سرپرست فدراسیون در انتخابات همان فدراسیون نامزد می‌شود؟

اخیرا برخی فدراسیون های ورزشی با چالش بازنشستگی روسای خود روبرو شده اند و بعضی از فدراسیون ها هم به دلایلی کسی را در صندلی ریاست نمی بینند، مثلا فدراسیونی مانند کشتی که این روزها به دلیل استعفای رسول خادم، بی رئیس مانده و با سرپرست، اداره می شود ولی ظاهرا تعدادی از سرپرستان فدراسیونهای ورزشی، با وجود منع وزارت ورزش برای نامزد شدن سرپرستان فدراسیون ها در انتخابات، برای ورود به عرصه رای گیری آماده می شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تغییر در هیات رئیسه چند فدراسیون ورزشی به دلایلی مانند استعفای رئیس و از همه مهمتر بازنشستگی چند رئیس فدراسیون قطعی است، اما یک مشکل باقی می ماند: آیا مجری انتخابات فدراسیون می تواند به عنوان «رقیب»، وارد انتخابات شود؟ آیا به اقتضای عرف حاکم بر این نهاد ورزشی، در انتخابات آینده فدراسیون ها، سرپرست فدراسیون در انتخابات حاضر نخواهد شد یا در چند انتخابات آیندهروند دیگری را شاهد خواهیم بود؟ آیا سیاست وزارت ورزش در مقابل انتخابات در هیات رئیسه فدراسیون های مختلف متفاوت است و این ماجرا اسیر مثل معروف یک بام و دو هوا شده است؟

سرپرست های فدراسیون حق حضور در انتخابات دارند یا نه؟

در اواخر مهرماه گذشته، یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد «سرپرست های فدراسیون ها حق شرکت در انتخابات را ندارند.» سید محمد شروین اسبقیان مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون های وزارت ورزش و جوانان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری ورزش و جوانان اعلام کرده بود: «با دستور وزیر وزیر ورزش و جوانان و به منظور رعایت بی طرفی استراتژی وزارت ورزش و جوانان این است که تحت هیچ شرایطی سرپرست فدراسیون، کاندیدای ریاست فدراسیون نشود.»

وی تصریح کرد: «سرپرستان کاملاً بر اساس موازین و مقررات بین المللی از سوی رئیس مجمع انتخاب می شوند تا فرآیند برگزاری انتخابات را فراهم کنند ولی حق شرکت در انتخاب را نخواهند داشت.»

جالب اینجاست این مقام مسئول درست دو هفته پس از این اظهار این حکم منطقی که برگزار کننده انتخابات ریاست فدراسیون نباید رقیب انتخاباتی باشد، سخن خود را تعدیل کرد و گفت: «حضور سرپرستان فدراسیون در انتخابات منع قانونی ندارد اما از نظر اخلاقی قرار شده این کار انجام نشود.»

این تغییر موضع جالب زمانی جالبتر می شود که بلافاصله صندلی خالی روسای بازنشسته و مستعفی چند فدراسیون، در محافل ورزشی بحث انگیز شد. اسبقیان در حاشیه گلریزان جامعه ورزش کشور در حمایت از مردم مظلوم یمن، مشخصا درباره حضور برخی سرپرستان فدراسیون ها از جمله فدراسیون کشتی در انتخابات همان فدراسیون موضع گرفت و گفت: در این رابطه تاکنون صحبتی نشده است.

اکنون باید این سئوال را از برگزار کنندگان انتخابات فدراسیون ها پرسید آیا حضور سرپرستان فدراسیون ها در انتخابات به عنوان برگزار کننده و رقیب، قانونی و منطقی است یا در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون هایی که بدون رئیس باقی مانده اند، تنش جدیدی به مشکلات ورزش کشور افزوده خواهد شد؟ آیا وزیر ورزش و جوانان حاضر است سیاست یک بام و دو هوا در متفاوت نشان دادن فدراسیونهایی مانند کشتی با سایر فدراسیون ها را دنبال کند؟

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =