صادرات ۶۲ میلیون دلار بادام از چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از صادرات ۶۲ میلیون دلار بادام طی ۹ ماه نخست امسال از استان خبر داد.

دکتر ذبیح الله غریب ، با بیان برداشت ۲۴ هزار تن بادام طی سال جاری از باغات استان گفت: حدود ۵۰ درصد این میزان، مامایی و مایقی از ارقام ربیع، سفید، شاهرود، سنگی و محلی است.

 در ۹ ماه نخست امسال، ۶۲ میلیون دلار بادام مامایی از چهارمحال و بختیاری صادر شد که ۷۵ درصد ارزش کل صادرات استان را شامل می‌شود.

 ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در عرصه تولید و عرضه بادام در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که ۵ درصد آمار اشتغال استان است.

وی با بیان وجود بیشتر درختان بادام استان در شهرستان‌های سامان و بن، گفت: این درختان که شامل ۷۰ درصد باغات بادام استان است، به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود.

غریب در ادامه، ارزش تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری را سالانه ۳۴ هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: بیش از ۷ هزار میلیارد ریال معادل ۲۲ درصد این تولیدات به بادام اختصاص دارد.

وی، بازار هدف صادرات بادام استان را کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، روسیه و پاکستان اعلام کرد.

برای موفقیت در عرصه صادرات بادام باید نسبت به تقویت و ارتقای بسته بندی و درجه بندی بادام، تخصیص برند و نام تجاری، و کسب استانداردهای تشویقی اقدامات بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به مقاومت درخت بادام نسبت به شرایط کم آبی و خشکسالی گفت: به همین دلیل می‌توان باغات بادام را جایگزین باغات آب بر نمود.

چهارمحال و بختیاری برای دوازدهمین سال متوالی، رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را از آن خود کرده است.

سطح زیر کشت باغات استان چهارمحال و بختیاری، ۴۲ هزار هکتار است که ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار معادل حدود ۳۱ درصد آن به بادام اختصاص دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =