آغاز پنجمین نشست شورای عالی روابط ایران و ترکیه به ریاست روحانی و اردوغان

ایرنا نوشت: پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا به ریاست روسای جمهور دو کشور آغاز بکار کرد.

پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و با شرکت تعدادی از وزیران دو کشور آغاز به کار کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در هیات ایرانی حضور دارند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه، برات آلبایراک وزیر خزانه داری و اقتصاد، مصطفی وارانک وزیر صنایع و تکنولوژی، مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی نیز در هیات ترکیه ای حضور دارند.

رییس جمهور اسلامی ایران که شب گذشته وارد آنکارا شد، صبح امروز در محل کاخ ریاست جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور قرار گرفت.
بعد از مراسم استقبال رسمی روسای جمهور دو کشور یک دیدار دوجانبه برگزار کردند.

قرار است در جریان این سفر اسناد مختلف همکاری بین دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به امضا برسد.

روسای جمهور دو کشور بعد از امضای اسناد مختلف یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار و رئوس مذاکرات خود و نیز دیدگاه های خود در زمینه های مختلف را بیان خواهند کرد.
روحانی قبل از سفر به آنکارا ، مواضع ترکیه و شخص اردوغان در ماه های اخیر در برابر توطئه تحریم آمریکا علیه ایران را خوب و قاطع خواند و گفت: ترکیه اهمیت خاصی برای ما دارد و به عنوان کشور دوست و مهم و تاثیرگذار در منطقه دارای اشتراکات زیاد فرهنگی و تاریخی و دینی هستیم.

به گفته روحانی، در این سفر مباحث دوجانبه، منطقه ای، جهانی و بین المللی انجام خواهد شد و عمده مباحث مرتبط با همکاری های اقتصادی بین دو کشور از قبیل بانکی، تجاری، مسائل انرژی، نفت و گاز نیز طرح و اسنادی امضاء خواهد شد.

ایده تشکیل شورای عالی روابط راهبردی دو کشور نتیجه اولین سفر روحانی به ترکیه در دولت یازدهم بود و بر اساس آن رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط ۳۰ میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =