صالحی: با توجه به بودجه محدود وزارت ارشاد، انتظارات باید واقع‌بینانه باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس حاضر شده بود، بیان کرد که به دلیل محدود بودن بودجه این وزارتخانه، باید انتظارات از آن هم واقع‌بینانه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۸ دی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال شهاب نادری، نماینده پاوه و ثلاث باباجانی در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ در کشور بیان کرد: «مسئله قاچاق کتاب یکی از مسائل مهم و اساسی است که در سال‌های اخیر در کشور گسترش یافته و دغدغه قابل توجهی است که به آن اشاره شده است. این نظام که در حوزه نشر و قاچاق در حوزه کتاب به وجود آمده، نیازمند توجه جدی است. در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است. از جمله کارگروه صیانت از نشر که متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه صنفی نشر، قوه قضائیه و نیروی انتظامی است که این چهار نهاد در کنار یکدیگر در دو ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند.»

او خاطرنشان کرد:‌ «از نیمه آبان‌ تا به امروز یک محموله قاچاق یک میلیونی کتاب کشف و ضبط شده است. فرصت‌هایی که قاچاق کتاب از مولفان و ناشران می‌گیرد فرصت‌های تلخ و جبران ناپذیری است. سرمایه مالی، معنوی و اجتماعی اهالی نشر و کتاب با قاچاق به تاراج می‌رود.»

قوه‌ قضائیه در مواجهه با قاچاق برخوردهای خود را تشدید کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که کارگروه مذکور هشدارهایی در این حوزه داده است، ابراز امیدواری کرد: «قوه‌ قضائیه در مواجهه با این مسائل برخوردهای خود را تشدید کند. مولفی که ده‌ها سال زحمت می‌کشد تا اثری تولید کند و ناشری که سرمایه‌ محدود و عمر خود را پای انتشار یک کتاب می‌گذارد، در تاراج کتاب به تاراج بسیاری از مسائل مهم دیگر می‌رسد.»

او مسیر کارگروه صیانت از نشر را قابل اعتماد توصیف کرد و از مجلس خواست در تصویب لایحه مالکیت فکری تسریع کند.

صالحی افزود: «قانون حمایت از مصنفین و مولفین که مربوط به سال ١٣٤٨ است، تنها قانون مرجع در این حوزه به شمار می‌رود که باید در آن تجدیدنظر شود لذا امیدواریم لایحه مالکیت فکری به تصویب مجلس درآید چرا که به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر کشور کمک می‌کند. بسیاری از مسائل در این حوزه به دلیل نقص قانون است. اگر مجلس به تصویب این لایحه سرعت دهد اتفاقات خوبی در حفاظت از حقوق مولفین، هنرمندان و پدیدآورندگان می‌افتد.»

صالحی از توافق با قوه قضائیه در خصوص تشکیل مجتمع شورای حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد تا از این رهگذر مشکل هنرمندان و مولفان در مسیر دادخواهی راحت‌تر دنبال شود.

موضوعات حوزه کتاب دغدغه جدی‌ام است

او در بخش دوم صحبت‌های خود با بیان اینکه حفاظت از ناموس فکری و اقتصادی مولف و ناشر اتفاق خوبی است، ادامه داد: «زمانی که بنده در پست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشتم به عنوان دغدغه شخصی موضوعات حوزه کتاب را پیگیری کرده و اکنون نیز به دلیل ارتباط وسیع با ناشران، این مسئله دغدغه جدی بنده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر شبکه وسیعی از صدها بساطی منهدم شد، گفت: «این امر نشان‌دهنده آن است که ما در این مسیر جدی هستیم؛ هر چند کسانی که در فضای قاچاق نشر بودند به دلیل پرسود بودن این حوزه، همچنان در آن حضور فعال دارند، تهدید می‌کنند و حرکت‌هایی انجام می‌دهند، لذا امیدواریم کشف این شبکه‌ها فضای امن و آرامی در حوزه نشر و کتاب ایجاد کند.»

صالحی افزود: «ما نیازمند آن هستیم که برای بهبود حوزه‌های فرهنگی، حمایت‌هایی نیز پدید آید تا اقتصاد نشر پیش برود؛ فصل فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در ردیف هشتم بودجه قرار دارد که ٢.٥ درصد از بودجه عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده و برخورداری وزارت فرهنگ از این سرفصل تنها ١٧.٨ درصد است.»

او تصریح کرد: «با این میزان اعتبار، قدرت وزارتخانه برای حمایت از زیرمجموعه‌های خود بیشتر نیست. با توجه به این سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به شکل محدود از بودجه دارد، لازم است انتظارات از حمایت‌های حوزه اقتصاد نشر، فرهنگ و هنر واقع‌بینانه باشد؛ اگرچه ما تلاش کردیم در همین دوره اتفاقاتی در حوزه مدیریت منابع مالی بیفتد و فضای استانی در آن بیشتر لحاظ شود.»

اقتضائات و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر گسترده ولی منابع ما محدود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر به ١١ استان کشور و عقد تفاهم‌نامه سه ساله با استانداران آن، از برنامه ٦٨٠ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: «نباید اتفاقات را محدود در تهران دید بلکه باید افق خلاقیت را بیش از گذشته به استان‌ها برد. فضای اقتضائات و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر گسترده و وسیع است ولی منابع ما محدود است با این وجود با این نگاه جلو آمدیم که بتوانیم حوزه مدیریت منابع به گونه‌ای باشد که فضای کشوری را بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد.»

او همچنین از دسترسی فرهنگی و هنری در فضای عمومی به عنوان یکی دیگر از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد که افزایش پیدا کرده و تصریح کرد: «خیابان‌های فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف کشور در حال اتفاق است؛ ضمن آن‌که تبدیل مراکز میراثی و تاریخی به عنوان فضاهای فرهنگی و هنری و نیز حمایت‌های مالی از اهالی حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار بوده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت دو هزار میلیارد تومانی از ٢٠ هزار شغل از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز نام برد و با توجه به تلاش این وزارتخانه در مسیر تولید کمی و کیفی گفت: «با توجه به نوع نگاه رهبری به حوزه فرهنگ و هنر و کتاب تلاش ما این است که وزارتخانه علاوه بر آن که نگاهی به تولیدات فراوان دارد به تولید محصول کیفی سالم نیز توجه داشته باشد.»

پس از سخنان صالحی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور با ٩٦ رأی موافق، ٦٥ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ٢٠٠ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های او قانع نشدند.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1220596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 0
    از جمله موسسات فرهنگی که دولت به اصطلاح تدبیر و امید، بودجه اش را از دو سال پیش قطع کرده، موسسه اسرای استاد جوادی آملی و همچنین موسسه دارالحدیث آقای ری شهری و موسسات و نهادهای علمی و فرهنگی دیگر است طوری که بیشتر نیروهای علمی و فکری شون اخراج شده اند. آنوقت چهار وزیر این دولت بیش از 40 مشاور دارند و معلوم نیست خود وزرا و رئیس جمهور چقدر حقوق می گیرند؟ اساسا این دولت، نگاهش به خودش و به آمریکا و بیرون است تا درون و علم و فرهنگ و دین.