مشکلات پیش‌روی بیماران سرطان: از افزایش هزینه سربار درمان تا محدودیت‌های بیمه‌ای و دارویی

درحالیکه افزایش مبتلایان به بیماری سرطان در کشور و استان آذربایجان‌غربی محسوس است، محدودیت‌های درمانی همچون گرانی دارو و تجهیزات تخصصی مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین بدهی بیمه‌ها مشکلات زیادی را در راه درمان این بیماران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، امروزه آمار شیوع بیماری سرطان در شمال‌غرب کشور و بالاخص استان آذربایجان‌غربی بیش از پیش افزایش یافته بطوریکه جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در مراسم افتتاح مراکز ۴ گانه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفته بود: سالانه حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به انواع سرطان در استان به حدود ۱۰هزار بیمار سال ۹۴ اضافه می‌شود و استان آذربایجان‌غربی در کشور رتبه اول شیوع سرطان ریه و سرطان سیستم عصبی مردان، رتبه دوم سرطان سیستم عصبی زنان و یکی از استان‌ها با بیشترین سرطان سینه (پستان) به شمار می‌رود.

بیمارستان امید مرکز شتاب‌دهنده درمان بیماری سرطان در استان

بهزاد سینایی رییس بیمارستان اُمید ارومیه با بیان اینکه امروز آمار بیماران مبتلا به سرطان در منطقه و بویژه استان آذربایجان‌غربی قابل توجه است اظهار داشت: بیمارستان امید توسط انجمن خیریه ۲۹ ساله حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی از نیمه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده و امروزه یکی از کامل‌ترین مراکز درمانی مبتلایان به این بیماریها است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیمارستان امید یک مرکز جامع درمانی به شمار می‌رود افزود: در طی یکسال فعالیت از شهریورماه سال گذشته بیش از ۱۱هزار بیمار مبتلا به سرطان به این مرکز مراجعه کرده اند و در مجموع برای این عده، ۱۶هزار مورد شیمی درمانی رایگان و ۱۱۸هزار مورد رادیوتراپی رایگان صورت گرفته که برای این میزان بالغ بر ۱۳میلیارد تومان هزینه ایجاد شده و البته خیرین نیمی از این هزینه‌ها را بصورت خیرخواهانه پرداخت نموده اند.
وی اضافه کرد: با کمک‌هایی که از سوی خیرین پرداخت شده، عملا تنها پوشش کاملا رایگان ۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان فراهم شده است.

بیمارستان امید - دکتر بهزاد سینایی

مشکلات موجود در راه درمان بیماران مبتلا به سرطان

سینایی در مورد مشکلات بیماران مبتلا به سرطان گفت: قیمتهای دارو از یک سو و محدودیت‌های امکانات و تخت بیمارستان از سوی دیگر مشکلاتی هستند که امروزه گریبان‌گیر این بیماران و خانواده‌های آنها شده و بیمارستان نیز با افزایش هزینه‌های ناشی از تجهیزات درمانی، بدهی‌ها و محدودیت‌های پوشش بیمه ای مواجه است و این شرایط، سختی دو چندانی برای مبتلایان به سرطان ایجاد کرده است.
وی درخصوص محدودیت‌های ایجاد شده برای درمان بیماران در این بیمارستان گفت: درحالیکه شاهد افزایش مراجعه مبتلایان به سرطان و رشد کلی مراجعین به این مرکز هستیم و بیمارستان امید یک مرکز تخصصی درمان بیماری سرطان در منطقه به شمار می رود، سقف بیمه سلامت برای بیمارستان محدود بوده و در پیش از نیمه ماه ظرفیت آن تکمیل شده و انجام مراحل درمانی و پذیرش بیماران با تهدید مواجه می شود، با این حال فعلا با حمایت خیرین تا حدودی این مشکل مرتفع شده ولی نیازمند اصلاح شرایط محدودکننده بیمه هستیم.
رییس بیمارستان امید مشکل کمبود برخی داروهای خاص از جمله داروهای شیمی درمانی را کشوری عنوان و خاطر نشان کرد: فعلا شرایط نیاز به داروهای خاص بیماران مبتلا به سرطان بحرانی نیست ولی باید برای این مشکل نیز چاره‌ای اندیشید و با توجه به اینکه برخی بیماران با داروهای خاص سازگاری ندارند باید امکان وجود داروهای مختلف نیز فراهم شود.

بیمارانی از کشورهای خارجی

سینایی با اشاره به تجهیزات پیشرفته در بیمارستان امید گفت: با توجه به همجواری استان با کشورهای خارجی و حمایت‌های خیرین برای خرید تجهیزات بروز، در کنار مراجعه بیمارانی از استان‌های دیگر کشور، شاهد حضور بیماران کشورهای همجوار هستیم که در این خصوص نیازمند حمایت‌های بیشتر برای گسترش مراکز پذیرشی هستیم.

پیشگیری و ایجاد امید و انگیزه نیاز اصلی درمان

رییس بیمارستان امید همچنین اذعان کرد: قدمهای اول مبارزه با بیماری سرطان پیشگیری و سپس تشخیص زودهنگام است که در این خصوص علاوه بر احتیاج به تجهیزات پیشرفته همچون ماموگرافی و سی تی اسکن که با محدودیت‌های مالی برای تامین آن مواجهیم، نیاز به آموزش، شناخت صحیح، اصلاح رفتار در خانواده ها هستیم و همچنین ایجاد امید، انگیزه و اعتماد به نفس در بیمار و خانواده ایشان نیز احساس می‌شود.
وی افزود: در این خصوص مرکز روانشناسی و روانپزشکی و نیز مددکاری در این بیمارستان فعال است که کمک شایانی به تسهیل روند درمان بیماران مبتلا به سرطان کرده است.

آینده

سینایی با قدردانی از همراهی صدها داوطلب جوان این بیمارستان و انجمن که در پیشبرد اهداف خیرخواهانه کمک شایانی داشته و نعمت بزرگ خانواده اُمید هستند، گفت: در راستای همراهی داوطلبان در بخش‌های مختلف که با نیت خیرخواهانه با اُمید همکاری می‌کنند، مسئولین ارشد استانی نیز همواره همراه این مرکز بوده‌اند.
رییس بیمارستان امید افزود: انتظار داریم با توجه به افزایش قیمت تجهیزات، محدودیت‌ها در امکان خرید تجهیزات بروز و مشکلات موجود در تسویه بیمه‌ها، مسئولین در کاهش بروکراسی‌های اداری در راستای تکمیل‌تر شدن این بیمارستان همراهی داشته باشند، ضمن اینکه نیاز به همراهی ادامه‌وار خیرین و داوطلبان با هر میزان کمک در حل مشکلات درمان این بیمارستان همواره و شدیدا مورد نیاز است.

مشکلات بیماران مبتلا به سرطان

یکی از همراهان که یک بیمار مبتلا به سرطان می‌گوید: مدت‌های مدیدی‌است که علی‌رغم افزایش هزینه‌ها و مشکلات، درمان را ادامه می‌دهیم ولی اکنون با سخت‌تر شدن امکان تهیه برخی داروها و بروکراسی‌های اداری آزاردهنده و عدم همکاری بیمه‌ها (تامین اجتماعی) دچار مشکلات عدیده‌ای در طی درمان هستیم.
وی ساخت بیمارستان اُمید را موهبتی برای بیماران مبتلا به سرطان عنوان و خاطر نشان کرد: قبلا برای درمان مجبور بودیم به استان‌های همجوار و یا مرکز کشور سفر کنیم که اکنون با وجود این بیمارستان، تاحدودی از هزینه‌های درمان کاسته شده است.

همراه یک بیمار دیگر نیز کمبود برخی داروهای خاص بیماری سرطان در ارومیه و اجبار به سفر به استان‌های همجوار برای تهیه دارو را مشکل جدی در طول مراحل درمان اعلام و می‌گوید: علاوه بر رنج سفر به استان‌های همجوار برای تهیه دارو بدلیل نبود دارو در ۲ داروخانه عرضه کننده شهر ارومیه از جمله داروخانه هلال‌احمر، بخشنامه بیمه (سلامت ایرانیان) مبنی بر محدود بودن تعداد پرداخت هزینه دارو، هزینه سنگینی را بر خانواده بیمار تحمیل کرده است.

همراه بیمار سوم نیز کمبود دارو را مشکل عدیده بیماران عنوان و اظهار می‌کند: گاهی هنگام تهیه دارو از استان‌های همجوار، بروکراسی اداری داروخانه در مورد مهر بیمارستان‌ها نیز دردسرساز می‌شود.

دارو

تمام تلاش ما راحتی مردم و تامین داروهاست

جلال غفارزاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تمام تلاش مجموعه برای جبران کمبود داروها و تامین نیاز بیماران است، خاطر نشان کرد: مسائل و مشکلات حوزه غذا و دارو یکی از اولویت های اصلی و مهم این دانشگاه است و دارو و ملزومات مصرفی حوزه درمان که از دغدغه‌های اصلی شهروندان است با حساسیت کامل تهیه می‌شود تا با انجام این وظیفه، رضایت مردم را تامین کنیم.

وی اظهار کرد: شاید برخی داروها در داروخانه‌ها با کمبود مواجه باشد ولی بعد از اطلاع، در سریع‌ترین زمان برای تامین آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم و اکنون نیز سامانه ارتباطی ۱۹۰ یکی از راه‌های مناسب جهت تامین داروی بیماران صعب‌العلاج و داروهای کمیاب است.

بیمه سلامت براساس راهنمای وزارت بهداشت عمل می‌کند

نادر نانبخش مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی در مورد مشکلات اعلامی برخی بیماران می‌گوید: براساس راهنمای بالینی ابلاغی وزارت بهداشت  که با همکاری اعضای هیات علمی و انجمن‌های علمی تخصصی دانشگاه‌ها در مورد تاثیر داروهای بیماران صعب‌العلاج تدوین شده، عمل می‌کنیم و شاید برخی انتقادات بیماران مبتلا به بیماری سرطان در این مورد باشد.

گزارش: سینا پسران افشاریان

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =