ناصر ابراهیمی: تیم‌ملی بدون گل‌خورده قهرمان می‌شود

سرمربی سابق تیم‌ملی ایران شاگردان کارلوس کی‌روش را شانس اصلی قهرمانی جام ملت‌ها می‌داند و معتقد است فوتبال آسیا حالا باکیفیت‌تر از همیشه در جهان معرفی می‌شود.

امیرمحمد سلیمانی: ناصر ابراهیمی یکی از باتجربه‌ترین مردان فوتبال ایران است. او روی نیمکت پرسپولیس، ماشین سازی و تراکتورسازی نشسته و علاوه بر آن که در سه دوره مختلف به عنوان دستیار در تیم ملی حضور داشت، یک سال هم سرمربی تیم ملی ایران بود. بخش مهمی از درخشش او روی نیمکت ها، به پرسپولیس و تیم ملی باز می گردد. او در پرسپولیس با علی پروین روز های شیرینی را برای هواداران این تیم رقم زد و در تیم ملی هم خاطرات بسیاری را تقدیم فوتبال ایران کرد. با او درباره جام ملت های آسیا، تیم ملی ایران و کشور های مدعی برای قهرمانی گفتگو کرده‌ایم.

یکی از متفاوت ترین جام ملت های چند سال اخیر را مشاهده می‌کنیم. هم تیم های بیشتری در جام حضور دارند و هم شگفتی های زیادی رقم خورده است. فوتبال آسیا اینقدر پیشرفت کرده است؟
در جام جهانی هم دیدیم که اسپانیا، آلمان، برزیل و آرژانتین با وجود مدعی بودن حذف شدند. حتی هلند به این مسابقات صعود هم نکرد. همین اتفاق در جام ملت های آسیا هم رخ داده است. چند کشوری که مدعی قهرمانی بودند، خیلی زود از مسابقات کنار رفتند. کره جنوبی، ازبکستان، استرالیا و عراق زودتر از چیزی که انتظارش را داشتیم از جام ملت ها حذف شدند. اختلاف میان کشور های حاضر در فوتبال آسیا کمتر شده و حالا تیم درجه دو و درجه سه معنایی ندارد. اردن، یمن، عمان، ویتنام و هند از کشور هایی هستند که فوتبال باکیفیتی ندارند ولی در این مسابقات حیرت انگیز بودند. حتی امارات هم به نظر نمی رسید مدعی باشد اما حالا در نیمه نهایی است. قطر برای نخستین بار به نیمه نهایی صعود کرده و برای کشوری که هیچ وقت به فینال هم نرسیده است، حضور در این مرحله دستاورد مهمی محسوب می شود.

تیم ملی را چطور ارزیابی می کنید؟
تیم ملی ایران هم همیشه مدعی بوده است. به همه ثابت شده است که فوتبال ایران استعداد های زیادی دارد. حالا هم ترکیب خوبی داریم. در هر پستی حداقل دو بازیکن ایده آل داریم و بازیکنان نیمکت‌نشین ایران حالا تفاوتی با ترکیب اصلی ندارند. اگر رامین رضاییان را داریم، احسان حاج‌صفی را هم داریم. این قضیه شامل همه پست ها و همه بازیکنانمان می شود. در هر صورت شانس بسیار خوبی برای قهرمانی داریم. بازی با ژاپن یک فینال زودرس است. ژاپن هم آن تیمی که باید باشد نیست. مهره های زیادی از ترکیب آنان تغییر کرده و جوان تر شده اند. پیروزی های سختی هم داشته اند. اما تیم ملی این گونه نیست. برعکس شرایطی که در جام جهانی داشتیم و در مقابل تیم های قدرتمند دفاعی بازی کردیم، در امارات حمله مهم ترین دستور است. سیستم تیم ملی تغییر کرده است و به نظرم ایران بدون گل خورده قهرمان آسیا خواهد شد.

فکر می کنید ترکیب ایران مقابل ژاپن تغییرات زیادی خواهد داشت؟ به یک تیم مدعی در مرحله نیمه نهایی خورده‌ایم.
هر بازیکنی که کارلوس کی‌روش درون زمین بازی بفرستد، فوق العاده بازی خواهد کرد. مهدی طارمی شاگرد من بود و پدرش هم دستیار من بوده است اما متاسفانه مقابل ژاپن حضور نخواهد داشت. سامان قدوس، کریم انصاری فرد و مهدی ترابی ستاره هایی هستند که به خوبی جایگزین طارمی خواهند شد و من نقطه ضعفی برای بازی مقابل ژاپن در ترکیب ایران نمی بینم. ترکیب ژاپن هم مثل گذشته نیست و حالا آسیب‌پذیر شده اند. سانتر از کناره ها بهترین تاکتیکی است که باید مقابل ژاپن به کار بگیریم. هر چه قدر ژاپن در خط دفاعی ضعیف شده، ما در خط میانی قدرتمندتر شده ایم. این بازی هم جدالی دیدنی در میانه زمین است. خوشبختانه بازیکن های تیم ملی در میانه زمین کیفیت خوبی دارند و خیالمان راحت هست که در توپ‌ربایی و نبرد تن به تن پیروز خواهیم بود.

بهترین بازیکن تیم ملی در شرایط فعلی چه کسی هست؟
به نظر من همه این لیست 23 نفره بهترین هستند. سردار آزمون و مهدی طارمی گل می زنند اما چه کسی به آنان پاس داده است؟ در گل سوم ایران مقابل چین، کنعانی‌زادگان توپ را به مهدی طارمی رساند و او هم پاس بی نقصی به کریم انصاری فرد داد تا دروازه را باز کند. حالا نمی شود گفت انصاری فرد بهترین بازیکن تیم ملی است. این یک حقیقت است که این روز ها بهترین تیم فوتبال آسیا ایران است و هیچ تیمی در حد و اندازه تیم ملی نیست. ما با تیم های زیادی بازی کردیم ولی هیچکدام آنقدر قوی نبودند که مقابل ما ایستادگی کنند. متاسفانه هر وقت تیمی پیروز میدان می شود، همه به مهاجم هایش نگاه می کنند. اما چه کسی از دروازه دفاع کرده است؟ چه کسی گل ها را ساخته است؟ مهاجم ها مهم هستند اما همه تیم ارزشمندتر است. تیم ملی هم حالا همین گونه نتیجه می گیرد.

حالا ما با ژاپن بازی می کنیم. آنسوی مرحله نیمه نهایی هم جدال قطر با امارات است. اگر ما به فینال صعود کنیم، فکر می کنید از میان قطر و امارات کدام یک حریف سرسخت‌تری برای ما محسوب می شود؟
بازی قطر مقابل کره را نگاه کنید. آن ها دفاع کردند و حریف را خسته کرده بودند. در جریان همین خستگی ها بود که توانستند به کره جنوبی گلزنی کنند. من فکر می کنم قطر به فینال صعود خواهد کرد و تقریبا یقین دارم ایران با حذف ژاپن حریف آنان خواهد شد.

پیش‌بینی شما از فینال چیست؟ ایران قهرمان خواهد شد؟
ایران بدون گل خورده قهرمان جام ملت های آسیا خواهد شد. اگر پنالتی یا اتفاق خاصی رخ دهد شاید ما گلی دریافت کنیم ولی در شرایط عادی شانسی برای گلزنی حریف های ایران نمی بینم. ما بدون اینکه گلی در این مسابقات دریافت کنیم قهرمان خواهیم شد.

از قطر هم صحبت کنیم. به نظر می رسد شگفتی بزرگ جام امسال آن ها باشند.
حدود سه سال دیگر جام جهانی در قطر خواهد بود. آن ها نمی خواهند صرفا میزبان مسابقات باشند و برنامه ریزی کرده اند تا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. سرمایه گذاری های قطری ها محدود به ساخت استادیوم نیست و با جذب استعداد های فوتبال آنان را در کشورشان رشد می دهند. آن ها در تلاش هستند وقتی برای نخستین بار در جام جهانی حضور پیدا کردند، در مرحله گروهی حذف نشوند. بازی قطری ها هم دفاعی است. با هشت مدافع بازی می کنند و تلاش می کنند روی ضد حملات توپ را به خط حمله منتقل کنند. با این حال من فکر نمی کنم باز هم اسیر فوتبال آنان شویم. اگر ژاپن را شکست دهیم، قطعا شکست قطر مشکل نیست.

ستاره این دوره از مسابقات کدام بازیکن بود؟
به نظر من اگر تصمیم داشته باشند بهترین بازیکنان را معرفی کنند، باید تیم ملی ایران را دعوت کنند. ما در همه پست ها بهترین بازیکنان را داشتیم و امسال فوق‌العاده بازی کرده ایم. هیچ کدام از ستاره های این روز های فوتبال آسیا از ژاپن گرفته تا کره جنوبی در سطح بازیکنان تیم ملی ایران بازی نکردند و ما با اختلاف بهترین تیم حاضر در مسابقات بوده ایم. بهترین ستاره این دوره از جام ملت های آسیا تیم ملی ایران بود.

شرایط تیم ملی را پس از پایان جام ملت ها چگونه ارزیابی می کنید؟
زمانی که آقای مهاجرانی سرمربی تیم ملی ایران بود، تنها یک تیم از آسیا به جام جهانی صعود می کرد. بعد ها این تعداد به دو کشور رسید. مدتی بعد سه کشور از آسیا به جام جهانی می رفتند و حالا بیشتر هم شده است. به زودی هم این تعداد بیشتر خواهد شد. ما دیگر دغدغه حضور در جام جهانی را نخواهیم داشت چون یکی از بهترین های فوتبال آسیا هستیم و شکست دادن رقبا در مراحل مقدماتی آسیا چیزی نیست که حتی قابل بحث باشد. تمرکز ما باید روی باشگاه ها باشد. اگر فوتبال ایران می خواهد پیشرفت کند باید خصوصی شود. آن گونه هر کسی می تواند برنامه درست مدنظر خودش را پیاده کند و خیلی زود نتیجه بگیرد. بنابراین نگرانی من برای آینده فوتبال ایران چندان به تیم ملی ارتباطی ندارد و بیشتر نگران باشگاه ها هستم. ما همیشه در فوتبال ایران استعداد هایی مثل علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و سایر ستاره ها را داریم، نکته مهم کشف و پرورش آنان است که در شرایط فعلی چندان حرفه‌ای نیست.

41255

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    24 4
    یک کلمه باید میگفت کیروش باعث و بانی این همه نظم و پیشرفته اونجایی که بازیکن سالاری رو ریشه کن کرد برعکس مربیان و سرمربیان داخلی . . .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    8 2
    ایول ناصر خان
  • GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    0 2
    اخه کارشناس خودت داری می گی تیم ها پیشرفت کردند و بعد می ایران راحت می ره جام جهانی ولی بعدش چی و تو جام جهانی چه کار کنیم و بعد از کیروش یکی دو سال بدون مربی هستیم و بعد از ان شش ماه قبل از شروع بازی ها دنبال یک نفر می روید و بعد از نرفتن می گویید باید به مربی وقت داد و غیره