بیمه شخص ثالث راننده محور در سال ۹۸ | جزئیات کامل طرح جدید

از سال آینده، راننده به جای خودرو بیمه شخص ثالث می‌شود.

به گزارش سایت بیمه‌بازار، غلامرضا سلیمانی، رییس بیمه مرکزی ایران در تایید خبر بیمه راننده محور گفت: در سال آینده، طبق قانون ششم توسعه، بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تلعق می‌گیرد و قیمت بیمه شخص ثالث متناسب با میزان پرخطر و یا کم خطر بودن راننده محاسبه میگردد.

غلامرضا سلیمانی افزود: راننده محور بودن بیمه شخص ثالث یعنی خودرو نیست که بیمه دریافت می‌کند بلکه خود راننده است که بیمه نامه را دریافت می‌کند و بسیاری از راننده‌ها هستند که با خودروهای ارزان قیمت خوب رانندگی می‌کنند و کمترین تخلف را دارند، اما برخی از افراد با خودروهای گران قیمت بد رانندگی می‌کنند و افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

 بیمه ثالث ۹۸ چه تغییراتی دارد؟

در قانون جدید بیمه شخص ثالث عوامل گوناگونی از جمله: پرخطر یا کم‌خطر بودن راننده، باسابقه یا تازه‌کار بودن، زن یا مرد بودن راننده و جوان یا پیر بودن راننده بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر خواهند گذاشت.

همچنین برای رانندگانی که در طول سال تنها چند بار و به طور محدود از خودرو شخصی خود استفاده کرده‌اند تخفیفات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. در واقع می‌توان گفت در قانون جدید، بیمه به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد. بنابراین هنگام محاسبه قیمت علاوه بر مشخصات خودرو و تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت، سوابق و ویژگی‌های راننده نیز بر نرخ حق بیمه تاثیر گذارند.

راننده‌محور بودن بیمه شخص‌ثالث به این معناست که بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد. بنابراین راننده‌هایی که بهتر رانندگی می‌کنند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد و این امر باعث می‌شود رانندگان جهت دریافت تخفیف بیمه‌ای بیشتر مقررات راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند.

در قانون بیمه ثالث راننده محور، رانندگان پر خطر باید پول بیشتری برای بیمه پرداخت کنند

بر اساس قانون جدید بیمه از آنجایی که رانندگان پر خطر ریسک بیشتر و بالایی ایجاد می‌کنند بایستی پول بیشتری برای حق بیمه خودرو پرداخت کنند و کسانی که مقررات رانندگی را رعایت می‌کنند و میزان تخلفات رانندگی پایینی دارند از تخفیفات بیمه‌ای بیشتری برخوردار بوده و بنابراین حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد و با تعویض خودرو نیز تشویق‌ها را با خود منتقل کنند.

به طور مثال شما و برادرتان هر دو پراید مدل ۸۷ دارید، میزان تخفیفات عدم خسارت خودرو هر دو شما ۵ سال است و قصد محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث پراید مدل ۸۷ خود را دارید. شما راننده‌ای قانون مند هستید و میزان تخلفات رانندگی شما بسیار پایین است اما برادرتان بدون توجه به قانون رانندگی می‌کند و امتیاز منفی بسیاری دارد.

بیمه بازار

در قانون قدیم، با توجه به یکسان بودن اطلاعات خودرو و تعداد سال‌های تخفیف قیمت بیمه شخص ثالث برای شما و برادرتان یکسان محاسبه میشد اما در قانون جدید ارزش ویژه‌ای به رانندگان قانون مند داده می‌شود و متناسب با سوابق رانندگی شما (پر خطر یا کم خطر بودن) محاسبه خواهد شد بنابراین برای شما تخفیف بیشتری در نظر گرفته شده و قیمت بیمه شما پایین‌تر خواهد بود.

آیا در قانون جدید بیمه ثالث، خانم‌ها تخفیف بیشتری دریافت می‌کنند؟

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است در سال آینده که بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود خانم‌ها با توجه به این که مرتب‌تر رانندگی می‌کنند، تخفیفات ویژه بیمه‌ای بیشتری دریافت می‌کنند.

قانون جدید بیمه شخص ثالث از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

بر اساس توضیحات رییس شورای عالی بیمه قانون جدید این بیمه باید قبل از پایان برنامه ششم اجرایی شود، وی بیان کرده است زمان اجرای این طرح اواخر سال ۹۸ و به شکل پایلوت اعلام کرد.

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث

سایت بیمه بازار، همگام با قوانین بیمه‌ای ایران در حال ارائه خدمات محاسبه، مشاوره و خرید اینترنتی بیمه به سراسر کشور می‌باشد. برای خرید بیمه خودرو (ثالث و بدنه) تنها کافیست قیمت بیمه خود را بصورت آنلاین در بیمه بازار استعلام کنید و با مقایسه شرکت‌های بیمه از نظر قیمت و معیارهایی از جمله پاسخگویی و پوشش‌ها، بهترین بیمه را خریداری کنید. بیمه‌بازار، بیمه‌نامه خریداری شده را در کمترین زمان صادر و بصورت رایگان برای مشتریان خود در سراسر کشور ارسال می‌کند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224508

برچسب‌ها