ترامپ، کاخ سفید را گروگان گرفت

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با تعطیلی دولت، کارمندان و کارگران را به گروگان گرفته است، این اظهار نظر را نانسی پلوسی درباره اقدامات ترامپ بیان کرده است.

زهره نوروزپور: مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات‌ها اکثریت آن را برعهده دارند، لایحه پایان تعطیلی دولت را که دو هفته قبل آغاز شده بود، تصویب کرد. براساس این لوایح، وزارت امور خارجه، تجارت،‌ کشاورزی، کار، خزانه داری و سایر آژانس‌های دولت آمریکا باید تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ که پایان سال مالی کنونی است، تامین بودجه شوند.(اینجا) چند ساعت پیش از این رای گیری، کاخ سفید گفته بود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته اگر کنگره بدون تامین پول اضافی برای پیشنهاد  ساخت دیوار مرزی لایحه را تایید کند، آن را وتو می‌کند.

اما روز گذشته پس از 13 روز از تعطیلی دولت آمریکا،  کاخ سفید لایحه پیشنهادی بودجه دموکرات ها را برای از سرگیری کامل فعالیت دولت فدرال رد کرد. کلاین کانوای( Kellyanne Conway) مشاور کاخ سفید در این رابطه گفت: "این لایحه سبب بازگشایی دولت و بخش امنیت داخلی کشور نمی شود. چگونه ما می توانیم در جهان درباره تامین مالی دولت فدرال صحبت کنیم و از موضوع امنیت ملی که وضعیت همه ما را امن می کند؛ صحبتی به میان نیاوریم؟(اینجا)

این در حالی است که تنش میان ترامپ با شایعاتی درباره استیضاح رئیس جمهور آمریکا شدت گرفته است تا جایی رئیس جدید نمایندگان روز گذشته به این شایعات پایان داد.

ترامپ در جریان ملاقات چهارشنبه گذشته با جمعی از نمایندگان دمکرات در باره مخالفت خود با پایان تعطیلی دولت گفته بود، در صورت پذیرفتن پیشنهاد دمکرات ها آنگاه وی را احمق فرض خواهند کرد.

بخش هایی از دولت فدرال آمریکا در پی مخالفت شخص رئیس جمهوری این کشور با دمکرات ها بر سر تامین بودجه دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک در مورخ 22 دسامبر 2018 میلادی برابر با اول دی ماه بدین سو تعطیل شد. این تعطیلی که در آستانه سال نو میلادی رخ داد، 800هزار نفر از کارکنان دولت فدرال را تحت تاثیر قرار داد که از این میان، 420 هزار نفر از کارکنان دولت فدرال بدون دستمزد به سرکار می روند و 380 هزار نفر دیگر نیز به دلیل نبود بودجه در مرخصی اجباری به سر می برند؛ این تعطیلی بخش هایی از وزارتخانه هایی همچون خارجه و امنیت ملی آمریکا را نیز در بر می گیرد.

در همین حال رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا تصریح کرد ترامپ نباید میلیون‌ها آمریکایی را با کارهایش به گروگان بگیرد.

چاک شومر سناتور دمکرات که رهبری هم حزبی هایش را در مجلس سنای آمریکا برعهده دارد پس از خروج از جلسه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: مسئله بسیار ساده است.

ما بار دیگر از رئیس جمهور خواستیم که میلیون‌ها آمریکایی و صدها هزار کارگر را گروگان کارهای خودش نکند. به او گفتیم که فعالیت بخش‌های تعطیل شده دولت ازسرگرفته شود و بعدا این گفتگوهایمان ادامه یابد.

همچنین نانسی پلوسی رئیس جدید نمایندگان آمریکا نیز در این باره از افزایش فشار بر ترامپ و جمهوری‌خواهان برای حمایت از بازگشایی اکثر بخش‌های دولت خبر داد و گفت، رئیس‌جمهوری آمریکا فیش‌های حقوقی کارکنان دولت را بر سر دیوار مرزی‌اش گروگان گرفته است. پلوسی تاکید کرد: مساله دیوار و تعطیلی دولت واقعا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. واقعا مرتبط کردن این دو غیر مسوولانه است.

پلوسی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که  دونالد ترامپ جمعه شب از برنامه خود برای افزایش دستمزد سالیانه مقامات ارشد کاخ سفید در زمانی که تعطیلی دولت صدها هزار نفر از کارمندان فدرال را به کارکنان بی جیره و مواجب دولت تبدیل کرده، عقب نشست.

در این میان شائبۀ استیضاح ترامپ شدت گرفته و رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت با طرح استیضاح در وضعیت کنونی آن را گزینه‌ای "تفرقه‌آمیز" دانست. اما او تاکید کرد استفاده یکی از قانونگذاران از واژگانی در توصیف دونالد ترامپ "وخیم‌تر" از لحن صحبت کردن شخص رئیس‌جمهوری آمریکا نیست.

با این حال تحلیلگران رسانه های غربی معتقدند ترامپ احتمالا سرنوشت نیکسون را خواهد داشت.

جان وینر با انتشار یادداشتی در لس آنجلس تایمز، با بررسی مشکلات فراوانی که رئیس جمهور آمریکا آن مواجه است، سال ۲۰۱۹ را سالی سخت و دشوار برای ترامپ می داند و به مقایسه دردسرها و رسوایی های ترامپ با دیگر روسای جمهور آمریکا می پردازد و  معتقد است که ترامپ در سال ۲۰۱۹ با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد و نهایتا استعفا خواهد کرد.(اینجا)

استاینبرگ مشاور سابق جورج بوش پسر در این باره می گوید: من معتقدم ترامپ در سال ۲۰۱۹ میلادی در ازای دریافت معافیت از مجازات کناره‌گیری می‌کند. آلن استاینبرگ،مشاور رئیس جمهوری سابق آمریکا در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شد، تاکید کرد، باور ندارد که دونالد ترامپ از طریق استیضاح و روند قانونی از ریاست جمهوری برکنار شود.(اینجا)

این جنجال سیاسی در حالی شدت گرفته است که رییس جمهوری آمریکا در چهاردهمین روز از تعطیلی بخشی از دولت این کشور، با وجود اینکه دیدار با نمایندگان کنگره را سازنده خواند، از احتمال تداوم تعطیلی دولت آمریکا تا ماه‌ها و حتی‌ سال‌ها سخن گفت.

شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره افزود: ترامپ روز گذشته به خبرنگاران گفت، در این زمینه می تواند حالت فوق العاده ملی اعلام کرده و به پنتاگون فرمان ساخت مانع بین مرز آمریکا و مکزیک را بدهد.
این رسانه تصویری آمریکایی گزارش داد: دو مقام پنتاگون گفته اند در صورت صدور چنین فرمانی تنها توان تامین دو میلیارد دلار ازهزینه ساخت چنین مانعی را دارند وبرای تامین مابقی بودجه باید دیگر پروژه های نظامی خود را تعلیق کنند، این همان مبلغی است که کنگره نیز باتصویب آن مشکلی ندارد.

ترامپ در ادامه سخنانی را درباره اهمیت ساخت دیوار گفت که در جلسه غیر منتظره روز گذشته خود نیز بارها بر آن تاکید کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: من درباره اهمیت امنیت مرزها حرف می‌زنم و خیلی از افراد با این کار ما موافقند. امنیت مرزهای ما تنها با احداث همین دیوار تامین می‌شود. خیلی از مردم می‌خواهند امنیت مرزها تامین شود. من هم می‌گویم این را درست کنید و این بهترین کار برای کشور است. ما بخشنده‌ایم و تا اینجا پول‌های زیادی هم هزینه کرده‌ایم.

او همچنین افزود: مکزیکی‌ها هم برای برای ساخت دیوار هزینه خواهند کرد. اما طرف آمریکایی همین حالا صدها میلیارد دلار به دلیل تجارت با مکزیک از دست می‌دهیم. تازه اینجا نمی‌خواهم به مساله مواد مخدر اشاره کنم. ساخت دیوار برای خود مکزیکی‌ها هم کار عادلانه‌ای است.

به گزارش یورو نیوز، ترامپ در پاسخ به اینکه از کجا می‌دانید مالیات‌دهندگان موافق چنین اقدامی باشند نیز به برخی تصمیم‌ها و کارهایی اشاره کرد که به گفته او هزینه‌ را برای کشور پایین آورده و «اتفاقا همین‌ها به نفع مالیات دهندگان آمریکایی شده است.» برای مثال او به دوره زمانی اشاره کرد که قیمت قیمت نفت به شدت در حال افزایش بوده و گفت: من همان موقع با دو کشور ذی‌نفوذ در حوزه تولید نفت تماس گرفتم و کمی بعد قیمت نفت پایین آمد. همه این‌ تصمیم‌ها و کارها به نفع مردم و مالیات دهندگان است. البته ترامپ به نام این دو کشور اشاره نکرد و تنها گفت که این دو کشور نقش کلیدی در اوپک بازی می‌کنند.

'بیل اشنایدر' (Bill Schneider) تحلیلگر سیاسی به سی ان ان گفت: ترامپ می تواند با حکم ریاست جمهوری و اعلام وضعیت فوق العاده ملی چنین کاری انجام دهد اما بلافاصله با واکنش دادگاه مواجه خواهد شد. اشنایدر افزود: از نظر ترامپ و طرفدارانش ساخت دیوار و تامین بودجه آن درصورت عدم تصویب از سوی کنگره و برداشت آن از محل بودجه پنتاگون، می تواند یک وضعیت فوق العاده ملی قلمداد شود، اما نظر دادگاه دراین ماجرا می تواند متفاوت بوده و مانع این امر شود.

تحلیلگر سیاسی سی ان ان ادامه داد:در حالی ترامپ تاکید دارد که تعطیلی دولت می تواند ماه ها و حتی یک سال به درازا بکشد که هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور شاهد نبود دولت فدرال هستیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    2 0
    قابل توجه جمهوریخواهانی که ترامپ را با رای الکترال به کاخ سفید فرستادند.