بر اساس آنچه برخی سازمان‌های حقوقی فلسطینی می‌گویند، اکثر این ترورها از خصوصیات یک ترور فراتر رفته است.

ارتش اسرائیل در انجام ترورهای جدید خود شیوه جدیدی را به کار گرفته است، این بار ترورها از نزدیک و از مسافت بسیار کوتاه‌، کوتاه‌تر از آن چه از انجام یک ترور تصور می‌شود، انجام می‌گیرد. البته بر اساس آنچه برخی سازمان‌های حقوقی فلسطینی می‌گویند، اکثر این ترورها از خصوصیات یک ترور فراتر رفته است.

به گزارش الجزیره، به اعتقاد سازمان‌های حقوقی این ترورها در چارچوب سلسله کشتار خارج از اصول و قوانینی است که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند و تاکید دارند که اسرائیل به انجام ترورهایش همچنان ادامه خواهد داد و از انجام هیچ عملی علیه فلسطینیان دریغ ندارد.

به اعتقاد بسیاری از فعالان حقوقی، بیشتر این ترورها از حمایت امریکا برخوردارند، حتی برخی از آنها از طریق مجاری اروپایی صورت می‌گیرند. این مسئله سبب شده تا تلاش‌های دیپلماتیک جدی‌ای علیه جنایت‌های اسرائیل صورت نگیرد.

مثلا در این رابطه تحقیقات مرکز فلسطینی حقوق بشر تاکید می‌کند که ایاد اسعد احمد ابو شلبایه، 38 ساله یکی از فعالان جنبش حماس در ارودگاه نور شمس در شهر طولکرم شمال کرانه باختری اواسط سپتامبر گذشته در منزل مسکونی‌اش ترور شد. در تحقیقات این مرکز آمده است "محمد برادر ایاد اسعد می‌شنود که برادرش پشت در تکرار می‌کند، کیست کیست، پس از آن صدای شلیک سه گلوله می‌شنود و پس از آن می‌بیند که زمین خون‌آلود شد، نزدیک که می‌رود، می‌بیند که بر روی دیوار و صندلی خون‌ پاشیده است."

در 27 دسامبر 2009 نیز سه ترور مشابه صورت می‌گیرد که در هر سه آنها ترور جلوی در خانه‌ها صورت گرفته بود. مثلا نادر عبدالجبار محمد السرکجی، 40 ساله، یکی دیگر از فعالان جنبش حماس در حالی در منزل مسکونی‌اش را باز می‌کند که سربازان ارتش اسرائیل بلافاصله پس از گشوده شدن در به طرف او شلیک می‌کنند، وی به زمین می‌افتد، پس از آن که به زمین افتاد جلو می‌روند و از نزدیک به طرفش تیراندازی می‌کنند. وی در اثر شلیک 7 گلوله به سر، سینه، ساعد چپ، لگن خاصره و ساق پای چپ شهید می‌شود."

غسان فتحی نایف ابو شرخ دیگر شهید 38 ساله جنبش حماس این گونه کشته می‌شود که اول ضربه‌ شدیدی مستقیم به سرش می‌خورد، بر اثر ضربه سرگیجه می‌گیرد و در پله‌های منزلش به زمین می‌خورد، سربازان اسرائیلی بلافاصله پس از آن او را به رگبار می‌بندند به گونه‌ای که 7 گلوله به گردن، سینه، شکم و دو ساق پایش می‌خورد و در جا به قتل می‌رسد.

خانم حاجیه صبحیه القواسمی که شاهد ترور همسرش حاج عمر القواسمی بوده ماجرا را این گونه توضیح می‌دهد: در حالی که داشتم نماز می‌خواندم، هنگامی که از رکوع بلند شدم صدایی شنیدم، متوجه شدم که سربازان اشغالگر در را شکستند، مستقیما وارد اتاق خواب شدند و در حالی که همسرم روی تخت خواب بود او را به رگبار بستند و کشتند.

شعوان جبارین، مدیر موسسه الحق در رام الله در این باره می‌گوید که همه ترورها با موافقت رسمی دولت اسرائیل به خصوص دستگاه‌های امنیتی صورت می‌گیرد. دستور همه آنها را رئیس سازمان شاباک و رئیس دایره نظامی اسرائیل صادر می‌کند، از بعد سیاسی دستورات او اهمیتی در سطح نخست‌وزیر دارد.

سمیح محسن، مدیر مرکز اجرایی حقوق بشر فلسطین در کرانه باختری در این باره می‌گوید که اسرائیل مدت‌ها است که ترور را از دستور کار خود خارج کرده اما در مورد فعالان فلسطینی استثنا قائل است و همچنان به ترور آنها می‌پردازد. البته به دنبال قانونی است که از تحت پیگرد قرار گرفتن یا مجازات افراد اسرائیلی که مرتکب ترور می‌شوند، جلوگیری شود، به همین دلیل است که تحت حمایت امریکا و اروپا رهبران سیاسی و نظامی این رژیم از هر گونه پیگردی معافند./16346

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =