قاچاق چوب به اوج رسید/ کشف ۴۱۰ تن چوب قاچاق طی یک ماه گذشته در آذربایجان‌غربی

بعد از جنگل‌های ارسباران در استان آذربایجان‌شرقی، این بار جنگل‌ها و درخت‌های طبیعت شهرهای خوی و سلماس در استان آذربایجان‌غربی هم به خارج استان قاچاق می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، کامیون‌های با پلاک استان‌های مرکزی و شمالی کشور همچنان در حال قاچاق چوب از جنگل‌های شمال‌غرب کشور هستند.

تصاویر ارسالی هموطنان این‌بار از سلماس و ارومیه، حاکی از چنین اتفاقی است که در سکوت مسئولین، درخت‌های استان آذربایجان‌غربی کنده و چوب‌ها به استان‌های شمالی و مرکزی منتقل می‌شود.

قاچاق چوب از سلماس

همچنین تصاویری از قاچاق چوب در شهرستان خوی (اینجا) نیز منتشر شده است.

قاچاق چوب در خوی
قاچاق چوب در خوی

همچنین تفکیک زمین‌ها و از بین بردن درختان و از بین رفتن پوشش گیاهی در ارومیه، شرایطی را ایجاد کرده که باغ‌شهر ارومیه درحال پیوستن به تاریخ است.

بنا به تصاویری که شهروندان ارسال کرده‌اند، درختان باقیمانده در زمین‌های عمدتا زراعی ارومیه در ساعات بامداد و صبح بریده می‌شوند.
با این حال سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در مورد این اتفاق می‌گوید: بریدن درخت‌های بلوار امام‌علی و پل قویون با اخذ مجوزهای مربوطه و  پس از طی مراحل کسب تکلیف از کمیسیون تفکیک و اخذ نامه ابلاغ تفکیکی توسط مالک زمین و با نظر کمیسیون مصالحه و کمیسیون ماده ۵ شهرداری و همچنین با مصوبه شورای اسلامی شهر ارومیه و نهایت با پرداخت عوارض کاهش درختان اقدام به این کار کرده که تمامی مراحل تفکیک زمین مذکور قانونی است.

از بین بردن درختان باغ‌شهر ارومیه

کشف ۴۱۰ تن چوب قاچاق در آذربایجان‌غربی طی یک ماه گذشته

میرصمد موسوی مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در مورد قاچاق چوب در استان گفت:متاسفانه آمار قاچاق چوب افزایش یافته و طی یک ماه گذشته بیش از ۴۱۰ تن چوب غیرمجاز کشف شده است.
وی ادامه داد: درخصوص افزایش قاچاق چوب در استان با هماهنگی برقرار شده با راهداری، نیروی انتظامی و دادستانی، هرگونه خروج چوب‌های جنگلی و غیرمجاز از استان را منوط به دریافت مجوز از منابع طبیعی کرده‌ایم که با این اتفاق خروج چوب قاچاق از استان به صفر رسیده است.
مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در رابطه با تاثیر تنفس ۵ تا ۱۰ جنگل‌های شمال از بهره‌برداری با افزایش قاچاق چوب از استان هم گفت: این اتفاق فشار را به استان‌های مجاور و دارای جنگل آورده با این حال بنا داریم با همکاری ارگان‌ها مانع قاچاق چوب از استان شویم.

از بین بردن جنگل‌ها خیانت است / فروش چوب‌های بلا استفاده کشاورزان سود آور است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این مورد گفت: بعد از پیشنهادی که در برنامه پنج ساله پنجم برای تنفس ۵ساله به جنگل‌های شمال برای عدم بهره‌برداری دادیم و تصویب شد درخواست کردیم در برنامه ششم با تغییر ادامه یابد.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق کارخانجات چوب استان‌های شمالی کشور با کمبود چوب مواجه شدند که تصمیم گرفتیم کشاورزان بجای آتش زدن چوب‌های بلااستفاده خود که سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شد به این کارخانجات به فروش برسانند که علاوه بر سودی که به این قشر برسد از آلودگی زیست‌محیطی نیز جلوگیری شود.
قاضی‌پور با انتقاد از برخی خائنین که چوب حراج به جنگل‌های استان می‌زنند گفت: برخی هم هستند که در این میان با از بین بردن جنگل‌ها بصورت غیرمجاز، علاوه بر قاچاق محموله چوب به بخش‌های دیگر طبیعت استان را نیز از بین می برند که باید با این افراد برخورد شود.

برخی اظهار نظرهای مسئولین استانی در مورد قاچاق چوب طی دو ماه گذشته:

شکاری دادستان عمومی وانقلاب شهرستان شاهین‌دژ: محموله ۱۲تنی چوب قاچاق که از تنه درختان حریم رودخانه زرینه‌رود قطع شده کشف و ضبط شد. (۱۷ آذر - دادگستری آذربایجان‌غربی)
جعفر نوری رییس اداره تعزیرات حکومتی مهاباد و پیرانشهر: ۲ محموله در مجموع با وزن ۱۷ تُن چوب جنگلی قاچاق در ایست بازرسی سه راهی دارلک محور مهاباد - ارومیه توقیف شد. (۱۹ آذر - خبرگزاری ایرنا)
سیامک صدقی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان: محموله ۱۱ تنی درخت بید که از یکی از روستاهای خارج از سطح شهرستان بوکان مابین مهاباد و سردشت به نام "قلاجوق" برداشت شده بود کشف و ضبط شد. (۳ دی - باشگاه خبرنگاران جوان)
سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی: میزان چوب قاچاق در استان، امسال نسبت به ۱۰ سال گذشته ۱۵ برابر و به ۱۵۰ تن رسیده است. (۱۶ دی - خبرگزاری ایرنا)
سیدمحمد عابدی فرماندار خوی: غارت درختان در این شهر با این شدت و حدت که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، ‌وجود ندارد و بنده نیز دستور لازم را جهت پیگیری ویژه این امر صادر کرده ام. (۲۴ دی - خبرگزاری ایرنا)
علیرضا ملامحمدزاده فرماندار ارومیه: از قطع درختان مجموعه ورزشی تختی ارومیه از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم و در راستای اشد برخورد با خاطیان، رییس اداره ورزش و جوانان ارومیه عزل شده است. ( ۱ بهمن - خبرگزاری خبرآنلاین)

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =