سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی چینی‌ها در پالایشگاه آبادان

ایرنا نوشت: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: تاکنون ۲ میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی از چین در طرح توسعه پالایشگاه آبادان جذب شده است.

علیرضا صادق آبادی با بیان این مطلب درباره جذب سرمایه گذاری خارجی در طرح های پالایشی کشور، افزود: مذاکره با سایر شرکت های خارجی برای نوسازی و بهسازی سایر پالایشگاه ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح های پالایشی و تولید بنزین به خودکفایی رسیده ایم.

مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور اکنون به حدود ۲ میلیون و یکصد هزار بشکه رسیده است.

پالایشگاه آبادان


جذب ۲ میلیارد یورو از چین برای نوسازی پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری های خارجی در دوران پسابرجام به شمار می رود.
نوسازی پالایشگاه آبادان در بهمن سال ۱۳۹۵ در پی گشایش های حاصل از اجرای توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با استفاده از فاینانس (منابع مالی) چین آغاز شد که در ماه های آتی، برخی واحدهای آن راه اندازی می شود.
پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی ترین پالایشگاه کشور به شمار می رود که به علت قدیمی بودن برخی فناوری های به کار رفته در آن، جزو پالایشگاه های زیانده به شمار می رود.
بر اساس برخی گزارش ها، پالایشگاه آبادان با تولید بالای مازوت (نفت کوره) سالیانه ۷۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون دلار ضرر می کند که با نوسازی، از چرخه زیاندهی خارج می شود.
طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با همکاری شرکت چینی ساینوپک اینترنشنال پترولیوم* و شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران اجرا می شود.
با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان افزون بر تامین خوراک پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی آبادان، روغن سازی ایرانول و قیر پاسارگاد، محصولاتی شامل بنزین معمولی، بنزین سوپر، نفت سفید، گازوئیل و نفت کوره مطابق با استاندارد یورو۵ تولید می شود.
طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی شده و ظرفیت پالایش پس از ساخت این واحد به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت می شود.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =