پمپئو وعده داد، ترامپ تهدید کرد، الجبیر هشدار داد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که به محاکمه تمامی کسانی که در قتل این روزنامه‌نگار منتقد دست داشته‌اند، ادامه خواهد داد. در همین حال ترامپ کنگره را تهدید به وتوی قطعنامه ضد سعودی کرد.

زهره نوروزپور: مشاجرات سیاسی و در کنار آن فشار رسانه های خارجی بر کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست، بار دیگر بحث داغ این کشور شده است.

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا  امروز در سفری که به مجارستان داشت، با اشاره به اینکه کشورش این قتل را پنهان نمی‌کند، اظهار کرد: واشنگتن اقدامات بیشتری را برای محاکمه تمامی مسئولان قتل خاشقچی که دوم اکتبر گذشته در سفارت کشورش در استانبول رخ داد، اتخاذ خواهد کرد.

پس از آنکه روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سال ۲۰۱۷ یک سال پیش از ترور جمال خاشقچی، وی را تهدید به قتل کرده بود، پرونده قتل این رونامه نگار بار دیگر در کنگره آمریکا به جریان افتاد.(اینجا)

پس از آن مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به اخبار فاش شده از سوی این روزنامه منتقد سیاست های ترامپ، جدیدترین اطلاعات از روند تحقیقات در پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی را به کنگره این کشور ارائه کرد. (اینجا)

این در حالی بود که سخنگوی این وزارتخانه بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحی اظهار کرد: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه جدیدترین اطلاعات از نتایج تحقیقات در پرونده خاشقچی را ارائه داد.

کنگره پیش از این به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا روز جمعه مهلت داده بود که گزارشی درباره مسئولان این قتل و اینکه آیا واشنگتن قاتلان خاشقچی را با اعمال تحریم‌هایی محاکمه خواهد کرد یا نه، ارائه کند.(اینجا)

پس از آن عادل الجبیر همتای عربستانی او در واکنش به اقدام تازه کنگره و وزارت خارجه آمریکا در برنامه FACE THE NATION شبکه سی ان ان بار دیگر بر بی گناهی دولت عربستان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی تاکید کرد.

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان در این گفتگوی تلویزیونی گفت:  قتل جمال خاشقچی یک تراژدی عظیم بود. این یک اشتباه بود. این کار توسط مقامات دولت عربستان انجام شد که خارج از حوزه اختیاراتشان عمل کردند. تحقیقات (دولت عربستان) به بازداشت تعدادی از مقامات منتهی شد.(اینجا)

اما این مقام عربستانی به فاصله یک روز یعنی روز دوشنبه 22 بهمن به شبکه سی بی اس در ادعایی نادر گفت: قتل جمال خاشقچی،یک تراژدی بزرگ و یک اشتباه بود. این کار توسط مقامات دولت عربستان انجام شد که خارج از حوزه اختیاراتشان عمل کردند و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور انجام تحقیقاتی را در این باره داد که به بازداشت تعدادی از افراد منتهی شد، او در ادامه یادآور شد که بن سلمان در این قتل نقشی ندارد و هشدار داد که بالاخره محل اختفای جسد او فاش خواهد شد!.(اینجا)

در واکنش به اظهارات عادل الجبیر، وال استریت ژورنال امروز در گزارشی فاش کرد که قاتل خاشقچی هنوز دارای سمت و عنوان است و او همچنان در دربار سعودی فعالیت مهم دارد.(اینجا)

جبیر که در واشنگتن به سر می برد پیش از این نیز به کنگره هشدار داده بود که امیدواریم کنگره آمریکا گامی به عقب برداشته و منتظر بماند تا نتایج تحقیق قتل خاشقچی مشخص شود.(اینجا)

در همین حال کنگره با هشداری جدی پاسخ جبیر را داد، «تام مالینوفسکی» عضو کنگره آمریکا دوشنبه شب در واکنش به اظهارات او،  خطاب به وی هشدار داد که اعضای کنگره آمریکا را تهدید نکند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مالینوفسکی خطاب به جبیر گفت: اعضای کنگره را تهدید نکن. وی افزود: اگر فقط به مجازات عاملان قتل 'جمال خاشقچی' اکتفا کنیم، در فرار محمدبن سلمان از مجازات نقش داشته ایم.(اینجا)

نمایندگان پارلمان آمریکا چه دموکرات‌ها و چه برخی از جمهوری‌خواهان واکنش جدی کشورشان نسبت به این قتل و نیز بحران انسانی در یمن را خواستار شده‌اند.

کابینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا هشتم فوریه فرصت داشت گزارشی از پرونده قتل خاشقچی به کنگره ارائه دهد.
از سوی دیگر مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه نیز گفت: عربستان سعودی به نقض حقوق بشر و بازداشت و شکنجه فعالان زن ادامه می دهد. وی افزود: زمان آن فرارسیده تا حکومت سعودی به حقوق اساسی شهروندانش احترام بگذارد.(اینجا)

گروهی از اعضای مجلس سنا از جمله نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه پیش از اتمام این مهلت اقداماتی برای محاکمه ریاض در پیش گرفته و از تلاش برای تصویب ممنوعیت فروش سلاح و نیز اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور خبر دادند. اما ترامپ با این اقدامات قانونی مخالفت کرد زیرا او فروش سلاح را عامل مهمی برای مشاغل در آمریکا می‌داند.

او که از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حمایت می‌کند، نمی‌خواهد روابط کشورش با ریاض دچار تنش شود.

تیم کین، سناتور دموکرات آمریکا گفت، پمپئو نمایندگان آمریکایی را در جریان تحقیقات در این پرونده قرار داد اما وارد جزئیات آن نشد.

کین که عضو دو کمیته نیروهای مسلح و روابط خارجه در سنا است، گفت: گزارش مورد نظر ارائه نشد.

این سناتور دموکرات آمریکایی افزود: این امر دیگر به سطح پوشش دولت ترامپ بر این قتل رسیده، آمریکا نباید به این سطح از سقوط اخلاقی برسد.

این در حالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد مصوبه کنگره برای پایان حمایت از جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن را وتو خواهد کرد.(اینجا)

«اد پرلماتر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با اشاره به دست داشتن سعودی ها در قتل خاشقچی اظهار داشت: سخت است نسبت به رژیمی که چنین کاری انجام داده است احساس یا تعهدی داشت.

خاشقچی دهم مهر ماه در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بود، کشته و مثله شد. عربستان ابتدا این اتفاق را انکار کرد اما سرانجام اعتراف کرد که شماری از مقام های سعودی در این قتل نقش داشته اند.

ترامپ سعودی ها را شرکای منطقه ای خود می داند و به رغم انتقاد جهانی از بروز فاجعه انسانی در یمن و اذعان نهادهای آمریکایی به نقش مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی، همچنان از ریاض حمایت کرده است.

دموکرات ها قطعنامه اختیارات جنگی را راهی برای اعمال اختیارات کنگره در مورد صدور مجوز استفاده از قوه قهریه و اعلان جنگ می دانند. سنا که تحت کنترل جمهوریخواهان است در ماه دسامبر گذشته قطعنامه اختیارات جنگی را تصویب کرد. اما جمهوریخواهانی که در آن هنگام کنترل مجلس نمایندگان را در دست داشتند، با رای گیری در مورد آن مخالفت کردند.

دموکرات هایی که در انتخابات ماه نوامبر گذشته کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند، قصد دارند هفته جاری در مورد این قطعنامه رای گیری کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1231182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =