دست‌فروشان را نمی‌شود حذف کرد/ آن‌ها واقعیت تهران هستند

پانا نوشت: رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح ساماندهی دستفروشان به هیچ وجه توجیه یا ترویج سد معبر نیست، گفت دستفروشان واقعیت شهر تهران هستند و با انکار آنها مساله حل نمی‌شود.

الهام فخاری درباره طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در پایتخت اظهار کرد: علی رغم اینکه ساماندهی دستفروشان دارای مصوبه است، بررسی کردیم دیدیم که کمیته ساماندهی این موضوع تاکنون فعالیتی نداشته است، بنابراین در دوره پنجم شورای شهر تهران، کمیته‌ای به منظور ساماندهی دستفروشان تشکیل دادیم و سعی کردیم موضوع ساماندهی را پیش ببریم و تأکید داشتیم که با این طرح تنش اجتماعی تشدید نشود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ساماندهی دستفروشان مترو گفت: در هیچ بخشی از طرح ساماندهی دستفروشان، اشاره نشده است که فضایی در مترو به این افراد اختصاص می‌یابد. اتفاقا طرح کمک می‌کند از وضع فعلی که هر کسی به شیوه خودش دستفروشی می‌کند دور شویم و اوضاع شهر مرتب شود.

وی با تأکید بر اینکه دستفروشان واقعیت شهر تهران هستند، گفت: با انکار آنها مساله حل نمی‌شود اما طرح ساماندهی کمک می‌کند که فرصت‌های شهری به طور برابر در دسترس‌ قرار بگیرد و سازوکار مشخص داشته باشد. وقتی سازوکار مشخصی وجود دارد به دستفروشان اعلام می‌کنیم که با ضوابطی که تعریف می‌شود، می‌توانند فعالیت کنند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر ما اوضاع مناسب با حقوق همه شهروندان را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که افرادی که به ضوابط تن نمی‌دهند، فعالیتشان ممنوع است. منتهی وقتی ساز کار معینی وجود نداشته باشد، هر فردی خود را صاحب حق می‌داند و ممکن است موجب نقض حقوق دیگران در فضای مشاع شود.

فخاری با بیان اینکه طرح ساماندهی دستفروشان به هیچ وجه توجیه یا ترویج سد معبر نیست، گفت: سد معبر مساله‌ای است که به عنوان تخلف و نقض قانون شهری شناخته می‌شود و این موضوع سر جای خود باقی است اما ما باید سازوکار مشخصی را تعریف کنیم که دسترس‌پذیری شهری برای همه اتفاق بیفتد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وضع فعلی دستفروشان موجب نارضایتی مردم است، بسیاری از معابر شهری کاملا گرفتار و مسدود است و در مترو نیز برای مردم ایجاد مزاحمت می‌شود. طرح ساماندهی دستفروشان کمک می‌کند که بدون آزار و اذیت دیگران، فرصت‌هایی در شهر برای کسب و کار ایجاد شود همانطور که اکنون در شهرها و کشورهایی که حتی مشکلات اقتصادی مشابه ما نداشته باشند نیز از دستفروشی به عنوان فرصت و جاذبه شهری استفاده می‌شود منتهی باید سازوکار مشخصی داشته باشد که طرح جدید ما همان مصوبه قبلی شورای شهر تهران است که ارتقا یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدید ساماندهی دستفروشان موجب مهاجرت از دیگر شهرها به تهران نمی‌شود؟ گفت: مهاجرت چندین عامل کلان و موثر دارد که می‌توان به وضع اقتصادی، بیکاری، تعطیل شدن نهادهای کاری و کارخانه‌ها و ... اشاره کرد. اکنون وضع کلی اقتصاد کشور دوره سختی را سپری می‌کند اما موضوع ساماندهی دستفروشان لزوما نمی‌تواند عاملی برای مهاجرت به تهران باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 7
    دستفروشان را باید بیرون کرد چون آن ها جنس ها را ارزان تر میفروشند و بازار ما را خراب کردند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    5 0
    سالهاست که به خاطر بی کفایتی مسئولین ، تهران به کلکته هند شبیه شده
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    6 0
    تقریبا همه این دستفروشان از شهرستان به تهران برای دستفروشی مهاجرت کرده اند. واقعیت تهران را باید در تاریخ تهران دید که تا همین 5 سال پیش اصلا دستفروشی در تهران، به جز در محله ها و موارد خاص، اصلا وجود نداشت.