نمایشگاه هنری خانواده سینایی از جمعه گذشته در نگارخانه راه ابریشم گشایش یافته و در آن آثار مختلفی از اعضای این خانواده به تماشا گذاشته​ شده​است.

 سما بابایی: خانواده سینایی روز دوشنبه روبری خبرنگاران نشستند تا از نمگایشگاه خانوادگی​شان سخن بگویند.

ابتدا "‌یاسمین سینمایی"‌جوان ترین عضو این خانواده حرف زد و از ترسی گفت که به نمایش گذاشتن آثارش در کنار بزرگان خانواده دارد و به خصوص اعضای جوان تر با چنین ترس و ابهاماتی روبه رو هستند. فرح اصولی اما از ایده برگزاری این نمایشگاه خانوادگی سخن گفت و اینکه کلید اولیه این ماجرا دو سال پیش زده شده بود ‌« به دلیل مشغله کاری در آن زمان مجبور شدیم برنامه خود را لغو کنیم تا سرانجام ایده آن به امروز کشید.»

 اصولی می گوید که امیدوار است که این نمایشگاه شروعی برای نمایشگاه‌های خانوادگی سینایی​ها  در ایران و خارج از کشور باشد.«نمی‌دانم در کجای دنیا خانواده‌ای مشابه ما وجود دارد، اما این اطمینان را دارم که ما در سطح خاورمیانه تک هستیم، چرا که بی آنکه درون یکدیگر ذوب شده و یا تحت تاثیر هم قرار داشته باشیم،هر کداممان در مسیر مستقل خود حرکت کرده و در یک نقطه به هم متصل می‌شوند.»

 او البته در عین حال به این مساله اشاره کرد که این همکاری مشترک در این سال ها در فیلم هایی که توسط " خسرو سینایی" ساخته می شده،‌وجود داشته است:« هر زمان که آقای سینایی فیلمی می‌ساخت، گیزلا عروسک‌هایش را تهیه می‌کرد،برای آن انیمیشن می‌ساخت و طراحی صحنه و لباسش را بر عهده می‌گرفت.من هم یا طراح گرافیک بودم و یا به‌عنوان عکاس و دستیار به کمک او می‌آمدم.»

در ادامه این نشست گیزلا سینایی نیز به این مساله اشاره کرد که« ما خانواده‌ای هستیم که هنر همیشه برایمان جریان داشته است و در دل آن بزرگ شده‌ایم و بدون آنکه بفهمیم بچه‌هایمان نیز در هنر بزرگ شدند.»

او می گوید:«از بروز این اتفاق بسیار خوشحال هستم ،‌هر چند که پیش از این به همراه ‌فرح اصولی تجربه همکاری مشترک را با یکدیگر داشته ایم، ‌اما برگزاری این نمایشگاه این فرصت را برای ما مهیا کرد که همگی کار همدیگر را ببینیم که این در آینده کارهای​مان بدون شک تاثیر گذار خواهد بود.»

در نهایت این خسرو سینایی بود که درباره این نمایشگاه سخن گفت:« معمولا این گونه است که اگر در خانواده‌ای پدری هنرمند بوده قطعا همه اعضای خانواده در سایه او قرار گرفته‌اند در حالی که بچه‌های ما هر کدام برای خودشان یک شخصیت جداگانه و مستقل پیدا کرده اند. بسیاری از این بچه‌ها همچون فرزندان باخ، چاپلین، پیکاسو و خیلی‌های دیگر با وجود هنری که داشتند نتوانستند خود را از سایه نام پدرشان درآورند امروز باید ببینیم چه کنیم که سایه آنها در سایه سنگین پدر و مادرشان گم نشود. ما سه نفری در این باره بحث های بسیار کردیم تا آنها بتوانند هر کدام به تنهایی فعالیت های هنری خود را انجام دهند.»

سینایی به این مساله اشاره کرد که گاهی تمام اعضای خانواده تلاش می کنند تا یک نفر از آنان بزرگ شوند،‌ من اما این راه را به هیچ عنوان نمی پسندم،. هیچ وقت هم دلم نخواسته است ادای بزرگ خانواده رادربیاورم،‌چون در این صورت هیچ وقت این جمع شکل نمی‌گرفت. هر کدام از این افراد برای خودشان به عنوان انسان باید امکان شکوفایی داشته باشند و این یکی از نقطه‌های اصلی این جمع خانوادگی است. »

سینایی همچنین به این مساله اشاره کرد که در این سال ها همواره اعضای خانواده سخت ترین منتقدان برای کارهای یکدیگر بوده اند.

او به مشکلی اشاره کرد که در این سال​ها با آن روبه روست و آن عدم امکان ساخت فیلم در شرایط کنونی است:«نمی‌توانم فیلم بسازم و دراین شرایط ترجیح می‌دهم کتاب ترجمه کنم و یا کارهای دیگری انجام دهم. تمام این فعالیت‌ها توان مرا برای اینکه مشکلات سینمای حرفه‌ای را با تمام معضلات آن تحمل کنم بیشتر می‌کند. ترجیح می‌دهم به جای آنکه دست بگذارم و منتظر شوم راه حل دیگری پیدا کنم و خودم را با کارهای دیگر سرگرم کنم. مساله من خلق یک لحظه فرهنگی است تا جوانان احساس کنند که نسل‌های قبل از آنها نیز می‌توانند زندگی کنند. وقتی این فعالیت به یک چنین جمع گروهی می‌انجامد چه چیزی بهتر از این بهانه است. حرف من این است که خالی زندگی نکنیم بلکه به جای آن تلاش کنیم تا خلاقانه زندگی کنیم و آن وقت می‌بینیم که زندگی چقدر قشنگ است هر چند که سخت است.»

آنان همچنین به مشکلات اقتصادی خانواده ای اشاره کردند که همگی آنان راه هنر را انتخاب کرده اند. اینکه در این راه سختی های بسیاری را پشت سر گذاشتند و اما به راهی که انتخاب کرده بودند،‌پافشاری کردند. به همین خاطر است که  گیزلامی گوید:«همه ما آرزو داشتیم که تنها برای یکدفعه به طور همزمان هر سه‌نفرمان فروش خوبی داشته باشیم که متاسفانه این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. »

نمایشگاه خانواده سینایی از جمعه هفته گذشته در نگارخانه راه ابریشم برگزار شده​است.

 52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =