مرگ سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در آلودگی هوای تهران

٢٩ دی‌ماه روز هوای پاک است، و کلان‌شهر تهران همیشه با چالشی جدی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند.

زهرا صدراعظم‌نوری*

سالانه ۴ هزار و ۵۷۳ نفر براثر آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند، سکته قلبی و مغزی، بیماری‌های ریوی و تنفسی و حتی ارتباط مستقیم و غیرمستقیم سایر بیماری‌ها چون آلزایمر و پارکینسون، از جمله اثرات آلودگی هوا بر روی بدن انسان است. کارشناسان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض انتشار ذرات ریز معلق (PM۲.۵) را عامل اصلی بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا می‌دانند. در شهر تهران ۷۰ درصد آلودگی هوا و تولید ذرات معلق به دلیل وجود منابع متحرک یعنی اتومبیل‌ و سوخت آن‌هاست.

در سال‌های گذشته، به دلیل نگاه مدیریت شهری به روند توسعه شهر، عمدتا به ساخت بزرگراه‌هاو تونل ها توجه شده و فضای شهری به جای توجه به انسان محوری وبرنامه برای زندگی بهتر آن‌ها، تلاش برای حضور راحت تر خودروها شده است، تا جایی که حتی ٢٩ دی‌ماه، روز هوای پاک، گاهی رکورد آلوده‎ترین روز سال را به خود اختصاص می‌داد و نخواستن ما را در استفاده نکردن از خودروی شخصی به رخ آسمان می‌کشید. مدیریت جدید شهری تهران گرچه با چالش های عدیده‌ای مواجه است، اما تلاش می‌کند با کاهش هزینه‌های غیرضروری و محدود کردن فعالیت‌های کم ‌اثر، منابع را صرف آبی‌تر کردن آسمان پایتخت با توسعه حمل و نقل عمومی و در راس آن مترو کند.

باید دانست انجام این امور فقط ۵۰ درصد راه ما برای تنفس هوایی پاک است؛ در کنار نیاز شهر به کمک دولت، بزرگترین یاری‌رسان مدیریت شهری در داشتن هوایی پاک، مردم، یعنی خود شماهستید، با تغییر رفتار و استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروی شخصی، همراه ما برای زندگی سالم‌تر باشید. برای داشتن آسمانی پاک، فرزندانی سالم و محیط‌زیستی عاری از آلودگی، استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانیم.

* رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =