مقایسه ۲ مینی‌سوپر ارزان‌قیمت؛ ۲۰۶ تیپ ۳ و ام وی ام ۱۱۰

چشم‌ها دیگر به دیدن ۲۰۶ به خصوص مدل هاچ‌بک آن عادت کرده است، اما با این وجود نه تکراری شده نه قدیمی. کافی است آمار سالیانه خرید و فروش این خودرو را در مدل‌های نو و دست دوم ببینید.

۲۰۶ نوعی مینی سوپر هاچ‌بک است که تا چند وقت پیش تنها خودروی مینی‌سوپر پرطرفدار در ایران محسوب می‌شود، اما حالا خودرویی به میدان آمده که‌ می‌گویند سر رقابت با ۲۰۶ دارد؛ ام وی ام ۱۱۰ جدید که سال تولید آن به ۲۰۱۳ بازمی‌گردد، درست ۱۰ سال بعد از مونتاز ۲۰۶ هاچ‌بک توسط ایران خودرو. اگرچه حالا این شرکت تنها به تولید تیپ ۲ و ۵ مشغول است، با این وجود مدل‌های دیگر مانند تیپ ۳ نمونه‌های در حد نویی در بازار دارند که در رده خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ صفر قرار می‌گیرند. در ادامه می‌خواهیم دو مینی‌سوپر ارزان‌قیمت بازار داخلی را با یکدیگر مقایسه کنیم: ۲۰۶ تیپ ۳ و ام وی ام ۱۱۰ جدید.

ام وی ام ۱۱۰ اصالتا چینی است و امان از چینی‌ها که بازار خودروی ایران را حسابی شلوغ کرده‌اند، آن هم با خودروهای بعضا بی‌کیفیت اما آپشن‌دار. به اصل مطلب برگردیم. ام وی ام ۱۱۰ موتور ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه دارد که نسبتا موتور خوبی است. در مقابل ۲۰۶ تیپ ۳ مانند دیگر تیپ‌ها به موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه مجهز است. حجم موتور ام وی ام ۱۱۰ اما کمی ناامید کننده است: ۹۹۸ سی سی، در حالی که حجم موتور ۲۰۶ تیپ ۳ حدود ۱۴۰۰ سی سی است. حداکثر قدرت اسب بخاری که ام وی ام ۱۱۰ تولید می‌کند، ۶۸ اسب بخار و حداکثر قدرت اسب بخار ۲۰۶ تیپ ۳ ۷۵ اسب بخار گزارش شده است. گیربکس دو خودرو نیز ۵ دنده دستی است. حالا ببینیم با خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ صفر( در حد صفر) و ام وی ام ۱۱۰ تا چه سرعتی می‌توانید برانید. ۱۸۰ کیلومتر رقم ۲۰۶ تیپ ۳ و ۱۵۰ کیلومتر رقم شتاب ام وی ام ۱۱۰ است. باز هم در این رقابت ۲۰۶ پیروز شد.

از فنی بگذریم و به سراغ تجهیزات برویم...

در میان تیپ‌های مختلف ۲۰۶، تیپ ۵ بیشترین تجهیزات را دارا است. کارشناسان ایران خودرو معتقدند تیپ ۳ بیشترین شباهت را از نظر آپشن‌های به کار رفته در خودرو با تیپ ۵ دارد. کولر اتوماتیک، آینه‌های برقی، پشت سری صندلی‌های جلو و عقب، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار خودرو و تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن از مهم‌ترین آپشن‌های ۲۰۶ تیپ ۳ است. ام وی ام نیز تقریبا امکانات رفاهی مشابهی با این خودرو دارد اما زیرپایی، رینگ فولادی، سنسور پارک و چراغ رانندگی در روز چیزهایی است که ام وی ام ۱۱۰ جدید به آن مجهز است.

حالا نگاهی هم به قیمت‌ها بیاندازیم

پیشتر گفتیم مدل‌های در حد نوی تیپ ۳ به وفور یافت می‌شوند. کافی است به سایت دیوار مراجعه کنید. برای مثال در این سایت تیپ ۳ تولید اواخر سال ۱۳۹۵ به قیمت ۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. کارکرد این خودرو ۴۰ هزار کیلومتر است که عملا آن را در زمره خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ صفر قرار می‌دهد. در مورد دیگری ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۱۳۹۴ با ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۴۴ میلیون تومان آگهی شده است. همچنین ام وی ام ۱۱۰ جدید در مدل ۱۳۹۶ با ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد در سایت دیوار به قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل‌های پایین‌تر نیز قیمتی بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان دارند. حالا به نظر شما خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ صفر، معامله‌ای اقتصادی و سودآور است یا ام وی ام ۱۱۰ جدید؟

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218631