۱ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
چرا چلسی نمی‌تواند کپا را اخراج کند؟

در جریان بازی فینال جام اتحادیه انگلستان بین دو تیم چلسی و منچسترسیتی، در دقایق پایانی مربی چلسی قصد داشت دروازه‌بان خود را تعویض کند تا ویلی کابایروی پنالتی‌گیر را به میدان بفرستد، اما کپا دروازه‌بان اصلی تیم به این تعویض رضایت نداد و پس از پادرمیانی‌های بسیار، همچنان در چارچوب دروازه باقی ماند و ساری از این تعویض به‌ناچار منصرف شد.

پس‌از این اتفاق برای اهالی فوتبال دو سؤال پیش آمد: نخست، آیا بازیکن می‌تواند چنین اقدامی را صورت دهد یا خیر؟ دوم، برخورد باشگاه چلسی با این بازیکن به چه صورت است و آیا باشگاه چلسی می‌تواند به دلیل این تمرد وی را اخراج کند یا صرفاً می‌تواند وی را جریمه کند؟

با نظر به مقررات و قراردادهای موجود در لیگ برتر انگلستان به پاسخ پرسش‌های فوق می‌پردازیم.

تمرد کپا

در مورد سؤال اول، باید همیشه مدنظر داشته باشیم که یکی از تعهدات ضمنی بازیکنان در برابر باشگاه‌ها تبعیت از دستورات باشگاه و مربی است. در دیوان داوری ورزش با استناد به قوانین کشور سوییس، برای قراردادهای بازیکنان با باشگاه‌ها چهار نکته ذکر گردیده است و یکی از آن‌ها همین تبعیت از دستورات باشگاه و مربیان است.

از طرف دیگر، در فدراسیون فوتبال انگلستان فرم چاپی قراردادهای باشگاه‌ها، فرم 18 نام دارد و باشگاه‌ها برای ثبت بازیکن می‌بایست این فرم را به همراه بازیکنان تکمیل نموده و در اختیار فدراسیون فوتبال انگلستان قرار دهند. بند 3 این فرم وظایف بازیکنان را برشمرده است که یکی از آن‌ها تبعیت از هر دستورالعمل مشروع باشگاه و مربیان است.

همان‌طور که می‌دانیم تعویض بازیکنان از اختیارات سرمربی تیم است و هر زمان که لازم بداند می‌تواند بازیکنان را تعویض نماید. چنین اختیاری لازمه مربی‌گری است و دخالت سایر اشخاص در این امر مانع از هدایت مناسب تیم توسط مربی می‌شود.

اتفاقی که در بازی یکشنبه‌شب رخ داد بدون شک تمرد و عدم تبعیت بازیکن از باشگاه بوده است. حال باید بررسی نماییم که باشگاه چلسی چه برخوردی می‌تواند داشته باشد و بین دو گزینه جریمه و فسخ قرارداد کدام را می‌تواند برگزیند.

جریمه یا اخراج؟

در فرم 18، خاتمه قرارداد نیز پیش‌بینی‌شده است. در ماده 10 این فرم باشگاه زمانی می‌تواند قرارداد را برای رفتار بازیکن خاتمه دهد که این فعل یا ترک فعل، سوء رفتار فاحش و سنگین باشد. مطابق تعاریف ماده 1 سوء رفتار فاحش و سنگین عبارت است از رفتار جدی یا مستمر بازیکن که مشمول یکی از این بندها شود: الف) سرقت یا کلاهبرداری، ب) تخریب اموال شدید باشگاه از روی عمد، پ) استعمال، داشتن و یا قاچاق مواد غیرمجاز همچون مواد مخدر یا مواد نیروزای غیرمجاز، ت) ناتوانی برای بازی به دلیل مصرف بیش‌ازحد مواد الکلی و ث) نقض و یا قصور در اجرای تعهدات اصلی و یا تکرار سوء رفتارهای ساده که به نظر هیئت رسیدگی‌کننده سوء رفتار فاحش و سنگین محسوب شوند.

همان‌طور که از تعریف ماده 1 در رابطه با سوء رفتار فاحش مشخص است، رفتار کپا در بازی، ذیل هیچ‌یک از بندهای پنج‌گانه این تعریف قرار نمی‌گیرد و لذا باشگاه چلسی با استناد به این تعریف و ماده 10 فرم 18 نمی‌تواند قرارداد کپا را خاتمه دهد. البته مطابق بند (ث) در صورت تکرار باشگاه چنین اختیاری را خواهد داشت.

ماده 9 از فرم 18 به باشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا در مواردی به‌جز موارد ماده 10 بازیکن را جریمه نمایند. این جریمه نه به‌صورت آزاد و بدون محدودیت بلکه دارای چارچوب تعریف‌شده در قسمت یکِ جدول شماره یک ذیل فرم 18 امکان‌پذیر است. در مواد مختلف این قسمت از جدول مواردی همچون حفظ مدارک و ادله توسط باشگاه، رسیدگی منصفانه و عادلانه، حق اعتراض و دفاع بازیکن و ... به‌صراحت و دقت کافی بیان گردیده است. در ماده 4 انواع جریمه‌های قابل وضع علیه بازیکن ذکر گردیده است. اخطار شفاهی یا مکتوب، جریمه مالی و محرومیت از حضور در باشگاه سه جریمه‌ای است که باشگاه‌ها می‌توانند وضع نمایند و این جریمه‌ها نیز اولاً باید متناسب باشند، ثانیاً هرکدام دارای حداکثری هستند تا باشگاه‌ها از این اختیار سوءاستفاده ننمایند.

با توجه به آنچه بیان گردید، کپا از دستورات مربی سرپیچی کرده است و این تمرد سوء رفتار ساده‌ای است که با توجه به فرم 18 باشگاه چلسی نمی‌تواند قرارداد این دروازه‌بان را فسخ نماید و در صورت فسخ قرارداد می‌بایست کلیه غرامت‌های کپا را پرداخت نماید؛ اما از طرف مقابل، همین فرم به باشگاه چلسی حق جریمه نمودن این بازیکن را طی یک رسیدگی عادلانه با حفظ حقوق وی و متناسب با عمل ارتکابی می‌دهد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =