افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دراثر نشستن طولانی

ایرنا نوشت: محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند نشستن طولانی موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان می‌شود.

 بر اساس این تحقیقات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان کمتر از 50 سال که به طور متوسط روزانه بیش از 2 ساعت را به طور مسمتر در مقابل تلویزیون نشسته اند، در مقایسه با سایرین 70 درصد بالاتر است. همچنین در میان زنانی که روزانه یک ساعت را در مقابل تلویزیون به سر می برند، احتمال ابتلا به این نوع سرطان 12 درصد افزایش را نشان می دهد. 
نتایج این تحقیقات بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت فیزیکی یا شاخص توده بدن داوطلبان به دست آمده است. همچنین نتایج این تحقیقات در زنان فاقد سابقه خانودگی به ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز مصداق دارد.
تاکنون تصور می شد که سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز می کند؛ ولی مطالعات جدید نشان می دهد سن ابتلا به این بیماری طی دهه اخیرکاهش یافته است و افراد جوان نیز باید پیوسته غربالگری شوند. غربالگری سرطان روده بزرگ نه تنها قادر به تشخیص بیماریست؛ بلکه از از وقوع آن نیز پیشگیری می کند.
مهمترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی است. در این روش یک لوله بلند که در سر آن یک لامپ و دوربین کوچک تعبیه شده است، وارد روده شده و پزشک را قادر به بررسی تمام بافت روده می کند. در صورت وجود پلیپ، مقداری ازبافت نمونه برداری شده و برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود. آزمایش خون و مدفوع دو روش غیر تهاجمی دیگر برای تشخیص سرطان هستند.
عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد
روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند.
سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر شش ماه یک بار توصیه می شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند. 
سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست. بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان، در سال 2015 میلادی حدود 132 هزار نفر در آمریکا به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JNCI Cancer Spectrum منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =