بنابر آماری که دو خودروساز بزرگ کشور به بورس اعلام کردهاند، زیان انباشته آنها تا پایان پاییز امسال به ۱۰ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور، زیان ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده و سایپاییها نیز ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان زیان دیدهاند. هرچند صنعت خودرو سال هاست با زیان انباشته دست و پنجه نرم میکند، با این حال زیان حدودا ۱۱ هزار میلیاردی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور به ثبت رسیده است.
شاید در نگاه اول این طور بهنظر برسد که زیان موردنظر با کمک دولت و همچنین آزادسازی قیمت خودرو، قابلجبران است، با این حال زیان ۱۱ هزار میلیاردی تنها بخشی از بحران مالی ایرانخودرو و سایپا به شمار میرود و داستان بدهیهایشان، مثنوی دیگری است. طبق یک روایت، دو خودروساز بزرگ داخلی در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بخشهای مختلف دارند که از این رقم، ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان منتسب به قطعهسازان است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم معوقات بانکی آنها را تشکیل میدهد. بنابراین غولهای جاده مخصوص از یکسو با زیان انباشته هنگفتی روبهرو هستند و از سوی دیگر با بدهیهای کلان دست و پنجه نرم میکنند و در این شرایط، حتی وعده کمک ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت به آنها نیز نمیتواند این حجم از بحران مالی را پاسخ دهد.
اما بررسی روند زیاندهی خودروسازان در سه فصل بهار و پاییز و زمستان نشان میدهد سال ۹۷ به نوعی نقطه عطف زیاندهی آنها بوده است. صورتهای مالی نشان میدهند ایرانخودرو و سایپا همواره طی سال جاری در مسیر ضرر قرار داشتهاند و نتیجه آن، رسیدن زیان انباشته به ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط ایرانخودرو، نشان میدهد این شرکت در فصل بهار ۶/ ۷ میلیارد تومان سود کرده، با این حال آبیهای جاده مخصوص در تابستان زیان ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساندهاند. در فصل پاییز نیز ۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان دیگر به زیان این شرکت اضافه شده است تا در مجموع زیانی ۵ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومانی در کارنامه ۹ ماه امسال ایرانخودرو به ثبت برسد. روند زیاندهی ایرانخودرو طی سال جاری به این شکل بوده که این شرکت تا پایان بهار امسال حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سود داشته، اما در پایان تابستان و پاییز، به ترتیب ۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان و ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است.سایپاییها نیز طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، در فصل بهار امسال ۳/ ۸ میلیارد تومان سود حاصل کردهاند، اما در تابستان متحمل زیان یک هزار و ۷۲۴ میلیارد تومانی شدهاند. دومین خودروساز بزرگ ایران در فصل پاییز هم ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و در مجموع ۹ ماه امسال نیز زیانی ۵ هزار و ۲۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. روند مالی سایپا طی سالجاری نشان میدهد زیان انباشته این شرکت در پایان تابستان به ۲ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان و در انتهای پاییز به ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.
در باب ارقام اعلامی، یک ابهام بزرگ وجود دارد که به سود اعلامی خودروسازان در بهار مربوط میشود. هم ایرانخودرو و هم سایپا در حالی برای فصل بهار اعلام سود کردهاند که این سود در عرض سه ماه جایش را به زیان مجموعا ۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومانی داده است. حال پرسش اینجاست که جا به جایی سود و زیان در این سطح چگونه رخ داده و آیا میتوان بر صحت اطلاعات ارائه شده خودروسازان به بورس، مهر تایید زد؟
آزادسازی قیمت نیز قطعا خودروسازان را به سمت کاهش زیان خواهد برد، اما نکته اینجاست که توان تولید آنها با توجه به داستان پر پیچ و خم تحریم، بسیار افت کرده است و تیراژ که بالا نباشد، قیمت بیشتر و بیشتر افزایش مییابد و این موضوع روی تقاضا و فروش اثر منفی میگذارد. شاید اگر اواسط دهه ۸۰ سیاست سرکوب قیمت اجرا نمیشد و قیمتگذاری در حاشیه بازار ادامه مییافت، خودروسازان کشور حالا گرفتار زیان ۱۱ هزار میلیاردی نبوده و بلکه سود نیز میکردند.در مقطع فعلی نیز اگر پای تحریم در میان نبود و روند تامین قطعات مختل نمیشد و خودروسازان خارجی نیز نمیرفتند، میشد در کنار آزادسازی قیمت و کمک مالی دولت، از مسیر افزایش تولید و جذب سرمایه خارجی نیز از حجم بدهی و زیان انباشته خودروسازان کاست و آنها را وارد مسیر سوددهی کرد. فعلا اما تحریم سایه سنگین خود را روی خودروسازی انداخته و تا اتفاق سیاسی بزرگی (چیزی شبیه برجام) رخ ندهد، این سایه کنار زدنی نیست.
23302
نظر شما