بخش سوم از جلد 24 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تألیف محمود نظری منتشر شد.

محمود نظری در این کتاب، 208 جلد نسخه‌ خطی از مجموعه اهدایی سید محمد صادق طباطبایی را معرفی کرده است. این مجموعه متعلق به آیت الله سید محمد طباطبائی از رهبران بزرگ مشروطه‌ ایران بوده است. وی گنجینه بسیار گران‌بها و ارزشمندی از کتب خطی و چاپی داشت که بالغ بر 1438 نسخه خطی می‌شد و فرزندش سید محمد صادق طباطبایی ـ رییس دوره چهاردهم مجلس شورای ملی ـ در سال 1324 خورشیدی، آن‌ها را به کتابخانه مجلس اهدا کرد و بدین گونه بر سرمایه عظیم این گنجینه افزوده شد.

به تعبیر استاد عبدالحسین حائری، در این مجموعه، متون کهن و نفیس فارسی و عربی و نیز مجموعه‌های گرانقدری که شامل رساله‌های نادر و کهن می‌باشد، بسیار است. بخشی از این نسخ قبلاً توسط استاد حائری و دکتر سید محمد طباطبائی (منصور) شناسایی و معرفی و منتشر گردید و این فهرست، آخرین بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی نسخ خطی باقیمانده این مجموعه نفیس است.

همانطور که قبلاً بیان گردید در این کتاب، 208 جلد نسخه خطی فهرست شده است که بسیاری از این جلدها، به صورت مجموعه و جنگ است که چندین عنوان نسخه‌ خطی را در خود جای داده است. به عنوان مثال نسخه‌ شماره 1346 از این مجموعه، حاوی 41 عنوان نسخه خطی است (صص 82 ـ 74، جلد 3/24 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی)

در این کتاب نسخه‌های نفیسی چون عیون اخبار الرضا علیه‌السلام از شیخ صدوق، شماره 6/218 ط، شرح اشارات خواجه نصیر‌الدین طوسی، شماره 278 ط، تهذیب اصلاح المنطق، تألیف ابو زکریا بن علی بن خطیب تبریزی، به شماره 928 ط، ترجمان القرآن، تألیف میرسید شریف جرجانی، شماره 1249 ط، فتوح الغیب فی الکشف عن قناع الریب از شرف‌الدین حسین بن محمدبن عبدالله طیبی، به شماره‌ 1327 ط، اعضاء الانسان، تألیف ابو نصر محمد بن محمد فارابی، شماره 4/1367ط، رسالة العرشیة(الحکمة العرشیة)، تألیف شیخ الرئیس ابوعلی سینا، شماره‌ 5/1367 ط، رساله فی الاخلاق، تألیف ابوعلی حسن بن حسن بن میثم، شماره 2/ 1367 ط و نسخه خطی قدیمی از قرآن کریم به خط کوفی معرب، کتابت شده احتمالاًدر قرن چهارم قمری معرفی شده است.

پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی آورده است این کتاب در 160 صفحه، به تعداد 300 نسخه، به قیمت 2500 تومان در سال 1389 منتشر شده است. همچنین در این کتاب، فهرست الفبایی نسخه‌ها، فهرست الفبایی نام مؤلفان و تصاویر رنگی برخی از دستنوشته‌های معرفی شده نیز آمده است.

گفتنی است تاکنون از محمود نظری ـ مؤلف کتاب حاضر ـ جلد‌های 2، 27 و32 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌ مجلس و تصحیح برخی از کتب خطی مانند «فائق المقال فی الحدیث و الرجال» و کتاب «مجموعه مقالات روش‌های تصحیح نسخ خطی» و چندین مقاله منتشر شده است.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =