۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

سرنخی پنهان در تابلو «مونالیزا» اثر لئوناردو داوینچی محل دقیق کشیده شدن تابلو را فاش کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ادعای کشف محلی که برمبنای آن داوینچی پس‌زمینه تابلو را طراحی کرده توسط مورخ هنری اهل ایتالیا بیان شده است.

کارلا گلوری معتقد است پل سه‌قوسی که بالای شانه چپ زن تابلو دیده می‌شود اشاره به «بوبیو»، روستایی در تپه‌های جنوب «پیاچنزا» در شمال ایتالیا است.

نظریه او برمبنای کشف اخیر مورخ هنری دیگری به نام سیلوانو وینچتی شکل گرفته است. وینچتی کشف کرده ارقام «2» و «7» با مهارت بسیار روی سنگ‌های پل نقش بسته‌اند.

گلوری می‌گوید این ارقام اشاره به سال 1472 دارند، سالی که سیلی شدید پل بوبیو را نابود کرد. اسناد تاریخی نشان می‌دهد این پل که به نام «پونته گوبو» یا «پونته وچیو» (به معنای پل کهن) شناخته می‌شود زمانی که آب رودخانه تربیا خروشان می‌شود و از بند خود می‌گذرد نابود می‌شود.

گلوری که در کتابی جدید با عنوان «معمای لئوناردو» این نظریه را بیان کرده می‌گوید: «لئونارد عدد 72 را زیر پل نوشته تا هم این سیل ویرانگر را ثبت کند و هم کمک کند این اشاره را درک کنیم.»

لئوناردو در شهر وینچی در توسکانی به دنیا آمد، او در طول عمرش بسیار در ایتالیا سفر کرد و در ونیز، رم و بلونیا کار می‌کرد.

او کشیدن تابلو «مونالیزا» را سال 1503 یا 1504 در فلورانس آغاز کرد، اما کشیدن آن تا سال‌ها پایان نگرفت. کشیدن این تابلو وقتی لئوناردو داوینچی به فرانسه رفت و در دربار «شاه فرانسوا اول» مشغول به کار شد خاتمه یافت.

اغلب مورخان هنری معتقد هستند پس‌زمینه این تابلو که دره و کوهستان را نشان می‌دهد ترکیبی آرمانی و زاده تخیل هنرمند است، اما گلوری معتقد است این پس‌زمینه منظره‌ای واقعی است.

این تابلو ابتدا در کاخ ورسای نگهداری می‌شد، تا اینکه به موزه «لوور» پاریس منتقل شد. تابلو معروف هنرمند ایتالیایی جزو دارایی‌های فرانسه است.

زنی که در این تصویر دیده می‌شود نیز ابهام دیگر این تابلو است. گفته می‌شود او با آن لبخند معروفش لیزا گراردینی است، همسر یک تاجر ثروتمند ابریشم در فلورانس است. برخی هم می‌گویند این زن مادر داوینچی بوده است.

وینچتی، رئیس کمیته ملی میراث فرهنگی ایتالیا علاوه بر کشف عدد «72» در زیر پل این تابلو، ماه پیش اعلام کرد نمادهایی را در چشمان مونالیزا کشف کرده است.

او می‌گوید در چشم راست مونالیزا حروف «LV» دیده می‌شود که می‌تواند اشاره به نام نقاش باشد. در چشم چپ نیز حروف «CE» یا «B» به چشم می‌خورد که مشخص نیست به چه کسی یا چیزی اشاره دارد.

با این حال برخی مورخان و متخصصان هم این ادعاها و کشفیات را قبول ندارند و معتقد هستند این «نمادهای رازآمیز» با گذر زمان و ترک خوردن نقاشی ایجاد شده‌اند. ترک‌هایی که در طول زمان بر هر نقاشی رنگ روغن نقش می‌بندد.

تلگراف / 9 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

54141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رهنما A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    خیلی هیجان انگیز در عین حال وحشتناک