سکوت سرد جشنواره فجر اصفهان و کات مسئولان اصفهان به فیلم زاینده‌رود

در شرایطی که زاینده رود تنها ۲۰ روز مهمان نصف‌جهان است، از ابتدا بعید به نظر می‌رسید که اصفهانی‌ها مشاهده فیلم فجر در خارج از مرکز شهر اصفهان را به گذراندن عصرهای زمستانی دلچسب در کنار زنده‌رود ترجیح دهند.

فاطمه کازرونی: این روزهای سرد زمستان عصر که فرا می‌رسد تمامی مسیرهای منتهی به زاینده‌رود از جمعیت اصفهانی‌هایی سرشار است که بار ترافیک بی نظیر این روزهای اصفهان را به جان می‌خرند تا روزهای اندک تجدید دیدار خود با زاینده‌رود را غنیمت شمرده و برای گذراندن عصر زمستانی دلچسب با خانواده رهسپار ساحل زیبای این رودخانه شوند.

ترافیک در خیابان‌های منتهی به این رودخانه به اندازه‌ای شدید است که خیابان ابوذر تا طالقانی که مسافت دو تا سه کیلومتری را شامل می‌شود اتومبیل‌ها هر چند دقیقه یکبار تنها ذره‌ای حرکت رو به جلو دارند و همین وضعیت در خیابان پاسداران و میدان انقلاب (محدوده سی وسه پل)، خواجو و غیره نیز ادامه دارد.

در چنین شرایطی جشنواره فجر در خارج از مرکز شهر در حال برگزاری است و  استقبال اندک اصفهانی‌ها از  چهار روز ابتدایی این جشنواره و مراسم افتتاحیه، تنها نشان از فرصت نابی است که مسئولان اصفهان به دلیل اختلافات از دست اصفهان گرفتند.

سینما ساحل اصفهان که به تازگی به شکل پردیس سینمایی افتتاح شده است، یکی از برترین سینماها از دیدگاه کارشناسان برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر تلقی می شد چراکه هم در گذرگاه چهارباغ و هم در جوار زاینده‌رود واقع است و یکی از سالن‌های این سینما نیز به طور کامل مشرف بر زاینده رود است، زنده‌رود به واقع قلب اصفهان است و طبیعی است حضور این جمعیت عظیم که هر روز از صبح تا عصر در کنار  قلب تپنده اصفهان جمع می‌شوند، فرصتی ناب برای کشاندن مردم به سینما و رونق دادن به جشنواره فجر بود و مسلما می‌توانست بودجه خوبی نیز برای رونق اقتصادی شهر داشته باشد.

مردمی که که حضور در کنار زاینده‌رود را به جشنواره فجر ترجیح دادند

برخلاف این مطلب این روزها با مردمی مواجه شده‌ایم که حضور در کنار زاینده‌رود را به جشنواره فجر ترجیح دادند و متاسفانه در روزهای گذشته سالن‌های مجتمع سیتی سنتر اصفهان در اغلب سانس‌ها خالی از جمعیت بود و اندک سانس‌هایی که استقبال نسبتا خوبی از فیلم‌ها شاهد بودیم را نیز مسلما مدیون نام فیلم و کارگردان است.

این در حالی است که در سالهای گذشته برای برخی فیلم‌ها حتی جای خالی در سینماهایی با ظرفیت بیشتر از سیتی سنتر موجود نبود به نوعی که مردم حتی حاضر بودند روی پله‌های سینما بنشینند تا فرصت ناب تماشای یک فیلم خوب را از دست بدهند.

جای خالی مسئولان استانی و کشوری در افتتاحیه جشنواره فجر اصفهان

در افتتاحیه جشنواره فجر نهم در اصفهان نه تنها جای خالی  نماینده‌ای از  وزارتخانه ارشاد خالی بود بلکه برای نخستین بار هیچ مسئول  استانی شاخصی مانند استاندار و شهردار  نیز در این جلسه حضور نداشتند که البته گویی دلایل موجهی داشته است.

می‌توان گفت تنها مدیرکل ارشاد اصفهان در جلسه افتتاحیه حضور داشت که البته حضور ایشان طبیعی است، البته برخی اعضای شورای شهر نیز در جلسه حضور داشتند .

نکته جالب اینکه برخلاف سال‌های گذشته سالن افتتاحیه با وجود صندلی‌های کمتر پر نشده بود چراکه برنامه شاخصی به جز سخنرانی در این مراسم شاهد نبودیم، افتتاحیه ای که می توانست با برگزاری موسیقی‌های جذاب، پلان‌هایی از فیلم و دعوت از یک مجری شاخص جذابیت آفرین باشد به اندازه‌ای سرد و بی رونق بود که نتوانست همین مهمانان اندک را نیز نگه دارد و بسیاری از همین مهمانان اندک نیز در میانه مراسم،افتتاحیه را ترک کردند.

نباید فراموش کنیم که سالن برگزاری افتتاحیه و اکران فیلمها از نورپردازی و جلوه زیبایی برخوردار است و نوع معماری آن که از نکات قوت این پردیس سینمایی است اما این جذابیت‌ها برای کشاندن مردم به سینما هنوز کم است.

یکی از مهمانان افتتاحیه جشنواره فجر اصفهان: فروشگاه‌های سیتی سنتر تنوع بیشتری از چهارباغ دارد!

شادی سرابی یکی از مهمان‌های مراسم افتتاحیه است، وقتی از وی درباره تفاوت برگزاری جشنواره امسال و سالهای گذشته می‌پرسم، می‌گوید: استقبال خوبی از افتتاحیه جشنواره نشده است اما به نظرم برگزاری جشنواره درسیتی سنتر بهتر است چراکه فروشگاه‌های آن تنوع بیشتری نسبت به چهارباغ دارد.

اکران سکوت در روز نخست جشنواره فجر

بی نظمی در اکران فیلم‌های فجر امسال نیز موضوعی است که مردم به آن اعتراض دارند، لیلا نظام الدین که در یکی از رسانه‌های اصفهان فعالیت دارد در این ارتباط به خبرآنلاین می گوید: در روز نخست جشنواره برای دیدن فیلم موردعلاقه‌ام به سیتی سنتر آمدم اما هرچه صبر کردیم فیلم اکران نشد.

وی افزود: این در شرایطی است که از قبل بلیت فیلم را تهیه کرده بودم اما مسئولان به راحتی گفتند هزینه فیلم به حساب شما برگشت داده می‌شود، این بی‌نظمی برایم قابل درک نیست آن هم در شرایطی که این همه راه و زمان صرف کرده‌ام تا به این مکان بیایم.

پیاده روی طولانی در چهارباغ بهانه عجیب دیگر از مسئولان اصفهان!

این شهروند اصفهانی ابراز داشت: نکته دیگر اینکه مسئولان از مزایای برگزاری جشنواره در این مکان را وجود پارکینگ برشمردند و مدعی شدند برای مردم با توجه به پیاده راه شدن چهارباغ پیمودن مسافت طولانی سینماها سخت بوده است، این سخن در شرایطی صحیح است که بخشی از پارکینگ ویژه جشنواره فجر اختصاص یافته باشد و این در حالی است که به دلیل تجاری بودن مجموعه، در روز افتتاحیه که مصادف با یک روز تعطیل بود، بسیاری از مهمانان به سختی جایی برای پارک پیدا کردند.

وی ادامه داد: از سویی گرچه چهارباغ امروز به گذرگاه تبدیل شده است اما اولا طول چهارباغ عباسی چندان طولانی نیست، مردم برای رسیدن به سینماهای مجموعه سیتی‌سنتر نیز باید دقیقا همین مسافت را بعضا طولانی‌تر طی کنند، از سویی کوچه‌های فرعی متعددی به چهارباغ عباسی راه دارد و دور و اطراف سینماها نیز پارکینگ‌های متعددی  تعبیه شده است و بر این اساس این سخنان برای توجیه ویژگی‌های مطلوب مکان فعلی خنده‌دار به نظر می‌رسد.

مسعود قادری یکی دیگر از مردمی است که به گفته خودش تنها به دلیل علاقه بیش از حد به هنر سینما حاضر شده است رنج این راه طولانی را جان بخرد.

وی ابراز داشت: سالهای گذشته تمامی فیلم های جشنواره را با دوستانم مشاهده کردیم، من کارگردان فیلم‌های کوتاه هستم و از جشنواره فجر برای کار خود ایده می گیرم به همین دلیل دلم نیامد که امسال از جشنواره بی بهره باشیم و با دوستانم قرار گذاشتیم هر روز با اتومبیل یک نفر به محل جشنواره بیاییم.

وی اضافه کرد: فیلم ها با تاخیر بسیار اکران می شود و اعتراض های ما نیز نتیجه ای نداشته است، هنوز سه روزبیشتر از جشنواره نگذشته است و از این وضعیت خسته شده ام اما باز هم به دلیل علاقه ام به سینما سعی می‌کنم تا آخر جشنواره این سختی را تحمل کنم.

قادری بیان داشت: شنیده‌ام مشکل جشنواره امسال اختلاف میان مسئولان است، به چه دلیل باید مردم باید قربانی سیاست‌بازی‌ شوند، اگر یک سینما در مرکز شهر نیز به اکران این فیلم‌ها اختصاص می‌یافت آیا اتفاقی می افتاد، به نظر من  مسئولان خواسته‌اند که جشنواره فقط شامل یک مجموعه شود مگرنه اکران فیلم در مرکز شهر علاوه بر این مجموعه خصوصی زیانی به هیچ کس وارد نمی کرد.

البته به نظر می رسد مشکل دیر اکران شدن فیلمها که به دلیل عدم تعامل درست با مسئولان پایتخت در دریافت کد پخش فیلم بوده است تا حدودی از روزگذشته تاکنون برطرف شده است گرپه هنوز هم مشکل تاخیر در اکران به میزان کم وجود دارد.

اما یک روانشناس و کارشناس اجتماعی با بیان اینکه فجر یک جشنواره فرهنگی است و باید جایگاه آن جدا از نام و نشان‌های تجاری دیده شود، ابراز داشت: جداکردن جایگاه هنرمندان و یا مهمانان ویژه از مردم چه برای دیدن فیلم چه هر موضوع دیگری در این جشنواره، اهمیت قائل نشدن برای وقت مردمی  است که این همه راه را برای تماشای فیلم آمده اند.

محسن میرزمانی افزود: اعتقاد دارم که اکران دیرهنگام فیلمها و حتی اهمیت ندادن مسئولان به خواسته مردم در انتخاب محل برگزاری جشنواره تنها از یک دیدگاه تجاری صرف حمایت دارد که از فرهنگ نیز در راستای سود اقتصادی بهره می برد.

وی تاکید کرد: چگونه ممکن است برپایی این جشنواره آنگونه که ادعا شده است برای مسئولان درآمدی در پی نداشته باشد و چگونه می توان باور کرد به صرف یک کار معنوی مردم را به یک مجموعه تجاری دعوت کنیم که هیچ نام و نشانی از کالاهای ایرانی در آن وجود ندارد که حداقل بتوان گفت به پویایی تولید ملی کمک کرده ایم.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: اقتصاد هنر موضوعی است که باید به آن توجه شود اما نگاه صرفا تجاری به یک جشنواره جای تاسف دارد.

وی اضافه کرد: برگزاری یک جشنواره فرهنگی خود اقتصاد هنر را بدنبال دارد، چه دلیل دارد به صرف یک نام تجاری به دنبال اقتصاد هنر بگردیم آن هم در مجموعه ای که جایگاه برندهای خارجی است که قیمت آن برای مردم عادی قابل پرداخت نیست و  بر روی اجناس ایرانی نیز  چند برابر قیمت فروشگاه‌های معمولی قیمت خورده است.

اکران تمام فیلمهای جشنواره فجر، موضوعی که سالهای گذشته کمرنگ به آن پرداخته شد

یکی از نقاط قوت جشنواره امسال نسبت به سال گذشته قول مسئولان در ارتباط با اکران تمامی فیلم‌های شاخص علاوه بر بسته فیلم مخصوص اصفهان است، موضوعی که در سال گذشته کمرنگ‌تر اجرا شد.

مسایل مختلف در نهین جشنواره فجر اصفهان نشان می‌دهد  تا چه میزان اتحاد و همدلی میان مسئولان می‌تواند به نفع مردم باشد چراکه با این اتحاد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، به نوعی که  با این رویه به یقین هم شاهد استقبال خوب مردم از جشنواره در تمامی سینماها  بودیم به نوعی که شاید حتی با تبلیغات مردمی به شکل فرد به فرد درباره فیلم‌های اکرانی در مرکز شهر مردم برای مشاهده مجدد آنها به سیتی سنتر مراجعه می کردند، بدین ترتیب هم جشنواره فجر در این مجموعه پر رونق‌تر برگزار می شد و هم با رایزنی مناسب با مسئولان پایتخت، مشکل اکران نشدن تمامی فیلم‌ها که در سالهای گذشته وجود داشت برطرف می‌شد، امیدواریم درس تلخ جشنواره نهم اصفهان تجربه‌ای برای سال‌های آینده مسئولان باشد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =