دفاع حقوقدان اصلاح طلب از ریاست رئیسی بر قوه قضاییه

شرق در یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان اصلاح طلب نوشت:وقتی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و در رقابت با دکتر حسن روحانی اعلام کرد، نگارنده در مطلبی نوشتم که‌ ای کاش آقای رئیسی در این شرایط برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی نمی‌کرد.

 ظاهرا به‌زودی حکم ریاست آقای رئیسی از طرف مقام معظم رهبری صادر خواهد شد. به باور نگارنده وی مناسب‌ترین گزینه‌ ادوار این قوه است.

اداره قوه قضائیه نیاز به شناخت از این دستگاه و سلسله‌مراتب اداری و اشراف به قوانین شکلی دارد که اتفاقا آگاهی به قوانین شکلی و نحوه اداره دستگاه بر مسئولیت قضائی دست‌کمی از اشراف و احاطه به استنباط فقهی از مبانی و مباحث حقوقی ندارد و آگاهی به این مباحث را یا باید در دانشکده‌های حقوقی آموخت یا با حضور در سلسله‌مراتب قضائی و طی مراحل آن از دادیاری و بازپرسی و دادستانی تا دادرسی و ریاست بر محاکم و حضور در سلسله‌مراتب اداری آن به دست آورد. ناآشنایی رؤسای قوه قضائیه با ساختار و سازمان قضائی ممکن است منجر به تصمیماتی شود که یک فرد آشنا به روندهای قضائی می‌تواند از آن اجتناب کند.

رئیس آشنا به ساختارها و روندهای قضائی، می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرد آقای رئیسی فرزند دادگستری و به اصطلاح از افرادی است که در این دستگاه از سربازی به سرداری رسیده و همه مراحل ترقی را با تکیه بر توان علمی و قضائی خود پیموده است. علاوه بر تحصیلات حوزوی اتفاقا به تحصیلات دانشگاهی هم روی آورده و مانند قضاتی مکلا واحد به واحد دروس حقوقی را آموزش دیده و از دادیاری دادسرای کرج تا دادستانی همدان و دادستانی تهران و ریاست سازمان بازرسی کل کشور تا دادستانی کل کشور و معاون‌اولی قوه قضائیه را در کارنامه خود دارد.

دوری سه‌ساله ایشان از دادگستری هم به باور نگارنده اتفاق میمونی است که فرصت آن را پیدا کرده که از دور ناظر عملکرد دستگاه قضائی باشد. ایشان به‌عنوان ارباب‌رجوع هم شیرینی و تلخی رسیدگی قضائی را مانند دیگر اصحاب دعوی چشیده‌ است.

اما می‌ماند یک مطلب و آن سهم آقای رئیسی به‌عنوان عضو ارشد دستگاه قضائی که در سال‌های گذشته جزء تصمیم‌گیران نهایی آن بودند؛ آیا باز هم همان دیدگاه را دارند یا دوری سه‌ساله از قوه قضائیه بازتعریف جدیدی از مسائل و مصائب قوه قضائیه را پیش پای او قرار داده است. باید منتظر ماند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    2 3
    رئیسی کلا پرش اخلاقی دارد . کمی فشار برویش سبب می شود که عصبی شود . ضمنا نگاه آزاد مردم بهش نگه مثبتی نیست.