فعالیت ۶۰ مرکز ام‌ام‌تی در چهارمحال‌وبختیاری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۶۰ مرکز MMT و یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در زمینه درمان سوء مصرف مواد در این استان فعالیت دارد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وب دا ،دکتر مجید شیرانی در برنامه تلویزیونی تولید صدا و سیمای مرکز استان "آگاهی رهایی " در بخش گزارشی مشروح از کارزار در خصوص فعالیت های صورت گرفته در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد اظهار داشت: هم اکنون ۴ مرکز MMT دولتی و ۵۶ مرکز MMT خصوصی در سطح شهرستان های ۹ گانه استان فعالیت دارند.

وی، تعداد آزمایشگاه های تشخیص مواد مخدر فعال در استان را ۸ مرکز اعلام و افزود: از مجموع مراکز MMT فعال، ۱۷ مرکز در دو شیفت فعالیت دارند که به طور متوسط در هر شیفت به یکصد مراجعه کننده خدمات ارائه می نمایند.

دکتر شیرانی افزود: بر اساس سامانه آیداتیس تا کنون ۱۸ هزار و ۵۴۸ نفر در برنامه های درمانی مراکز شرکت که از این تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۴ نفر درمان با متادون، ‌یک هزار و ۸۸۹ نفر درمان با بوپرونورفین و دوهزار و ۱۳۵ نفر با شربت اپیوم تحت درمان هستند.

به گفته وی، در شش ماهه نخست سال جاری تعداد یکهزار و ۶۷۷ نفر تحت پوشش درمان اعتیاد قرار گرفتند .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروزه اعتیاد بعنوان یکی از آسیب های بزرگ و گرفتاری های عمده جامعه بشمار می رود افزود: عوامل متعددی در بروز این گرفتاری موثر است که از بین بردن آنها نیازمند مشارکت تمامی ارگان ها و سازمان های مردم نهاد می باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص مسائل مرتبط با اعتیاد نیز همچون سایر بیماری ها اصل بر پیشگیری است اظهار داشت: آموزش صحیح، تسهیل عوامل اجتماعی مانند ایجاد زمینه اشتغال پایدار ، کسب درآمد و اقتصاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر شیرانی گفت: در زمینه درمان اعتیاد اگر چه سختی های زیادی وجود دارد اما نباید ناامید شد و باید در هر مرحله ای مسائل را مدیریت کرد چرا که درمان اعتیاد اگر چه سخت اما امکان پذیر است.

وی داشتن اراده مستحکم و داشتن آمادگی روحی و روانی، داشتن حمایت خانواده و اطرافیان و دسترسی به تیم درمانی قوی و درمان نگهدارنده را از عوامل موثر در ترک مواد مخدر عنوان کرد.

وی در ادامه با توصیه خانواده ها از افراط و تفریط در برخورد با افراد گرفتار اعتیاد به مواد مخدر اظهار داشت: مصادیق زیادی از افراد وجود دارد که توانسته اند با کنار گذاشتن اعتیاد به دامان خانواده و جامعه برگشته و از آسیب های اجتماعی رهایی پیدا کنند.

دکتر شیرانی گفت در زمینه پیشگیری همواره آموزش و اطلاع رسانی در اولویت کاری دانشگاه می باشد که در این خصوص نیز ضمن آموزش کارکنان، دانشجویان با توجه به قرار گرفتن در سنین در معرض خطر و عموم مردم جامعه سعی می نماید با درمان نگهدارنده با متادون از گرفتار شدن معتادان در دام های دیگر پیشگیری و با جایگزین نمودن داروهای کم خطر تر و با اثر بخشی بیشتر از نیاز فرد به موادی همچون هروئین و تریاک و سایر مواد مخدر صنعتی و لزوم حضور فرد در محیط های پرخطر و سرخوشی های ناگهانی و بروز رفتار پرخطر جلوگیری نماید.

وی، ایجاد درمان پایدار و طولانی مدت برای حفظ بیماران معتاد از لغزش و ایجاد امکان زندگی روزمره منظم و ادامه فعالیت های شغلی و روابط اجتماعی، را از اهداف مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر با متادون عنوان و افزود: در این مراکز ضمن ارائه خدمات دارو درمانی توسط پزشک و پرستار، خدمات مشاوره ای توسط کارشناسان روانشناسی ارائه می شود.

دکتر شیرانی از فراهم شدن امکان ارائه خدمات بیمه اعتیاد برای افراد بی بضاعت در ۵ مرکز دولتی تحت پوشش دانشگاه و چندین مرکز خصوصی و تامین حدود ۷۰ درصد هزینه های درمانی این افراد اشاره داشت .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: همچنین این دانشگاه ضمن ارائه خدمات آموزشی نسبت به شناسایی افراد و گروه های در معرض خطر از طریق کارشناسان، مراقبین سلامت به افراد در دام اعتیاد نیز خدمات آموزشی برای پیشگیری از برخی بیماری ها و آسیب ها را ارائه می نماید.

وی در ادامه به اهمیت و نقش موثر خانواده ها در بهبود وضعیت زندگی فرد معتاد و کمک به بهبود آن اشاره و افزود: این خانواده ها نباید در فرایند درمان فرد بیمار احساس تنهایی کنند و باید در عین حال که احساس مسئولیت می کنند احساس گناه، سرخوردگی و ناامیدی را از خود دور کنند.

به گفته وی، در حوزه ارائه خدمات بهداشت روان و ارائه خدمات مراقبتی نیز این دانشگاه فعالیت های قابل توجهی ارائه می نماید و با فعالیت سامانه سیب خدمات یکپارچه بهداشت همه افراد در معرض بیماری های روحی و روانی و افراد مبتلا را شناسایی و به آنها خدمات ارائه می نماید.

دکتر شیرانی افزود: برای ارائه خدمات هرچه بهتر تیم نظارتی متشکل از کارشناسان معاونت درمان، غذا و دارو، نظام پزشکی و بهزیستی از مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر با متادون (MMT) نظارت مستمر بعمل می آورند.

گفتنی است، هم اکنون در چهارمحال و بختیاری به ازای هر ۱۵ هزار جمعیت یک مرکز MMT فعال می باشد.

​۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =