۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
خطیب جمعه، سخنگوی ملت

محسن غرویان: تریبون نماز جمعه نباید جناحی شود، موضوعی که در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است.

خطیب جمعه به ویژه در پایتخت باید تابع ویژگی‌های خاصی باشد؛از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها به روز بودن است به طوریکه مسایل جدید را مطالعه کرده و در خطبه ها مطرح کند، ضمن اینکه مسایل علمی، فکری وعقیدتی را به نحوی جذاب برای نسل جوان بیان کند تا انگیزه بیشتری برای شرکت در نمازجمعه داشته باشند.

امروز ما کمتر شاهد حضور جوانان در نماز جمعه هستیم که علت آن نبود جذابیت در تریبون نماز جمعه است.

برای حل این موضوع باید نگاه اعتدالی در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی اعتدالی از تریبون نماز جمعه وجود داشته باشد و تریبون نماز جمعه نباید جناحی شود، موضوعی که در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است.

از طرفی به طور قطع انتخاب ائمه جمعه جوان‌تر می‌تواند در جذب مخاطب اثرگذار باشد البته تاکید می کنم که مهم‌ترین عامل در جذب یا دفع مخاطبان مطالبی است که توسط خطیب جمعه ارائه می شود.

نمازجمعه پایگاه اجتماع اقشار مختلف مردم است و از آنجا که مردم پشتوانه و مقوم حاکمیت هستند و خطیب جمعه هم منصوب حاکمیت است بنابراین تریبون نماز جمعه باید محلی باشد تا مردم مشکلات خود را از زبان خطیب جمعه بشنوند، در واقع خطیب جمعه باید سخنگو و پاسخگوی ملت باشد. خطیب جمعه باید جامعه شناسی و مخاطب شناسی قوی و همچنین نگاه واقع بینانه ای در شناسایی درد و مشکلات مردم و جوانان داشته باشد به طوریکه آنها را در نماز جمعه مطرح کند.

مردم نباید بین خود و تریبون نماز جمعه فاصله‌ای احساس کنند و اگر قرار باشد خطیب جمعه از موضع بالا و با قدرت و به پشتوانه حاکمیت با مردم صحبت کند احساس فاصله بین مردم و تریبون نماز جمعه تشدید می شود به طوریکه نمی‌توانند با خطیب و حاکمیت ارتباط برقرار کنند، به خصوص نسل جوان که بر اساس فطرت عدالت‌خواهی و حقیقت‌جویی علاقمند هستند حقایق را به صورت شفاف بشنوند.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =