سرعت نور: پیش به‌سوی آینده اینترنت کوانتوم

محققان در دانشگاه تورنتو ابزاری را به معرض نمایش گذاشتند که می‌تواند به‌عنوان ستون فقرات/ Backbone اینترنت کوانتوم در آینده مورداستفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، پروفسور«هوی-کوانگ لو» و همکاران دستگاهی را به صوت نمونه اولیه نمایش دادند که از یک تکرارکننده کوانتومی در ابعاد فوتون تشکیل‌شده و می‌تواند مقدمه ارتباطات راه دور کوانتومی‌شود.{لینک}

«اینترنت کوانتوم» هسته اصلی پردازش اطلاعات کوانتومی محسوب شده که بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید ازجمله «ارتباطات امن» را در بر می‌گیرد.

اینترنت کنونی به‌صورت امن تعریف‌نشده است و به همین خاطر انواع هک و نفوذ را در آن می‌بینیم. هکرها به‌طور دائم در حال کشف حفره‌های پیچیده بوده تا به دولت‌ها، سازمان‌ها و ... حمله کنند.

به همین خاطر، محققان فیزیک کوانتوم را برای رمزنگاری عمیق و نفوذناپذیر مطرح کرده‌اند. یکی از فناوری‌های وعده داده‌شده QKD (توزیع کلید کوانتومی) است که از طریق آن‌همه چیز قابل‌ردیابی می‌شود. شرکای نرم‌افزاری به‌طور کامل مانیتور شده و قبل از «از دست دادن دیتا» ارتباطات لغو می‌شود. بنابراین دیتایی ردوبدل نمی‌شود و بدین‌صورت اطلاعات غیرقابل هک می‌شوند.

درحال حاضر سیگنال نوری از طریق فیبر منتقل‌شده و دیتا به‌طورمعمول از دست می‌رود، مگر اینکه از تکرارکننده در فواصل منظم استفاده شود تا سیگنال را تقویت کرده و دیتا به‌طور کامل منتقل شود.

 اما اطلاعات کوانتوم متفاوت بوده و تکرارکننده‌ها برای این نوع اطلاعات مشکل‌زا است، چراکه دیتا باید در تکرارکننده ذخیره شود و خطاها پیچیده‌تر و گران‌تر می‌شوند چراکه در دمای پایین عملیات ارسال انجام می‌شود.

با توجه به این توضیحات، دکتر«هوی-کوانگ لو» رهیافتی متفاوت را ارائه کرده است و با ساخت نسل بعدی تکرارکننده‌ها به‌صورت فوتون، معایب تکرارکننده‌های معمولی را کاهش داده و یا از بین برده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1227167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    14 1
    سرعت نور: پیش به‌سوی آینده فیلترینگ کوانتوم