گزارش پولیتیکو درباره نشست ضدایرانی لهستان

ایسنا نوشت: اقدام لهستان برای پذیرفتن میزبانی کنفرانس ضد ایرانی ماه فوریه که به دنبال سیاست‌های کارشکنانه و فریب‌کارانه آمریکا برگزارخواهد شد با انتقاد علنی و غیرعلنی دیپلمات‌ها و برخی صاحب‌نظران لهستانی همراه بوده است.

به گزارش  پولیتیکو، در زمانی که دولت رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای از بین بردن توافق هسته‌ای اعمال فشار می‌کند و از اختلاف موجود میان اروپایی‌ها در زمینه سیاست خارجی بهره می‌برد، این ورشو و واشنگتن هستند که در مقابل قدرت‌های اتحادیه اروپا ایستاده‌اند.

در میان تمامی آسیب‌هایی که ترامپ به روابط فراسوی اقیانوس اطلس وارد کرده است، هیچ مسئله‌ای به شدت اختلاف بر سر توافق ایران که از آن به عنوان برجام یاد می‌شود، ایالات متحده آمریکا را از متحدان اروپایی‌اش جدا نکرده است. این منازعه در حال شدت گرفتن است.

مقامات اروپایی در این ماه جاری به دنبال تصویب سازوکار مالی ویژه در فرانسه هستند که هدف کمک به  ادامه روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران و دور زدن تحریم‌هایی است که ترامپ به طور یک‌جانبه بر ایران دوباره اعمال کرد.

تدارکات نهایی برای سازوکار مالی ویژه توسط مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل مورد بحث و گفت‌وگو  قرار خواهد گرفت. همچنین آن‌ها در تلاش هستند تا به نتایج گسترده‌تری  درباره ایران طی نشست سران اتحادیه اروپا در ماه مارس در بروکسل دست یابند.

سر باز زدن اتحادیه اروپا و سه متعهد اروپایی به برجام؛ فرانسه، آلمان و بریتانیا، برای پیروی از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، رئیس جمهور آمریکا و دولتش را به خشم آورده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا از اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌های چندجانبه گله و شکایت می‌کند، کنفرانسی ظرف ماه آینده در  لهستان پیرامون موضوع صلح خاورمیانه برگزار خواهد کرد که برگزاری این کنفرانس توجه را به تنش‌های میان ورشو و بروکسل، از جمله در زمینه سیاست خارجی معطوف خواهد کرد.

کمیسیون اروپا مبنی بر مقررات تخطی از قوانین، ماده انضباطی منسوب به ماده ۷ را که علیه لهستان در حال شکل‌گیری می‌باشد، مطرح کرده است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا با اخطار این که {آمریکا در صدد ایجاد اختلاف بین کشورهای اروپایی است} گفته است که در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.  مقامات اتحادیه اروپا هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آیا یکی از مقامات رسمی رده پایین‌تر به جای وی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد یا خیر.

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در باره این کنفرانس گفت: تا آن‌جا که بر ما معلوم است این یک کنفرانس در باره خاورمیانه بوده و عنوان دقیق آن بیانگر این است که این کنفرانس بخشی اداری برای پیش‌برد صلح و امنیت در آینده خاورمیانه است؛ پس نظر دیگری در این زمینه ندارم.

با وجود اینکه ورشو محل سوال برانگیزی برای برگزاری چنین گردهمایی است، این کنفرانس ۱۳-۱۴ فوریه موقعیتی برای پمپئو قراهم خواهد کرد که بتواند با پیشی گرفتن از کنفرانس سالانه امنیت مونیخ درآلمان، سیاست‌های خاورمیانه دولت ترامپ را اعمال کند. 

پمپئو در روزهای اخیر به چند کشور خاورمیانه سفر کرد و در قاهره در ادعایی بی اساس با یاد کردن از ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تحت عنوان دو دلیل بی ثباتی منطقه، آن‌ها را مورد حمله قرار داد.

انتظار می‌رود که لهستان در دیدار وزرای امور خارجه روز دوشنبه، برنامه‌های مرتبط با این کنفرانس را شرح دهد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از اعلام نظر عمومی درباره این اتفاق خودداری کرده و به جای آن ترجیح داده‌اند از همتایان لهستانی خود در این رابطه سوال‌هایی بپرسند؛ اما دیپلمات‌ها و سایر مقامات به طور غیر علنی آزردگی خود را از این مسئله که معتقدند  لهستان به طور آشکارا در تلاش است تا برای مقاصد خود به ترامپ نزدیک شود، اعلام کرده‌اند که این مسئله آن‌طور که مشهود است به قیمت متحد ماندن اتحادیه اروپا تمام می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری با نام بردن از کنفرانس لهستان با عنوان «سیرک درمانده ضد ایرانی»، به این مسئله واکنش نشان داد.

برخی تحلیل‌گران در لهستان معتقداند که دولت به طور عمده‌ای به خاطر برنامه دولت ترامپ در موقعیتی پیش‌بینی نشده قرار گرفته و با قرار گرفتن لهستان در موقعیتی بد، به طور نابخردانه به سوی دشمنی و اختلاف کشیده می‌شود.

مارسین زابوروفسکی، عضوی از یک کانون فکری ویشگارد در زمینه سیاست خارجی گفت: ما در موقعیت تبدیل شدن به یک پیمانکار برای سیاست‌ خارجی آمریکا هستیم.

وی افزود: به دنبال اعلان پمپئو که اولین بار از طریق فاکسنیوز انجام شد، تقلایی در میان مقامات لهستانی بوجود آمد تا خود را به مرحله اول اقدامات آمریکایی‌ها رسانده و آن را عملی کنند.

زابوروفسکی گفت: این امر به طرز بسیار بدی مخابره شد و انجام گرفت.

دیپلمات‌های لهستانی در تهران برای این مسئله بازخواست شدند و این به خطر انداختن روابطی است که در طی چند سال اخیر گرم و نزدیک شده بود.

این تحلیل‌گر سیاسی لهستانی همچنین گفت: ایران منبع بالقوه‌ای برای منشعب ساختن انرژی ما از روسیه است و اکنون این امر دچار آسیب شده است.

پس از فراخوانده شدن دیپلمات ارشد لهستان به دیداری در وزارت امور خارجه در تهران، دولت لهستان در بیانیه‌ای به دفاع از تصمیم خود برای میزبانی این کنفرانس پرداخت و اعلام کرد:« ما معتقدیم که جامعه بین‌المللی حق دارد تا مسائل متعدد خاورمیانه‌ای و جهانی را مورد بحث قرار دهد و لهستان حق آن را دارد که در ترتیب دادن کنفرانسی که هدف آن ایجاد موقعیت اقداماتی است که موجب توسعه ثبات و شکوفائی منطقه خاورمیانه است، مشارکت کند».

لهستان بیش‌ترین حد حمایتی را که هر کشور اروپایی ممکن بود از پس آن بر بیاید به ترامپ ارائه کرده است؛ مقامات لهستانی ایده بنیان گذاشتن یک قرارگاه نظامی دائمی در این کشور را داده‌اند که ممکن است قرارگاه ترامپ نام‌گذاری شود.

ترامپ در این باره گفته است که «با جدیت» در حال بررسی این ایده است.

توان اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا با توجه به این که بسیاری از شرکت‌ها از ترس قطع دسترسی‌شان به بازار بزرگ‌تر و سودمندتر آمریکا، از این تحریم‌ها پیروی می‌کنند.

به گفته برخی مقامات رسمی، سازوکار ویژه مالی موجب پابرجا نگه داشتن برخی فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد و به عنوان گامی نمادین برای دولت ایران در نظر گرفته می‌شود که توسط آن می‌تواند پاسخگوی آن دسته از منتقدان داخلی باشد که معتقدند ایران می‌بایست با خروج از توافق تلافی کند.

برخی دیپلمات‌های آمریکایی نیز در این میان، از این جهت که مدعی هستند فقط با گذر زمان این توافق از بین می‌رود، تلاش اتحادیه اروپا را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

اما مقامات اروپایی اصرار دارند که توافق در خدمت هدف اصلی آن که متوقف کردن آن‌چه برنامه سلاح‌های هسته‌ای ایران خوانده شده، می باشد و چندین مورد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق را تذکر می‌دهند، است.

در پی مطرح شدن برگزاری این کنفرانس ضد ایرانی به میزبانی لهستان مقامات کشورمان به این مسئله واکنش نشان داده‌اند.

محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ و ایران قوی‌تر از همیشه است.

او ادامه داد: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در یک نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران اطلاعی از محتوای دعوتنامه‌های نشست ورشو و اینکه برای چه کشورهایی ارسال شده، دارد یا خیر، گفت: ما اطلاعات کاملی در مورد این نشست از طرق مختلف دریافت کرده‌ایم. در مورد اهداف و اقداماتی که برخی کشورها علاقمند هستند در این نشست دنبال کنند اطلاع داریم.

وی ادامه داد: ما در حال برقراری تماس‌هایی هستیم و بعد از تکمیل این تماس‌ها و همه آنچه که باید در این زمینه داشته باشیم در آینده نزدیک در این ارتباط با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.

همچنین مقامات کشورمان اعتراض به این اقدام لهستان را در مراتب دیپلماتیک نیز انجام داده‌اند.

ایران در اعتراض به این خبر کاردار لهستان در تهران را احضار و مراتب اعتراض کشورمان را به لهستان ابلاغ کرد.

 ادریسی کرمانشاهی سفیر ایران در ورشو روز دوشنبه گذشته با معاون وزیر امورخارجه لهستان دیدار کرد.

بنابر اعلام وزارت امورخارجه لهستان در این دیدار که به درخواست طرف لهستانی برگزار شد، دو طرف درباره نگرانی‌های ایران نسبت به برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در ورشو با موضوع برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه گفت‌وگو و توافق کردند که این رایزنی‌ها ادامه داشته باشد.

وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه با اعلام اینکه کشورش قصد دارد با همکاری لهستان کنفرانسی را در وروشو درباره خاورمیانه برگزار کند، گفت که تمرکز این کنفرانس برروی ایران قرار دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =