غافلگیری بزرگ اسکار در انتخاب بهترین فیلم

بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها اسکار بهترین فیلم به «رُما»‌ نرسید و در حیرت همگان به فیلم «کتاب سبز»‌ اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بامداد دوشنبه ششم اسفند به وقت ایران زمان برگزاری نود و یکمین دوره مراسم سینمایی اسکار است. نقطه اوج بازه‌ای که فصل جوایز سینمایی می‌نامند و چشم همه اهالی و علاقه‌مندان سینما در گوشه گوشه جهان به آن دوخته شده است.

ستاره این دوره از مراسم اسکار بدون شک آلفونسو کوارون بود که سه اسکار در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دریافت کرد. کارشناسان در رشته بهترین فیلم هم شانس زیادی برای او و فیلم «رُما» قائل بودند اما در نهایت این جایزه به فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی و بازی ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی اهدا شد. 

مراسم امسال با اجرای آهنگی از گروه «کوئین» توسط آدام لمبرت و برایان می، و سپس اهدای جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل به رجینا کینگ آغاز شد. 

آدام لمبرت و برایان می در حال اجرای آهنگی از گروه «کویین»

اسکار نود و یکم و جنجال‌هایش

اسکار نود و یکم به رسم تمامی اسکارهای سال‌های اخیر با جنجال‌های زیاد رو به رو شد که شاید نخستین آن‌ها تصمیم آکادمی برای اهدای اسکار به فیلم مردم‌پسند بود که چندان مورد اقبال قرار نگرفت و در نطفه خفه شد. پس از آن اما پرسر و صداترین ماجرایی که گریبان اسکار را گرفت انتخاب مجری بود. 

در آغاز امر کوین هارت به عنوان مجری اسکار انتخاب شد که گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسید. این گزینه مناسب البته خیلی زود به دلیل چند توییت قدیمی علیه همجنس‌گراها مجبور به استعفا شد. تا نود و یکمین دوره اسکار بدون مجری برگزار شود. 

این‌ها پایان جنجال‌های اسکار نبود و اندکی پیش از مراسم تصمیم آکادمی برای اهدای ۴ اسکار حین پخش تبلیغات تلویزیونی غوغا به پا کرد. این تصمیم که در آغاز آکادمی بر اجرای آن اصرار داشت با اعتراض بزرگان سینما از مارتین اسکورسیزی تا آلفونسو کوارون روبه‌رو شد. در نهایت آکادمی هم مجبور شد از تصمیم خود صرف‌نظر کند

اسکار مجری ندارد اما شوخی‌های سیاسی دارد

اگر چه نود و یکمین دوره مراسم اسکار بدون مجری برگزار می‌شود اما خالی از شوخی با موضوعات روز دنیا نیست. در آغاز مراسم سه بازیگر زن سرشناس برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند و نخستین اشاره سیاسی مراسم توسط یکی از آن‌ها یعنی مایا رودولف صورت گرفت. او مراسم را با این جملات آغاز کرد: «یک یادآوری سریع برای آن‌ها که سردرگم شده‌اند،‌ لازم است بدانید امشب خبری از مجری مراسم نیست. قرار نیست جایزه اسکار بهترین فیلم عامه‌پسند اهدا شود و البته مکزیک هنوز پول ساخت دیوار را پرداخت نکرده است.»

کوارون تاریخ‌ساز شد

آلفونسو کوارون مکزیکی جایزه بهترین فیلمبرداری را برای فیلم «رُما» از آن خود کرد تا تبدیل به نخستین سینماگری شود که در تاریخ سینما برای فیلمبرداری اثری به کارگردانی خودش اسکار می‌گیرد

اسکار بهترین فیلمبرداری در دستان آلفونسو کوارون

نخستین اسکار تاریخ سینمای مکزیک

دومین جایزه آلفونسو کوارون در اسکار نودویکم تبدیل به نخستین اسکار تاریخ سینمای مکزیک شد. این فیلم که به زبان اسپانیایی ساخته شده است نماینده مکزیک در اسکار بود. تا پیش از این سینمای مکزیک علیرغم پرورش دادن کارگردانان مشهوری چون ایناریتو، دل‌تورو و البته کوارون هیچ‌گاه اسکار بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان را به دست نیاورده بود. 

یالیتزا آپاریسیو در «رُما»

در این دوره از جوایز سینمایی اسکار فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند از ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی شد اما شانسی برای حضور در جمع نامزدهای فهرست کوتاه بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان پیدا نکرد

پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک

جان آتمن تدوینگر فیلم «راپسودی بوهمی» و برنده اسکار تدوین هنگام دریافت جایزه‌اش یکی از آموزه‌های مشهور زرتشتی «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» را از قول پدر فردی مرکوری تکرار کرد. فردی مرکوری با نام فرخ بلسارا در خانواده‌ای از پارسیان هندوستان در زنگبار به دنیا آمده بود. 

اسپایک لی و تبلیغ برای انتخابات ۲۰۲۰

اسپایک لی برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. او در سخنرانی پس از دریافت جایزه از فرصت استفاده کرد تا مردم را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ تشویق کند. او با کنایه به ترامپ و دولت کنونی آمریکا گفت: «میان عشق و نفرت دست به انتخابی اخلاقی بزنید. بیایید کار درست را انجام دهیم.»

لیدی گاگا اسکار گرفت

همانطور که پیش‌بینی می‌شد لیدی گاگا برای ترانه «کم عمق» در فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» برنده اسکار بهترین ترانه شد. لیدی گاگا برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن هم نامزد دریافت جایزه بود

بهترین بازیگر زن و مرد اسکار

در رشته بهترین بازیگر مرد همانطور که پیش‌بینی می‌شد رامی مالک برای ایفای نقش فردی مرکوری در «راپسودی بوهمی‌» برنده جایزه شد. او هنگام دریافت جایزه به مهاجر بودن خانواده‌اش اشاره کرد. در بخش بهترین بازیگر زن اما برخلاف پیش‌بینی‌ها که گلن کلوز را شانس اصلی دریافت اسکار می‌دانستند، جایزه برای بازی در فیلم «سوگلی» به اولیویا کلمن اهدا شد. 

رامی مالک برنده اسکار بهترین بازیگر مرد

اسکار بهترین فیلم و سورپرایز بزرگ

در حالی که «رُما» به نظر بسیاری شانس اصلی دریافت اسکار بهترین فیلم بود و در یک غافلگیری بزرگ این جایزه به فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی اهدا شد. «کتاب سبز» علاوه بر جایزه برتر مراسم اسکار، در بخش بهترین فیلمنامه ارژینال و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل هم برنده جایزه شده بود. 

«سوگلی» بازنده بزرگ

در حالی که فیلم «سوگلی» در کنار «رُما» با ۱۰ مورد نامزد شدن برای جایزه اسکار از بخت‌های اصلی بود در پایان مراسم به یک جایزه بهترین بازیگر زن بسنده کرد و به این ترتیب بازنده بزرگ اسکار لقب گرفت. 

ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی در صحنه‌ای از فیلم «کتاب سبز»

برگزیدگان نود و یکمین دوره جوایز اسکار

بهترین فیلم: «کتاب سبز» (Green Book)

بهترین بازیگر مرد: رامی مالک برای بازی در «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody)

بهترین بازیگر زن: اولیویا کلمن برای بازی در «سوگلی» (The Favourite)

بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون برای کارگردانی «رُما» (Roma)

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: ماهرشالا علی برای بازی در «کتاب سبز» (Green Book)

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: رجینا کینگ برای بازی در «اگر خیابان بیل حرف می‌زد» (If Beale Street Could Talk)

بهترین فیلمنامه (اقتباسی): فیلمنامه «بلک‌ک‌کلنزمن» (‌BLACKkKLANSMAN)

بهترین فیلمنامه (ارژینال): فیلمنامه «کتاب سبز» (Green Book)

بهترین فیلمبرداری: آلفونسو کوارون برای فیلم «رُما» (Roma)

بهترین طراحی صحنه: فیلم «پلنگ سیاه» (‌Black Panther)

بهترین طراحی لباس: فیلم «پلنگ سیاه» (‌Black Panther)

بهترین تدوین: «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody)

بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: «رُما» (Roma)

بهترین مستند بلند: فیلم «صعود تک‌نفره» (Free Solo)

بهترین فیلم مستند کوتاه: (Period. End of Sentence)

بهترین انیمیشن: «مرد عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

بهترین انیمیشن کوتاه: «بائو» (ٰBao)

بهترین فیلم کوتاه: «پوست» (Skin)

بهترین موسیقی متن: «پلنگ سیاه» (‌Black Panther)

بهترین ترانه: «کم عمق» در فیلم «ستاره‌آی متولد می‌شود» (SHALLOW from A Star Is Born)

بهترین جلوه‌های ویژه: «نخستن انسان» (First Man)

بهترین چهره‌پردازی: فیلم «معاون» (Vice)

بهترین صداگذاری: «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody)

بهترین صدابرداری: «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody)

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    8 2
    سلام، خواستم تشکر کنم از گزارشتون، خسته نباشید.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    12 3
    هیچ عکسی از برنده اسکار بهترین بازیگر زن و... ندارید انگار هیچ زنی در مراسم حضور نداشته!!!
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    5 6
    roma بدترین فیلم بود. ظاهرا اعضای اسکار «رابطه ای» رای میدن نه «ضابطه ای»
  • هاشم IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    5 1
    حق رمی مالک بود. خوب بازی کرد.