۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
آرامگاه شاه‌چراغ (ع)، نگین سبز شیراز

هادی انصاری: حرم حضرت شاه‌چراغ در مرکز شهر شیراز مدفن حضرت سید احمد برادر امام رضا (ع) و فرزند امام هفتم (ع) شیعیان است. این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است. گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است.

در سالهای ۴۰-۱۳۳۹ خورشیدی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، طراحی کاشی‌کاری آن توسط استادعیسی بهادری صورت گرفته و به اجرا درآمد. 

آرامگاه شاه چراغ در کنار میدان احمدی شیراز قرار دارد. شاه چراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میرسیداحمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به شاه‌چراغ و برادر امام  رضا (ع) دفن شده‌اند.

حضرت شاه چراغ در آغاز قرن سوم هجری به شیراز هجرت کرد و در آنجا وفات یافت. احمدبن‌موسی (ع) در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون، خلیفه‌ی عباسی در شهر شیراز به شهادت رسید.

احمدبن موسی بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به سیدالسادات و شاه چراغ است که از شخصیت‏های عالی‌مقام و جلیل‌القدر و پرهیزکار بود.

حضرت سیدمیرمحمدبن‌موسی (ع) معروف به "سیدمیرمحمدعابد" از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) است که در جوار حرم مطهر احمدبن‌موسی (ع) مدفون است.

حضرت سیدمیرمحمدبن‌موسی (ع) به سبب کثرت عبادت به "میرمحمدعابد" مشهور شد. برخی نیز وی را "صالح" نامیده‌اند.
وی پدر سید احمد مجاب است که در رواق حسینی بخاک سپرده شده است. 

دیشب که شب جمعه ششم دی ماه ١٣٩٧ شمسی بود در آغاز به حرم این بزرگوار مشرف شده ودر خلوت ، ساعتی را به راز ونیاز ونماز ودعا ونیابت از عزیزان در این آستانه ، سپری کردم. 
جایتان سبز بود !

پس از زیارت حرم مطهر حضرت شاه چراغ ، به سوی زیارت آستانه دوم ودیگر نگین سبز شیراز ، یعنی حرم سید علاء الدین حسین ، شبانه حرکت کردم که این شب جمعه خود را در کنار مزار این دو امامزاده صحیح النسب ، سپری کرده ونائب الزیاره عزیزان باشم. 

حسین بن موسی یکی از فرزندان امام کاظم علیه السلام است. وی از جمله همراهان احمد بن موسی علیه السلام بوده است و در حدود سال 202 ه.ق از مدینه عازم ایران شد و در شیراز به شهادت رسید. حضرت حسین بن موسی در برخی منابع به سید علاءالدین حسین ملقب گردیده است. «سید علاءالدین حسین بن موسی الکاظم برادر کهتر شاه چراغ است به سن سیزده سال بود شهادت او بعد از تفرقه امامزادگان در شیراز در محله باغ قتلغ اتفاق افتاد.»

 مردی به نام میرزا علی از مدینه به شیراز آمد و در شیراز مسکن گزید و بر سر قبر سید علاءالدین قبه و بارگاهی رفیع ساخت و املاک و باغ های زیادی را هم وقف آن کرد و پس از مرگ وی تولیت موقوفه به دست پسرش میرزا نظام الملک که از وزرا بود، رسید و پس از او به نوادگانش منتقل شد. سلطان خلیل که از طرف شاه اسماعیل صفوی حاکم شیراز بود، در سال 810 ه.ق این بقعه را تخریب و آن را تعمیر و تکمیل نمود. حرم مطهر حسین بن موسی علیه السلام مربع شکل است، دور تا دور گنبد کتیبه است و سوره «هل اتی» بر آن نقش بسته است، که از دوران شاه اسماعیل صفوی باقی مانده است. هم اکنون طرحی به نام حرم تا حرم در دست اجراست. با تکمیل این طرح حرم مطهر حسین بن موسی علیه السلام به حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام اتصال پیدا می کند.

بارگاه حضرت حسین بن موسی در شیراز به آستانه مشهور و معروف است. مردم به سبب کراماتی که از این بقعه مبارک دیده اند احترام ویژه ای برای آن قائل هستند. در بین ایام هفته، شب دوشنبه برای زیارت حضرت حسین بن موسی شب خاصی است. همچون مسجد جمکران قم که شب های چهارشنبه از اقصی نقاط ایران در آنجا حضور می یابند. بارگاه نورانی این امامزاده در شبهای دوشنبه مملو از مریدان و شیفتگان آن حضرت است. ارادتمندان به این خاندان، شب های دوشنبه را تا صبح در این مکان مقدس بیتوته می کنند و به عبادت و راز و نیاز می پردازند.

این امامزاده واجب التعظیم را در حالی که بیش از ده نفر در پیرامون ضریحش وجود نداشتند زیارت کرده ودر پایان شب برای استراحت به هتل بازگشتم.
در بازگشت احساس می نمودم که به مکانی پر انرژی گام نهاده وفارغ البال وسبک گام بر می دارم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسسه صاحب الامر IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    خوب