مصاحبه با مجرمین قبل از اعدام؛ اقدام رسانه‌ای یا عملی غیراخلاقی؟!

‌جدیدترین اقدام صداوسیما برای نشان‌دادن به‌اصطلاح اراده ملی این است که با مجرمین لحظاتی قبل از اعدام با غیراخلاقی‌ترین و غیرانسانی‌ترین واژه‌ها مصاحبه می‌کند و آنها را ابزاری برای انتقام‌گرفتن می‌کند؛ انتقام از یک مجرم.

فاطیما فردوس: با یک اعدامی لحظاتی قبل از اعدام مصاحبه می‌کنند؛ «فکرش رو می‌کردی اعدام بشی؟»، «دل مردم در اولین روز زمستان با اعدام ... گرم می‌شود»، «اعدام حقشونه، نه؟» و ...؛ جدیدترین خلاقیت صداوسیما در مواجهه با مجرمین قبل از اعدام. لحظه‌ای  غیرقابل وصف برای مجرم و احتمالا لحظه‌ای باشکوه برای مجری صداوسیما تا از یک مجرم ، روایت کند؛ بدون توجه به حداقلی‌ترین حقوقی که یک متهم می‌تواند داشته باشد. اعدام حمید باقری درمنی و وحید مظلومین، بهانه جدیدی برای صداوسیما بود تا با کشف یک موقعیت جدید، آنهم قبل از لحظه اعدام به‌سراغ این دو نفر برود و با غیراخلاقی‌ترین واژه‌ها، آنها را ابزاری برای انتقام‌گرفتن کند. بعد از آنهم به سراغ مردمی برود که از هر نظر با الگوهای مورد پذیرش صداوسیما مغایرت داشته باشند (زنان و مردان با حجاب و پوشش متفاوت) تا از اراده‌ای ملی حرف بزند که برای مقابله با تحریم و چه و چه هرکاری می‌کند؛ غافل از اینکه این روش‌های صداوسیما خیلی وقت است که لو رفته و در باور افکار عمومی جایی ندارد.

صداوسیما از یک قربانی موهوم انتقام‌گیری می‌کند

در همین رابطه عبدالله گیویان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به اینکه آنچه در این فرآیند اتفاق می‌افتد، عبارت است از انتقام‌گیری از یک قربانی موهوم برای اعلام اقتدار و قاعدتا شیوه بسیار بسیار ناجوانمردانه‌ای است، به «خبرآنلاین» می‌گوید: «ما اگر کسی را که یک گناهی کرده، حتی اگر گناه کبیره‌ای باشد که بخواهیم اعدامش کنیم، حقوق انسانی این فرد و حتی تمنای بخشش و عفو او، از وظایف انسانی ما است. یک وقتی هست که ما می‌خواهیم یک گروه بدکاره‌ای را منفی جلوه بدهیم و به‌صورت موجودات ناخواستنی جلوه کنیم که برای این کار هم باید وقتی در قدرت هستند، این کار را کنیم نه زمانی که دستشان به هیچ‌چیزی نمی‌رسد. بنابراین من این کار را یک کار بسیار غیراخلاقی و اتفاقا غیرموثر می‌دانم. مردم ما نسبت به کسی که مرده است، اتفاق نظر دارند و می‌گویند پشت سر مردم نباید نباید حرف زد. بنابراین کاری که صداوسیما و رادیو و تلوزیون ما می‌کند، یک کار غیراخلاقی است به منزله مصادره‌کردن یک اتفاق و به‌جای این که یک کاری برای افکار عمومی کند به‌دنبال این است که برای خودش قبایی بدوزد.»

لوث‌کردن اراده ملی برای مقابله با تحریم

این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به شگرد ناشیانه صداوسیما در اتفاق‌های اینچنینی می‌گوید: «اتفاقی که در تلوزیون ما افتاده این است که روش‌های اغواگری‌اش لو رفته است. در واقع روش‌هایی که استفاده می‌کند، فرودست‌ترین و فرومایه‌ترین روش‌های کپی‌شده از رسانه‌های آمریکایی است و آنقدر بد از آنها استفاده می‌کند که مردم بلافاصله قالب‌های استفاده‌شده را به منزله ژانرهای خبری لو رفته تشخیص می‌دهند. مثلا در زمان مناسبت‌های ملی که نیاز به مشارکت مردم هست، افرادی که با الگوهای موردنظر صداوسیما متفاوت هستند، نمایش داده می‌شوند. برای اینکه گفته شود حتی آدم‌هایی که حجاب کامل ندارند، در این ماجرا مشارکت می‌کنند. وقتی یک پدیده بسیار حساس و حادی در جامعه رخ می‌دهد برای نشان‌دادن پشتیبانی ملی، باز از آن آدم‌ها استفاده می‌کند. برعکس این ماجرا هم صادق است؛ وقتی کسی را در صدا و سیما می‌بینیم که حجابش با الگوهای این سازمان در تضاد است، متوجه می‌شویم که خبری است و صداوسیما می‌خواهد چیزی را به مردم حقنه کند و این نتیجه‌ای جز لوث‌شدن یک اراده ملی برای مقابله با تحریم ندارد.»

مقصر اصلی این معاملات مسئولین هستند

علاوه بر این، محمدعلی نجفی توانا، وکیل دادگستری و رئیس سابق کانون وکلای مرکز با اشاره به حقوق متهم به «خبرآنلاین» می‌گوید: «اجرای عدالت کیفری در تمام کشورها و ادیان از جمله دین مبین اسلام با رعایت حقوق و احترام به محکومین حتی به مجرمینی که به مجازات سلب حیات محکوم می‌شوند، اعمال می‌شود. اولا اشخاصی که مرتکب جرم می‌شوند از باب تثبیت مسئولیت فقط متوجه شخص آنها نیست. در جامعه‌ای که مدیران نظارت کافی بر امور ندارند، فقر بیداد می‌کند و رانت حاکم است چگونه انتظار دارید برای رسیدن به اهداف نامشروع از سازوکارهای مشروع استفاده شود؟ تجربه مردم حکایت از این دارد که برای پولدار شدن باید به صاحبان زر و زور نزدیک شد. اندکی توجه به سرنوشت این افراد و چگونگی هدایت اینها به انتخاب جرم ثابت می‌کند که این افراد به یکی از کانال‌های قدرت اتصال داشته‌اند. در واقع فقدان نظارت و عدم اجرای قانون موجب بروز اینگونه جرایم شده است. بنابراین من قبل از اینکه این اشخاص را مسئول بدانم آن بخش از مسئولینی را که بدون مطالعه برای تک‌نرخی کردن ارز یا خرید سکه بسترهایی را فراهم کرده‌اند، مسئول می‌دانم.»

فضای مجازی اجازه ویژه‌خواری به کسی نمی‌دهد

رئیس سابق کانون وکلای مرکز در ادامه می‌گوید: «خوشبختانه فضای مجازی به عنوان یکی از ارکان رکین مردم‌سالاری دیگر اجازه ویژه‌خواری پنهانی به کسی نمی‌دهد اما بر فرض که این شخص مستحق مجازات اعدام بود، واقعیت این است که به عنوان یک انسان باید مورد احترام باشد. ما وقتی میخواهیم سر یک گوسفند را بزنیم به او آب می‌دهیم. با این کارها در این وضعیت خشونت‌پروری می‌کنیم. وقتی حیثیت افراد را از بین ببریم امیدی به بازپروری آنها وجود نخواهد داشت. بنابراین با توجه به نقش رسانه ملی به عنوان یک رسانه مردمی و فرهنگ‌ساز انعکاس و تبلور جامعه، نباید اینگونه قضایا را با کینه و تنفر و انتقام هدایت کند. اگر آیا واقعا مدیران جامعه درست عمل می‌کردند این اشخاص مرتکب این معاملات کلان می‌شدند؟ وقتی خود بانک مرکزی سکه‌ها را پیش فروش و دلار توزیع می‌کند باید پذیرفت که برخی با توجه به رانتی که دارند سریعا به سرچشمه می‌روند و انبان خود را با اینگونه ذخایز پر می‌کنند. شیوه مجازات این افراد باید به گونه‌ای باشد که حداقل اجرای آن تنفر و کینه را در میان مردم نکارد. به هر حال نهادینه‌کردن برخی اقدامات می‌تواند فردا برای خود افرادی که امروز مجری هستند مشکل‌ساز باشد. امیدواریم که این‌بار با دقت بیشتری به جای شیوع این کینه و انتقام، انسان‌دوستی و همدردی و اصولا به‌نحوی اطلاع‌رسانی کنیم که یک‌سویه نباشد.»

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1215478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    87 2
    به نظر من حرف این استاد کاملا متین بوده و می بایست عوامل اصلی که این فرد با آنها در ارتباط بوده مجازات نمود به نظر من برخورد با این نفرات دردی درمان نمیکند بلکه باید ریشه درمان شود که با این روند لاک پشتی هرگز درمان نخواهد شد. چون ریشه سرطانی است من از موضع حقوقدان صحبت نمیکنم ولی عدالت در مورد این نفر رعایت نشده است .این عین ظلم است باید شرایط اصلاح شود تا جرم اینگونه سربلند نکند چه هدایتی در این قوم ایرانی لحاظ شده باید حق حسینی را ادا کرد که هزگز چه دراین قوم و چه در اقوام گذشته رعایت نشده بگذریم اینقدر حرف دارم که شاید یتوانم کتاب بنویسم. میبایست فرهنگ اصلاح شود و انسانیت رویش کند
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    150 7
    فکر نمی کنم مشکلی داشته باشه. چون حضرات همه زنده هستند
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    38 7
    غیر اخلاقی+ آموزنده_
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    خبرانلاین وکیل مدافع دزدها و اختلاسگران شده؟ البته قبلش هم بوده
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      6 0
      دوست به ظاهر اصولگرا نظرت دربارره مدیرعامل موسسه ثامن چیه که با جرم سنگینتر دوازده سال حبس گرفت
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 0
      سکوت لطفا
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    126 5
    از قدیم و ندیم گفتن واسه مرده هفت تیر کشیدن که هنر نیست..
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    128 2
    بی اخلاقی که کل مملکت را فرا گرفته نتیجه چیست
  • ghf IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    129 0
    صدا و سيما خودش هم نقش عروسک را بازی ميکند و هم نقش عروسک گردان
  • سام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    76 0
    متاسفانه سازمان رادیو تلویزیون یا به اصطلاح صداوسیما حتی یک نفر به عنوان خبرنگار به معنی دقیق کلمه ندارد
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    39 8
    اعدام اینها کار خوبیست قطعا یعنی مفسد باید اعدام شود اما کار صدا و سیما هم خیلی لووس و نامردیه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    24 58
    اقری درمنی نیاز به لسوزی نداره ونداشت فردی که تمام اموال ملی رو چپاول کرد با رقم دزدی این شخص به هر ایرانی پنج میلیون میرسید
    • همایون CA ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      39 0
      یعنی ایشون ۴۰۰،۰۰۰ میلیارد تومان پول اختلاس کرده؟ معادل ۴ برابر بودجه کل یکسال کشور؟ !!! یه چیزی که میشنوین رو یه اول ضرب و تقسیمی برای خودتون بکنین!
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      36 0
      شما منتظر باش پنج میلیونت را بیارن بدن
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      41 1
      يعني اگر اختلاس نمي كرد به تو 5 ميليون پول ميدادند
    • حسن IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      1 0
      منظورشون 5میلیون ریال هستش و شاید درست باشه
  • م IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    23 19
    آدمی را آدمیت لازم است. اینجور شبه انسان هارا اصلا نباید آدم حساب کرد. بگذارید در صدا و سیما کاملا رسانه ای بشوند. به این واسطه حتی دو تا اختلاص گر هم ماستشو کیسه کند ارزش همه کاری را دارد.
  • مهدی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    22 66
    خیلی هم کار خوبی کردند. اخلاق و جوانمردی ؟! میدونید اینها باعث بدبختب چند نفر شدند! اینکار باعث میشه کسانی که قصد دزدی دارند و حساب کار دستشون بیاد.
    • US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      33 0
      مشكل از جاى ديگريست هموطن...
  • US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    21 0
    واقعا تشکر میکنم از مقاله شما
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    28 0
    خداوکیلی من تلویزیون میلی رو تماشا نمیکنم خیال راحت
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    1 12
    این استاد ارتباطات احتمالا معنی حقنه رو نمیدونه که تو مصاحبه گفته و شما هم خیلی بیسواد و بیشعور هستین که اونو نوشتین خیلی دور از ادبه که یک خبرگزاری رسمی از این واژه استفاده کنه
    • US ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      4 0
      شما يه جماعتى را بى شعور خطاب ميكنى احيانأ دور از ادب نيست استاد؟!!
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 23
    خیلی هم کار خوبیه. خبرآنلاین هم صدای رسای اختلاسگرهاست.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    9 19
    برو عامو دلت خوشه....طرف کلی پول مردم را بالا کشیده و یه عمری به ریش ملت خندیده حالا تو اومدی میگی اقدام غیراخلاقی صدا و سیما....
  • بی نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 18
    خود این پست شما غیراخلاقیه. قصد دفاع از صداوسیما رو ندارم چرا که اتفاقا در راستای اهداف شماها داره کار میکنه. اما جدیدا شماها دارین تخریب میکنین اونهم هماهنگ باهم، معلومه هدفی دارین
  • مهدی انقلابی تا انقلاب مهدی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    3 29
    به صورت کاملا تابلو هدف شما هم تخریب صدا و سیما به هر قیمتی است. حتی بازی با احساسات مردم (مثلا ترحم در حق کسی که خون مردم رو مکیده و تو شیشه کرده) و الان وقت مرگشه. ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان
  • FR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    32 9
    دروغه اینها اعدام نشدن. اگه راست میگید جنازه هاشون رو نشون بدید.
  • TR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    اگر این اشخاص مجرم و با جرم به این بزرپی بودند چرا بصورت زنده و کاملا علنی پخش نکردند؟؟؟؟
  • شهروند US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    سلام، مرحبا خانم گیویان چقدر کوبنده و جسورانه به مساله روز اشاره کردید. به عنوان یک شهروند از شما سپاسگزارم.
  • شهروند US ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    ببخشید منظورم خانم فردوس بود. اصلاح می کنم
  • انسانیت NL ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    شرم باد
  • reza11388 IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    به نظرم پخش تصاویر و مصاحبه قبل از اعدام کار درستی نیست چون هم از لحاظ روحی تاثیر گذاره هم اینکه اینها هم انسانن و خانواده داشتن بالاخره درست نیست
  • علی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    4 0
    مصاحبه قبل از اعدام انصافاً دل بی رحمی میخواد و عجیبه که خبرنگارهای صدا و سیما از این طور دل ها دارن.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    الكيه