پایان سرشماری زمستانه پرندگان وپستاندار در چهارمحال وبختیاری

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: هر ساله به منظور بررسی وضعیت گونه‌های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه‌های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، شهرام احمدی  اظهار داشت: این سرشماری در ۹۱۹۳۴ هکتار از سطح مناطق حفاظت شده و آزاد با بهره گیری از کلیه امکانات اعم از موتوری و نیروی انسانی شامل کارشناسان محیط طبیعی، یگان حفاظت و با همکاری جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاهی و همکاران بازنشسته از گونه‌های جانوری استان از قبیل: قوچ، میش، کل و بز صورت پذیرفته است.

وی یادآور شد: هدف از این سرشماری مشخص شدن جمعیت گونه‌های مختلف پستاندار در استان است و مساحت سرشماری گونه های جانوری ۲۶ درصد به نسبت سال قبل افزایش داشته و به لحاظ تعداد ۲۱.۴ درصدی در گونه کل و بز و ۱۳.۹ درصدی در گونه قوچ و میش نسبت به سال قبل افزایش جمعیت داشتیم.

احمدی در ادامه اضافه کرد: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی، یک برنامه دراز مدت در سطح جهانی است که از سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶ هجری شمسی) در فصل زمستان با تاکید بر سرشماری در تالاب ها و مناطق تجمع این گونه های آبزی انجام می شود. وی تأکید کرد: تالاب های این استان در فصل های پاییز و زمستان به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب زیستگاهی در کشور، پذیرای تعداد زیادی پرنده مهاجر است.

این مقام مسئول تعداد بیش از ۹۵ هزار پرنده آبزی و کنارآبزی در ۳۱۵۷ هکتار از تالابهای استان در سال جاری اعلام کرد و افزود: این سرشماری به منظور بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه های آنها و تنوع گونه ها، مدیریت و برنامه ریزی شرایط تالابهای استان و کنترل بیماری ها و حفظ و حمایت از پرندگان انجام می شود.

احمدی در پایان تصریح کرد: سرشماری پرندگان و پستانداران سالی دو بار در آغاز زمستان و تابستان در مناطق تحت مدیریت استان انجام می‌شود و این سرشماری در پناهگاه حیات وحش شیرستان و منطقه شکارممنوع خداآفرین که به تازگی به تصویب شورایعالی محیط زیست رسیده اند برای نخستین بار انجام گرفته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =