چین به اظهارات سرپرست پنتاگون واکنش نشان داد

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهارات 'پاتریک شاناهان' سرپرست وزارت دفاع آمریکا که چین را اولویت اصلی نظامی ایالات متحده معرفی کرده بود واکنش نشان داد و خواستار شفاف سازی واشنگتن در این مورد شد.

 'لوکانگ' روز پنجشنبه در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن تصریح کرد: من هم این اظهارات سرپرست پنتاگون را در رسانه ها خوانده ام اما اینکه آیا این اظهارات، دقیقا متعلق به آقای 'شاناهان' است واشنتن باید شفاف سازی کند.

شاناهان روز سه شنبه و در نخستین روز کاریش گفته بود با آنکه آمریکا در حال جنگ با ستیزه جویان در سوریه و افغانستان است اما باز هم باید روی یک چیز تمرکز کنند و آن «چین» است.

گفته می شود سرپرست پنتاگون در این نشست برای تاکید، سه بار پشت سر هم نام چین را تکرار کرده بود.سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه با اشاره به اینکه ارتش های چین و آمریکا در حال حاضر دارای روابط عادی هستند تصریح کرد در روند مبادلات، ایالات متحده و طرف چینی به اهمیت روابط میان نیروهای چینی و آمریکایی اهمیت می دهند و امیدوارند بتوانند سخت تلاش کنند تا روابط میان دو ارتش تثبیت شود.

لو افزود: طرف آمریکا به وضوح خواستار توسعه روابط سازنده میان دو ارتش بوده است بنابراین اینکه چنین سخنانی به منزله موضع رسمی آمریکا است یا نه نیازمند شفاف سازی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: به عنوان یک اصل، چین همواره سیاست دفاع ملی خود را دنبال کرده است و در این چارچوب برای توسعه همکاری های دفاعی با دیگر کشورها، از جمله ایالات متحده آماده است.او گفت: ما معتقدیم این امر باعث تقویت اعتماد متقابل، ارتقاء روابط دوجانبه و ایجاد صلح و ثبات در جهان می شود.

'لو' با اشاره به اینکه چین و آمریکا دو کشور بزرگ جهان هستند گفت: این دو کشور می توانند هم شریک و همکار یکدیگر باشند و یا با یکدیگر رقابت کنند بنابراین دو کشور کدام یک از این راه ها را دنبال کنند مهم است.

دولت فعلی آمریکا روابط خوبی با چین ندارد جدای از رقابت‌های تجاری میان دو کشور، واشنگتن همواره در خصوص آنچه که «نظامی‌سازی» دریای جنوبی چین خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

اخیراً هواپیمایی از ارتش آمریکا با تعدادی عکاس و خبرنگار بر فراز جزیره‌های مصنوعی ساخته شده در این دریا به پرواز در آمده بود.در تصاویر منتشر شده، ساختمان‌های چند طبقه، تأسیسات راداری، نیروگاه‌های برق و باندهای فرود هواپیما به چشم می‌خورد.

دریای جنوبی چین دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز و محل عبور کشتی های تجاری است.برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام بر سر مالکیت برخی جزایر و آب های آن با چین اختلاف نظر دارند و حضور گاه و بیگاه ناوهای آمریکایی نیز تنش ها را در این منطقه افزایش داده است.

در ماه‌های گذشته بارها ناوهای آمریکایی از جمله ناو «یو اس اس ماستن» با ورود به محدوده ۱۲ مایلی جزیره‌های یاد شده، تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و از سوی پکن هشدار دریافت کرده‌اند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =