بن‌سلمان از در صلح افغانستان وارد می‌شود

ایسنا نوشت: آمریکا به دنبال اجرای طرحی از طریق میزبانی ریاض از مذاکرات صلح میان طالبان و افغانستان است تا بتواند چهره محمد بن سلمان را که به خاطر پرونده‌هایی از جمله قتل جمال خاشقچی و احتمال دست داشتن او در این قتل، جنگ یمن و محاصره قطر مخدوش شده است، در چشم غربی‌ها خوب جلوه دهد.

منابع عربی پیگیر پرونده افغانستان به سایت روزنامه قطری العربی الجدید گفتند: یک مسؤول آمریکایی عالی رتبه از مسؤولان پاکستانی در دولت هم‌پیمان ریاض خواست بر جنبش طالبان افغانستان فشار بیاورند تا مذاکرات سیاسی با دولت افغانستان را به ابوظبی منتقل کنند.

این گامی مقدماتی است تا بعدا پرونده به عربستان منتقل شود. براساس طرح آمریکا قرار است در صورت موفقیت مذاکرات، توافق صلح میان طالبان و دولت افغانستان در ریاض امضا شود. این مساله در راستای خوب جلوه دادن چهره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چشم غربی‌هاست تا وی را یک پیام‌اور صلح و میانجیگر موفق در حل نزاع‌ها نشان دهند.

سایت این روزنامه افزود که امارات سه میلیارد دلار به بانک مرکزی پاکستان به عنوان بخشی از "رشوه سیاسی" انتقال داده تا به این ترتیب به فشار پاکستان بر طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان و طرف آمریکایی در ابوظبی و سپس در ریاض ادامه دهد. امارات دو ماه پیش هم سه میلیارد دلار به بانک مرکزی اتیوپی منتقل کرده بود تا نقش میانجیگر میان اتیوپی و اریتره را برای آشتی میان دو کشور که امارات منافع مالی و نظامی در آنجا دارد، ایفا کند.

امارات که به نیابت از ریاض به دنبال ایفای نقشی اصلی در میزبانی از مذاکرات طالبان و دولت افغانستان است همان کشوری است که تا دیروز کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه قطر به ویژه درباره موضوع افتتاح دفتر سیاسی طالبان در دوحه به راه انداخته بود. دوحه از دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای نظارت بر مذاکرات مسالمت‌آمیز تلاش می‌کرد.

به گفته مسؤولان آمریکایی، طرح افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر بنا به درخواست باراک اوباما در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش مطرح شده بود و دوحه در آن زمان این درخواست را قبول کرده و مجبور بود با اتهامات متعددی از سوی محور ریاض-ابوظبی که امروز برای میزبانی از این مذاکرات به شدت عجله دارند، روبه‌رو شود.

عربستان و امارات خود به حمایت از طالبان به ویژه قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متهم شده‌اند و دوبی تا چند وقت پیش مقر اقامت تعدادی از حامیان افغانی و پاکستانی این جنبش بود.

زلمای خلیل‌زاد از زمانی که به عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان تعیین شده برای گردهم آوردن طالبان و دولت افغانستان بر سر میز مذاکرات تلاش می‌کند. او برای تحقق این هدف ۱۳ اکتبر با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کرد.

بعد از این نشست خلیل‌زاد سفر دوره‌ای ۱۱ روزه‌ای به افغانستان، پاکستان، امارات، قطر و عربستان داشت. طالبان بر این اساس که آمریکا تصمیم گیرنده کنونی در پرونده افغانستان است خواستار مذاکرات مستقیم با طرف آمریکایی شده است. این موضع موجب افزایش فشارهای آمریکا بر پاکستان برای ترغیب طالبان به مذاکره شده است. این پرونده امروز با تلاش امارات برای انتقال مذاکرات به ابوظبی و بعد به ریاض با هدف بهبود وجهه محمد بن سلمان وارد مرحله جدیدی شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =