۱۰۸پروژه نیمه تمام ورزشی در انتظار نیم نگاهی از بخش خصوصی

همشهری نوشت:۱۰۸پروژه های نیمه تمام ورزشی استان کرمان برای تکمیل شدن نیاز به کمک بخش خصوصی دارند که با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده سرمایه گذاران نسبت به مشارکت در آن بی رغبت هستند علارغم این مشکلات ۷۰۰ مترجاده تندرستی شهر کرمان تا دهه فجر تکمیل می شود.

 در یک ماه گذشته مدیرکل اداره ورزش و جوانان از ۱۰۸ پروژه نیمه تمام ورزشی در این استان خبر داد و گفت: اعتبارات دولتی جوابگوی تکمیل این طرح ها نیست، و به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم از کمک های خیران، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی برای این کار استفاده کنیم. البته در جلسه ۲۹ دی ماه که با محوریت دومین مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور برگزار شده بود، این مقم مسوول از اتمام بسیاری از پروژه های نیمه تمام ورزشی از جمله پیست دوچرخه سواری و زورخانه بین المللی  شهید لنگری زاده پس از سال ها خبر داد و اعلام کرد که حدود ۵۰۰ برنامه برای دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب طراحی شده، که نمونه آن بهره برداری از ایستگاه های ورزشی و تندرستی است.

در همین راستا به سراغ دکتر محمدتقی امیری خراسانی رفتیم تا برای همشهری در خصوص وضعیت پروژه های نیمه تمام ورزشی استان و همچنین جاده تندرستی توضیح دهد، به گفته او طرح های نیمه کاره در همه بخش های استان وجود دارند و نمی توان گفت این مساله در کدام قسمت متمرکز بوده بلکه این وضعیت در کل استان متوازن است اما رویکرد اداره کل ورزش و جوانان استان بر این است که پروژه هایی را در اولویت قرار دهد که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته و برای اتمام به هزینه کمتری نیاز دارند. مساله دیگری که این جا مورد بحث است وضعیت اقتصادی پیش آمده در سال ۹۷ است که با توجه به این اوضاع نمی توان برای زمان اتمام پروژه ها هیچ پیش بینی داشت. درصد اعظم پروژه های نیمه تمام زمین چمن، سالن ورزشی، زورخانه هستند و چند مورد استخر و... در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که چگونه بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی در این زمینه می توانند فعالیت داشته باشند؟ گفت: با این که ما نیازمند بخش خصوصی هستیم اما این بخش در جهت همکاری مالی استقبال نکرده، درواقع عدم ثبات بازار دلیل این اتفاق  است، با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده سرمایه گذاران نسبت به برگشت پول خود ترس دارند که  در همین راستا ما قصد داریم عملکردهایی انجام دهیم که سرمایه گذار بتواند در این موضع ورود پیدا کنند. به طور مثال  می توان به ماده ۲۷  (قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) اشاره کرد که با استفاده از  قرداد B.O.T    برای سرمایه گذار امتیازاتی در نظر گرفته می شود، سعی ما در این است که به عنوان مثال اگر سرمایه گذار قصد ساخت یک سالن ورزشی را دارد فضایی را که یک دهنه تجاری دارد را با کمک فرمانداری وشهرداری ها تغییر کاربری دهیم تا در کنار سالن  یک دهنه تجاری هم قرار داشته باشد تا رغبت کافی برای مشارکت و سود دهی سرمایه گذار به وجود آید. 

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان در خصوص احداث جاده تندرستی شهر کرمان می گوید: یکی از اتفاق های خوب برنامه ششم توسعه که با کمک وزارت ورزش ونمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد شد، بحث تخصیص ۲۷صدم درصد از ۹درصد ارزش افزوده در راستای توسعه ورزش همگانی، ورزش روستایی عشایری و ورزش بانوان است در واقع وقتی مردم ارزش افزوده پرداخت می کنند دولت هم باید آن را به عنوان خدمات در اختیار بگذارد.در استان ما تخصیص جاده تندرستی یکی از  این خدمات است که درواقع قصد بر این بود که محوری به نام جاده تندرستی را دریک  مجموعه ورزشی ایجاد کنیم ولی قرار شد این مسیر در یکی از معابری پر تردد باشد تا شهرداری هم بتواند در این زمینه کمک کند. لذا با سرمایه اداره ورزش و اجرای شهرداری این پروژه آغاز به کار کرد و این مسیر در پیاده رویی که در بلوار جمهوری در جلوی اداره کل ورزش و جوانان  قرار دارد شروع شد، فاز اول این جاده به اندازه هفتصد متر تا دهه فجر اماده خواهد شد و قرار است که این مسیر به طول ۲کیلومتر از سه راه هوانیروز تا فرودگاه ادامه پیدا کند.

این مقام مسوول در خصوص تعبیه این مسیر برای دیگر شهرستان های استان گفت: این مسیر با سه مضمون، دوچرخه سواری، پیاده روی با خانواده و همچنین پیاده روی معلولین و روشندلان تعبیه شده است که این پروژه در اعتبارات بعدی برای شهرستان ها هم در نظر گرفته می شود، جیرفت از نمونه شهرهایی است که در مرحله انعقاد قرار داد این مسیر به سر می برد.پیاده روی در این مسیر احساس امینت و خیال راحتی لازم برای خانواده ها را به وجود می آورد که همین باعث سلامتی و پیشرفت جامعه می شود. اعتباری که امسال برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده نزدیک به ۴۰۰میلیون تومان است که در سال های دیگر این مبلغ رشد خواهد داشت وبرنامه بر این است که این جاده  تا ۱۴۰۰ کامل شود. اگر چه ما هنوز از استاندار های جهانی نسبت به جاده تندرستی برخوردار نیستیم و مطمعنا در درجه اول ایجاد ساختار و توسعه فرهنگ استفاده در اولویت است  اما بنا بر این است  که در آینده نزدیک دوچرخه حال اعتباری یا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، خدمات رفاهی دیگری هم که نیاز به برنامه ریزی دارد را در این راستا قرار خواهیم داد. 

در آخر از امیری خراسانی در خصوص  بازی های المپیک و پارا المپیک و مشکلات هزینه ای آن ها سوال پرسیدیم که او در پاسخ گفت: 

اگر بخواهیم در این مسابقات موفق باشیم باید سالانه حدود ۱۰۰میلیون تومان برای  ورزشکار هزینه کنیم  اما در حال حاضر این مقدار اعتبار را نداریم، به طور مثال هزینه دوچرخه یک  دوچرخه سوار ۹۰ میلیون تومان است، به همین منوال در موارد دیگر، کفش ورزشی،  تیر و کمان  و یا حتی مکمل های ورزشی یک ورزشکار هزینه بالایی دارند که اداره توان پرداخت را ندارد. ورزشکاران در این زمینه با هزینه شخصی خود مسیر را ادامه می دهند و ما هم  تا جایی که بتوانیم برای تسهیل راه به آن ها کمک می کنیم. اگرچه برای آماده سازی در مسابقات ذکر شده خیلی دیر است  اما امیدواریم چندنفری که شرایط حضور در این رقابت ها را دارند شرکت کنند و موفقیت های لازم را کسب کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =