۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
ایران و ژئوپلیتیک منطقه: پیداها و ناپیداها

روابط ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه به دلائل فراوان تاریخی، فرهنگی، مذهبی، نژادی، روانشناختی و غیره دارای پیچیدگی‌های آشکار و نهانی است که عدم توجه کافی به آنها مانع از شکل‌دهی به روابط منطقی و سالم خواهد بود.

بدون درک صحیح و کاملِ تلقیِ مثبت یا منفی این کشورها نسبت به ایران، نمی‌توان منطق فکری و سیاسی آنان را دریافت و در قبال آنان سیاست متناسب را اتخاذ نمود. کتاب ایران و ژئوپلیتیک منطقه: پیداها و ناپیداها این پیچیدگی‌ها و تفاوت‌ها در منطقه را در کلیت خود و با توجه به عمق آنها، در قالبی جدید تحلیل می‌نماید. کتاب، مجموعه‌ای از مقالات و مصاحبه‌های ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی است که در سال‌های اخیر و به مناسبت‌های گوناگون در موضوعات مزبور به نگارش درآمده است. این مجموعه در شش فصل و یک پیوست، به جامعه فرهنگی و علمی عرضه گشته است:
ایران و ژئوپلیتیک منطقه (این فصل عمدتاً به ویژگی‌های منطقه قطبی‌شده و ناآرام خاورمیانه و تفاوت‌های کشورهای عرب سنی با قطب ایران—شامل ایران و دیگرانی که قهراً در کنار ایران قرار دارند—می‌پردازد. جایگاه شیعیان در منطقه و الزامات آن، مورد اهتمام ویژه این فصل است.)
ایدئولوژی تکفیری: سیر تحولی (این فصل به چگونگی پیدایش ایدئولوژی تکفیری و تحولات آن در طول زمان و آینده قابل‌پیش‌بینی آن می‌پردازد.)
ترکیه (در این فصل، به ویژگی‌های ترکیه جدید و پدیده نوعثمانی‌گری و الزامات روابط دوجانبه ایران و ترکیه به عنوان یک کشور مهم پرداخته شده است.)
عربستان (این فصل به تاریخ سیاسی-اجتماعی عربستان و نوع تقابل این کشور با دوران جدید می‌پردازد. درباره رابطه متقابل ایران و عربستان و چالش‌های موجود در آن نیز به تفصیل سخن گفته شده است. دیگر موضوعِ مورد بررسی، ایده‌های جدید بن‌سلمان برای مدرن‌سازی جامعه عربستان است.)
قطر (این فصل، مسئله درون-عربی تحریم قطر از سوی عربستان و متحدان او را بررسی می‌کند.)
مراکش (این فصل به بررسی ویژگی‌های جامعه و سیاست مراکش می‌پردازد و فراز و نشیب رابطه متقابل ایران و این کشور را تحلیل می‌نماید.)
در مقاله ضمیمه‌شده به شش فصل مذکور -تحت عنوان درس‌هایی از توسعه کره جنوبی- استاد مسجدجامعی ضمن تحلیل توسعه شگفت‌آور صنعتی، اقتصادی و نیز علمی، هنری و پژوهشی کره جنوبی ، به بیان مشاهدات، دریافت‌ها و خاطرات خود از سفر به این کشور می‌پردازد و نکات قابل استفاده را متذکر می‌گردد.

درباره نویسنده:
دکتر محمد مسجدجامعی—سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مراکش و مدیر کل اسبق امور فرهنگی وزارت امور خارجه—در حال حاضر، رئیس مؤسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)، مشاور عالی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم و نیز از اساتید دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در تهران می‌باشد. ایشان از معدود شخصیت‌هایی است که علاوه بر مطالعات گسترده درباره سایر ملل، فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب، در خلال ارتباط‌های مداومی که به مناسبت‌های گوناگون با غیرایرانیان داشته است و دارد، با تیزبینی و فراست، کوله‌باری گرانبها و سنگین از شناختِ واقعیت‌های دیگران فراهم آورده است، گنجینه‌ای که می‌باید به مردم روزگار ما و نیز نسل‌های آینده منتقل گردد و به دقت مطالعه و استفاده شود. پیش از کتاب کنونی، کتاب‌های زیر از ایشان منتشر شده که مهمترین‌شان چنین است:
‏ایدئولوژی و انقلاب، ۱۳۶۱
تحول و ثبات در خلیج فارس، ۱۳۶۶
زمینه‌های تفکر سیاسی در قلمروی تشیع و تسنن، ۱۳۷۰
گفتگوی دینی، گفتگوی تمدنی: اسلام و مسیحیت در دوران جدید، ۱۳۷۹
ایران و جهان عرب: تحولات عربی و ژئوپلیتیک ایران، ۱۳۹۵
ژئوپلیتیک خلیج فارس: عربستان و شیخ‌نشین‌ها، ۱۳۹۵
از شمال آفریقا تا واتیکان: خاطرات دوران سفارت محمد مسجدجامعی، ۱۳۹۶
مسیحیان و روزگار جدید: فرهنگ، سیاست و دیپلماسی، ۱۳۹۶

پیشگفتار کتاب:
نوشتار ذیل، چکیده پیشگفتاری است که ایشان خود بر کتاب جدیدشان نگاشته‌اند: ساختار اجتماعی در بسیاری از مناطق عرب‌نشین خاورمیانه، قبیله‌ای است. فهم آنها از مسائل دو و چند جانبه، بیش از آنکه بر اساس قواعد علمی و محاسبات سیاسی باشد، ناشی از احساسات دفعی و خاطرات و ذهنیات تاریخی و عصبانیت‌های موردی است. متأسفانه ثروت نفتی به این جریان دامن زده است.

این سخن در آنجا که به ایران مربوط می‌شود، به مراتب صحیح‌تر است؛ هرچند که این رویکرد آنها، حتی در آنجا نیز که به سیاست بین‌عربی‌شان راجع می‌شود، کاملاً صحیح است. آنها به ناگهان با یکدیگر صمیمی می‌شوند و یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و با گرم‌ترین و دوستانه‌ترین تعابیر صحبت می‌کنند، امّا به فاصله کمی داستان معکوس می‌شود و با غیرِقابل‌قبول‌ترین و بلکه زشت‌ترین تعابیر از یکدیگر نام می‌برند و حتی به جنگ، اعم از تبلیغاتی و اقتصادی و نظامی، با یکدیگر برمی‌خیزند.

در بسیاری از موارد آنها گفته و می‌گویند که ایران مشکل بزرگ منطقه ما است، امّا حوادث سال‌های اخیر به خوبی نشان داد که بخش مهمی از مشکلات از خود آنها است. مطمئناً در این میان، سیاست‌های بیگانگان را نقشی است؛ امّا آن سیاست‌ها با توجه به واقعیت‌های منطقه‌ای شکل می‌گیرد.

کشورهای این منطقه ایران را در «عمق» تاریخی و فرهنگی و مذهبی‌اش می‌بینند، البته نه آن‌گونه که واقعیت دارد. احتمالاً این یکی از استثنائی‌ترین موارد در جهان کنونی است که سیاست‌سازی در موردِ یک کشور نه با توجه به واقعیت‌های موجود، که عمدتاً با توجه به تاریخ، مذهب و خاطرات تاریخی نسبت به او، ساخته و پرداخته می‌شود.

بسیار امیدوار است که این کتاب بتواند بخشی از پیچیدگی‌ها و واقعیت‌های «پیدا» و به ویژه «ناپیدای» منطقه ما را توضیح دهد. ما در این منطقه زندگی می‌کنیم و کشورهای آن همسایگان دائمی ما هستند. این جریان نه تنها نوعی منافع و مصالح مشترک را رقم می‌زند، بلکه نوعی همسرنوشتی را ایجاب و الزام می‌کند. هم ما باید به‌گونه‌ای همدلانه آنان را بشناسیم و هم آنان نیز باید چنین کنند و در این راه می‌باید به یکدیگر کمک کنیم. این در صورتی است که افکار و دغدغه‌ها و حساسیت‌هایِ متقابل را دریابیم. مشکل بزرگ، حاکمیت مطلق تعارف و مجامله و احیاناً خصومت و تهدید در مجموع منطقه ما است. کمتر با سعه صدر و همدلانه با یکدیگر گفتگو کرده‌ایم. بدون شک آغاز این گفتگو و فارغ از تعارفات معمولِ سنّتی، یک ضرورت است.

درباره کتاب:
عنوان: ایران و ژئوپلیتیک منطقه: پیداها و ناپیداها
مؤلف: محمد مسجدجامعی
ناشر: انتشارات اطلاعات 
تاریخ چاپ: زمستان ۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۴۸۴
قطع و نوع جلد: رقعی (گالینگور)
قیمت روی جلد: ۶۳ هزار تومان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =