۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
چرا قیمت نفت می‌ریزد؟

تسنیم به نقل از اویل پرایس نوشت: افزایش ذخایر نفت خام و افزایش مورد انتظار تولیدشیل ، نفت خام را تحت تاثیر قرار داده است ولی تاکید سقوط قیمت بر فزونی عرضه بر تقاضا در بازارهای مالی است. 

 قیمت نفت در روز سه شنبه به پایین‌ترین حد در سال جاری رسید که می‌تواند ناشی از ناامیدی از اقتصاد جهان و ترس از عرضه بیش از حد نفت در بازار باشد .
دلایل این سقوط ناگهانی بسیار است. افزایش ذخایر نفت خام و افزایش مورد انتظار تولید شیل، بر قیمت نفت فشار آورده است ولی تاکید سقوط قیمت بر فزونی عرضه بر تقاضا در بازارهای مالی است .
ذخایر نفتی در حال افزایش هستند که ترس از تقاضای کم در بحبوحه رشد بی‌سابقه عرضه را ایجاد می کند. فین دلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو گفت:« میزان عرضه بیش از حد انتظار بوده است و مطمئناً این نگرانی را به وجود می‌آورد که عرضه بیشتری داریم و تقاضا رو به کاهش است. بازار هنوز از این مسئله متشنج است» .
قیمت نفت خام چهار درصد در روز دوشنبه کاهش یافت و مقدار کاهش آن در روز سه شنبه شدیدتر بود. نفت وست تگزاس اینترمدیت به پایین تر از ۴۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت زیر ۵۸ دلار فروخته شد .

قیمت نفت


آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش از حفاری‌ها اعلام کرد که انتظار دارد تولید شیل آمریکا در ژانویه به ۸.۱ میلیون بشکه در روز برسد یعنی یک افزایش ماهانه ۱۳۴ هزار بشکه ای . میدان نفتی پرمین به تنهایی در سال آینده ۷۳ هزار بشکه در روز تولید می‌کند. تولید پرنین حتی از برخی کاهش های ماهانه بزرگ مثل ونزوئلا هم بیشتر است .
با سقوط قیمت وست تگزاس اینترمدیت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه ، حفاران شیل با آسیب های مالی فزاینده مواجه خواهند شد که باعث کند شدن فعالیت شیل می شود.
ناآرامی بازار نفت می تواند به دلیل ترس از یک رکود اقتصادی جهانی باشد. سهام آمریکا در روز دوشنبه سقوط کرد و سهام در آسیا هم در روز سه شنبه کاهش شدیدی داشت. میانگین صنعتی داوجونز ۱۲ درصد از اوایل نوامبر کاهش یافته است .

انتظار می‌رود فدرال رزرو افزایش سود دیگری را در این هفته اعلام کند. افزایش نرخ سود باعث افزایش هزینه‌های وام‌گیری می‌شود، دلار آمریکا را تقویت می‌کند، بازار های نوظهور را بی ثبات می کند و باعث فرار سرمایه از برخی کشورها میشود .
ولی مشکلات از این هم عمیق تر هستند. بازار مسکن آمریکا تحت فشار است (نرخ بالای سود کمکی به آن نکرده است). فروش اتومبیل در آسیا کاهش یافته است. آلمان شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم بوده است. جنگ تجاری چین_آمریکا به اقتصاد ضربه زده و می تواند بدتر هم شود. ۲۰۱۸ بدترین سال برای سهام آمریکا از ۲۰۰۸ تا حالا بوده است مگر اینکه در دو هفته آینده بهبودی حاصل شود .
رکود کلی اقتصادی می‌تواند باعث کاهش تقاضای نفت در ۲۰۱۹ شود. این برای اوپک و متحدانش که به تازگی توافق کاهش تولید را به منظور متعادل کردن بازار امضا کرده اند، یک شکست است. رکود اقتصادی کار اوپک و غیر اوپک را سخت‌تر می‌کند. ثبات بازار نفت از بین رفته و تاثیر اعلام کاهش تولید نفت کاملا ناپدید شده است .

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =