فرایند چاپ کتب دینی اما، به چهار مقوله مرتبط است؛ مؤلف، ناشر، موزع و در نهایت مخاطب؛ که هر کدام از موارد ذکر شده، می تواند مقصر اصلی کم رونق شدن مطالعه کتب دینی باشد.
در نشر کتب دینی، اکثر مؤلفین بروز نیستند و بیشتر به دنبال مطالب تکراری، کلیشه ای، خام خوری و... هستند؛ بنابراین، می توان گفت که مسئله اصلی در بحث مؤلفان کتب دینی و مخاطبان آن، فقدان رابطه ارگانیک و مستمر است؛ به طوری که مؤلفین کتب دینی، معمولا نمی دانند یا نمی توانند که دریابند، دقیقا بازخورد اثرشان بین مخاطبین در چه حد و چگونه بوده است؛ و داده هایی را هم که به دست آورده اند، بیشتر بر اساس تجربه های قبلی، حدس و گمان یا شیوه های دیگر است.
در مورد ناشران این حوزه نیز باید گفت، که از طراحان حرفه ای جهت جلد و همچنین تصویگران و کتاب آرایان خبره برای داخل کتاب و در نهایت بهره جستن از فضای مجازی جهت معرفی کتاب استفاده نمی کنند.
موزعان و کتابفروشان این حوزه هم به روشهای سنتی و قدیمی کتاب را عرضه می کنند ودر محیط شان فضای مناسب جهت مطالعه، رونمایی کتاب و جشن امضاء، نقد کتاب و...، ایجاد نکرده اند و نویسندگان مطرح این حوزه را در فضای خودشان دعوت نمی کنند تا مخاطبین، با مؤلفین ارتباط مستقیم برقرار کنند.
همچنین باید گفت که روند کتب دینی به گونه ای شده که مخاطبین این حوزه به دنبال ارزانی کتاب و بیشتر به رایگان دریافت کردن این کتب فکر می کنند که این رویه در مخاطبین، باعث کم رونقی کتاب و توجیه اقتصادی نداشتن سرمایه گزاری کتب دینی شده است؛ در حالی که با افزایش بی سابقه مواد اولیه کتاب از جمله کاغذ، زینگ و ...، شاهد افزایش چند برابری هزینه تولید و چاپ کتاب هستیم.
همین طور باید اشاره کرد که بیشتر مخاطبین کتب دینی، قشر متوسط جامعه می باشند که در برخی مواقع، توانایی خرید این کالای فرهنگی ندارند.
به دلایل ذکر شده، متأسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از کتاب فروش ها، جای کتب دینی در ویترین کتابفروشی خود را، به قسمت کتب بی ارزش و بی محتوا اختصاص می دهند.
* مدیرمسئول نشر کومه - مدیر دنیای کتاب قم
46






نظر شما