آذری: ریش و قیچی دست کسانی است که فوتبال بازی نکرده‌اند

فرهیختگان نوشت: تیم فوتبال ذوب‌آهن به گواه کارشناسان داوری در این فصل بیشترین ضرر را از ناحیه داوری متحمل شده است و این درحالی است که این روزها هجمه‌ها روی داوری غوغا می‌کند اما ذوبی‌ها و به‌خصوص مدیرعامل این تیم معتقد هستند که مشکل از جای دیگری است!

در آستانه دیدار با استقلال درخصوص این دیدار، نتایج اخیر ذوب‌آهن در آسیا و البته مسائل دیگر پیرامون فوتبال ایران ازجمله مشکلات داوری که صدای همه را درآورده است، با مدیرعامل جوان ذوب‌آهن صحبت کردیم. گفت‌وگو با سعید آذری را در ادامه می‌خوانید.
بازی امروز استقلال و ذوب‌آهن را فغانی قضاوت می‌کند و حساسیت‌ها روی این داور هم زیاد شده است. بیانیه‌ای که در کار نیست؟

وقتی فغانی داور باشد دیگر کسی نمی‌تواند حرفی بزند.
اما برخی تیم‌ها روی این داور هم بحث دارند.
هیچ تیمی به اندازه ذوب‌آهن در لیگ امسال از ناحیه داوری متضرر نشده و این موضوع را همه کارشناسان براساس مستندات تایید می‌کنند. ما هم همیشه به داوران احترام گذاشته و از این به بعد هم احترام می‌گذاریم. این اشتباهات سهوی هستند و به همان نسبت که مربیان، مدیران و بازیکنان اشتباه می‌کنند، داوران هم اشتباه می‌کنند اما چون اشتباهات آنها آنلاین و به صورت لحظه‌ای به چشم آمده و محسوس و ملموس است، به همان اندازه نیز در همان لحظه بزرگ و برجسته می‌شود اما اشتباهات یکی مثل سعید آذری در مدیریت تا این اندازه به چشم نمی‌آید و این اشتباهات در درازمدت مشخص خواهد شد. بنابراین حساسیت کار داوران بالاتر است. ما با اینکه بیشترین ضرر را از ناحیه داوری دیده‌ایم اما مثل سابق به تصمیمات داوران احترام می‌گذاریم.
و بیانیه‌ای هم نمی‌دهید؟
فکر می‌کنم در این قضیه باید هم شأن باشگاه ذوب‌آهن حفظ شود و هم شأن جامعه داوری.
قبول دارید بیانیه‌نویسی‌ها یک مقدار کار را لوث کرد؟
من اعتقاد دارم اگر جامعه فوتبالی ما خوب اداره شود، باید با این مسائل نیز به صورت منطقی برخورد داشته باشد. به این صورت که اگر باشگاهی به صورت سیستماتیک در اعتراض به داوری نامه‌ای محرمانه ارسال کرد، اگر سیستم فوتبال کشور داور و باشگاه را فرابخواند و به باشگاه اعلام شود که حق با شماست و از آنها عذرخواهی شود، دیگر کار به اینجاها نمی‌رسد. داور هم متوجه اشتباهاتش می‌شود و نهایتا چهار هفته هم از قضاوت محروم می‌شود. به این شکل هم شأن داوران رعایت می‌شد و هم شأن باشگاه‌ها. وقتی یک نفر حقش مرتبا تضییع می‌شود و وقتی هم شکایت می‌کند، شکایتش راه به جایی نبرده و و او را متهم می‌کنند به تشویش اذهان عمومی و توبیخ و درج در پرونده، دیگر چه توقعی می‌توان داشت؟ مردم که کور نیستند و این اجحاف را می‌بینند و مسبب آن هم کسی نیست جز ساختار فوتبال کشور.
الان هم که قرار شده با معترضان به داوری توسط کمیته اخلاق به شدیدترین شکل برخورد شود!
این موضوع قشنگ نیست که در فوتبال حالتی را راه‌بیندازید که بخواهید صدای حق‌طلبی همه را خفه کنید! اگر این اتفاقات بود، که دیگر در این مملکت انقلاب نمی‌شد.
چرا داوران تا این اندازه مورد هجمه قرار می‌گیرند، ‌مشکل از کجاست؟
داوران ما کمتر از داوران قطری و اماراتی نیستند اما از لحاظ معیشتی مشکل دارند و داوری شغل دوم و سوم آنهاست. وقتی ما برای داوران ارزش قائل نیستیم، چه توقعی داریم؟ چه کسی گفته یک فوتبالیست سه میلیارد پول بگیرد اما یک داور وسط 750 هزارتومان؟ بعد پولش را نمی‌دهیم و انواع و اقسام فحاشی‌ها هم در استادیوم باید بشنود. در اصل کسانی این وضعیت را برای داوری درست کرده‌اند که داوران‌شان را مثل یک طفل معصوم رها کرده‌اند بین یک گله‌ گرگ و از آنها هم حمایت نمی‌کنند و فقط بسنده کرده‌اند به توبیخ و جریمه معترضان.
به ذوب‌آهن برسیم. منصوریان نشان داد در آسیا تبحر خوبی دارد.
منصوریان مربی بزرگی است. ما باید به امثال منصوریان‌ها بیشتر اعتماد کنیم. مگر او در سال اول در استقلال تیمش را نایب‌قهرمان نکرد؟ بعد هم توجه کنید چرا او در دور بعد موفق نبود؟ او مربی بزرگی است و دستیاران خوبی هم دارد.
ظاهرا در مرحله گروهی کار خیلی سختی ندارید.
فکر می‌کنید این‌طور است. آدم همیشه از جایی ضربه می‌خورد که فکر می‌کند صددرصد موفق است. همه گروه‌ها سخت هستند. پوریای ولی می‌گوید آدم روی پوست خربزه هم زمین می‌خورد. این‌طور نیست که فکر کنید کارمان بسیار راحت است.
از انتخاب منصوریان راضی هستید؟
چرا راضی نباشیم؟ شاعر می‌گوید اول کنم اندیشه‌ای، تا برگزینم پیشه‌ای، وانگه به یک پیمانه می، اندیشه را باطل کنم.
بازی امروز با استقلال را چطور می‌بینید؟ تقابل منصوریان با تیم سابقش حساسیت را زیاد می‌کند.
این دیدار هیچ حساسیتی ندارد!
حساسیت که قطعا دارد. با دو برد روحیه‌بخش هم به این دیدار رسیدید.
هر بازی شرایط خاص خود را دارد. بچه‌های ذوب‌آهن همیشه مقابل تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس و سپاهان با انگیزه بازی کرده‌اند و این دو پیروزی آسیایی هم ما را فریب نمی‌دهد. بازی با استقلال یک دیدار ویژه محسوب می‌شود و بازیکنان ما در زمین بیشترین تلاش را می‌کنند اما اینکه چه اتفاقی می‌افتد، مستلزم این است که تیم‌ها تا چه اندازه بتوانند از کیفیت بازیکنان خود استفاده کنند و شرایط مسابقه نیز چطور پیش برود.
به برنامه‌ریزی‌ها اعتراضی ندارید؟
در این خصوص که بیشتر از این نمی‌توان انتظاری داشت. وقتی دو ماه لیگ را تعطیل می‌کنیم و به خانه‌مان می‌رویم، همین می‌شود که حالا هر سه روز بازی کنیم. ریش و قیچی را می‌دهیم دست یک‌سری آدم که نه خودشان فوتبال بازی کرده‌اند و نه مبانی آن را می‌دانند و مزه اسیدلاکتیک را زیر زبان‌شان حس نکرده‌اند و نمی‌دانند هر سه روز بازی‌کردن آن هم در سطح باشگاهی چه فشاری را به بازیکن می‌آورد؛ دور هم می‌نشینند و بازیکن را به زمین می‌فرستند و برایشان هم مهم نیست که رباط پای خلعتبری پاره می‌شود یا فک یک بچه می‌شکند و سایر موارد دیگر. استدلال هم می‌کنند که بازی است و انجام می‌شود و مشکلی ندارد!
از جرایم مالی و انضباطی‌تان چه خبر؟
فعلا که خبری نیست و خدا کند بعد از بازی با استقلال هم خبری نباشد.
از تبریزی چه خبر. بابت رضایت‌نامه او با استقلال تسویه‌حساب کردید؟
یک چک دیگر به ما بدهکارند که موعد آن برای دو روز دیگر است و امیدواریم این چک پاس شود.
قصد ندارید کاری را که ماشین‌سازی با شجاعیان کرد، با تبریزی انجام بدهید؟
آن کار اشتباه بود و کار درستی نیست. وقتی فوتبالیستی را فروختید، دیگر فروخته‌اید و هیچ جای دنیا این‌طور نیست که اگر پولش را ندادند، او را پس بگیرید. نهایتا اگر پولش را ندادند، باید به مراجع قضایی شکایت کرد.
پس بحث بازگرداندن تبریزی به اصفهان اصلا مطرح نیست؟
اصلا چنین چیزی امکان ندارد و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند از قوانین اطلاعی ندارند.
251 251
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =