رهبران ترکیه اعلام کردند که در راستای حل بحران لبنان باید در قالب یک بسته پیشنهادی به راه‌حلی فراگیر و سه مرحله‌ای دست یابند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار - چاپ لبنان - در راستای حل بحران لبنان که نشات گرفته از صدور قریب الوقوع حکم فرضی دادگاه ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان و استعفای 11 وزیر لبنان و سقوط کابینه این کشور است، رهبران ترکیه وارد عمل شده‌اند.

این بسته پیشنهادی شامل سه مرحله‌ است که با حمایت عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق تشکیل گروه تماس آغاز شده و مرحله دوم برگزاری کنفرانس جهانی درباره لبنان است که در خارج از لبنان برگزار شود و دولتی بدون ریاست سعد الحریری تشکیل شود و مرحله سوم این بسته پیشنهادی مربوط به حکم فرضی است که قرار است از سوی دادگاه بین‌المللی لبنان صادر شود. این دادگاه باید بدور از سیاست باشد و موجب اختلاف در داخل یا خارج لبنان نشود.

منابع آگاه ترکیه گفتند: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، به سعد الحریری، نخست وزیر موقت لبنان که به آنکارا سفر کرده بود، توصیه کردند که ریاست دولتی که در لبنان تشکیل خواهد شد را بر عهده نگیرد، لذا بر اساس مصلحت کشور و خروج از بحران وی نباید بار دیگر نخست وزیر شود تا بتواند به راهکاری برای ایجاد توافق با حزب‌الله دست یابد و زمینه برای مذاکره و دستیابی به نتیجه‌ای که همه را راضی کند، فراهم شود.

با توجه به اظهارات اردوغان، گروه تماس در مرحله نخست در بر گیرنده‌ی ایران، سوریه و قطر خواهد بود. در این راستا اردوغان گفت: ترکیه با تمام گروه‌های لبنانی در تماس است و به تلاش‌هایش با هدف حفظ ثبات لبنان ادامه خواهد داد.

بر اساس اخبار منتشر شده، برگزاری کنفرانس بین‌المللی در مرحله دوم طرح ترکیه قرار دارد که هنوز زمان، مکان و هویت مهمانان این کنفرانس مشخص نیست.

ترکیه با میزبانی کنفرانس در آنکارا یا استانبول مخالفتی ندارد، اما یک دیپلمات ترکیه گفته است: ترک‌ها هنوز میزبانی این کنفرانس را پیشنهاد نداده‌اند. فرانسوی‌ها نیز پیشنهادی در این زمینه داشتند، اما هنوز مکان کنفرانس را مشخص نکرده‌اند.

این دیپلمات افزود: ترکیه از طریق سوریه به حزب‌الله لبنان فشار وارد می‌کند و ما همچنان با حزب‌الله لبنان بعد از استعفای وزیران از دولت تماس برقرار نکرده‌ایم، اما شبکه‌های ارتباطات همچنان به قوت خود باقی است.

ترکیه به علت شرایط حساس لبنان با توجه به وقایع تونس عزم خود را جزم کرده است تا بحران لبنان را حل کند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =