بر بازار نقدشوندگی این سرمایه گذاری چندان آسان نباشد. همتی نیز پیشتر ریسک های سرمایه گذاری در این حوزه را گوشزد کرده و تاکید داشت مردم مراقب باشند در دام دلالان نیفتند.

 دلالان هنوز رویای بی ثباتی را می بینند و تلاش دارند با سوار شدن بر خط شایعات شرایط را به نفع خود تغییر دهند. باید دید سیاست های بانک مرکزی دامنه اش را تا چه زمانی تداوم می بخشد.

مسکن

 متوسط قیمت مسکن در تهران حالا به ۹ میلیون تومان رسیده است. افزایشی چشمگیر نسبت به سال گذشته آن چنان که امارهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد میزان افزایش قیمت مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چیزی نزدیک به ۹۰ درصد است اما این همه ماجرا نیست.

 سرمایه گذاران حالا با رکودی چشمگیر روبرو شده اند. فعالان بازار مسکن می گویند خبرهای خوبی در راه نیست. رکود توام با تورم خرید و فروش مسکن را به کف رسانده است. از راه رسیدن رکود در فاصله کوتاهی ار رکود چشمگیر و کشدار پیشین می‌تواند شرایط دشواری را پیش روی بازار مسکن قرار دهد چرا که ورود سرمایه به بازار مسکن را با مشکل روبرو می کند.

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که در شرایط کنونی میزان تولید مسکن کمتر از نیاز واقعی بازار است و عدم ورود سرمایه های جدید بار دیگر فنر عرضه در این بازار را فشرده کرده و احتمال جهش دیگری در سال های پیش رو را فراهم می کند. از این رو ضرورت دارد طرحی کارشناسانه در این بخش تدوین شود.

طلا و سکه

 بازار سکه و طلا اما مهمترین تغییرات را در شرایط کنونی شاهد بوده است. ارتباط مستقیم بازار طلا و سکه با ارز سبب شده است ریزش قیمت ها در این بازارها محسوس باشد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حالا به محدوده ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. بر پایه قیمت فعلی دلار هر سکه تمام بهار ازادی باید قیمتی در حدود ۳ میلیون تومان داشته باشد. شمارش معکوس برای تخلیه حباب سکه آغاز شده است و این احتمال وجود دارد که سکه قیمت هایی پایین تر از این رقم  را نیز تجربه کند.  قیمت طلا نیز که چندی قبل در یک قدمی ۵۰۰ هزار تومان ایستاده بود حالا به قیمت هر گرم سیصد هزار تومان معامله می شود.

 بازده منفی بازار سهام، طلا و سکه و ارز سبب شده است این سئوال مهم برای بسیاری از سرمایه گذاران ایجاد شود که مقصد سرمایه های سرگردان کجاست؟

 مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص می گوید:  بازده منفی سرمایه گذاری در بازارهای مهم اما غیر مولد ایران مانند ارز و سکه و طلا و ریزش قیمت ها در بازار مسکن و خودرو و سهام، مشخص می کند که باید از سرمایه گذاری هیجانی پرهیز کرد چرا که در این صورت چیزی جز زیان دست سرمایه گذاران را نمی گیرد.

 وی با تاکید بر اینکه در دوره های غیرعادی بعنی در حالی که قیمتها بالا می رود یا پایین می آید نباید دست به سرمایه گذاری زد، گفت:چرا که خطر بالاست و می تواند شرایط را متحول نماید.

 این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در دوره های بحرانی نباید مردم هیجان زده اقدام به ورود به بازارها کنند چرا که بیش از آنکه قادر باشند قدرت پول خود را حفظ کنند در دام دلالان و سودجویان می افتند.  وی گفت: برای این که چنین هدفی محقق شود دولت باید دست به اعتماد سازی بزند و با پیگیری سیاست های اصلاحی و ایجاد اطمینان نسبت به بهبود وضعیت، ارامشی را در میان مردم ایجاد نماید. وی گفت: اقتصاد ایرن امروز بیش از هر زمان نیازمند اعتمادسازی است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =