۱۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹

با ادامه سکوت اپل شایعات اوج می‌گیرد

گمانه‌زنی‌ها درباره بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی روی اپ‌استور

عدم شفافیت فنی اپلیکیشن‌های ایرانی دلیل مسدودشدن در اپ استور است؟
گمانه‌زنی‌ها درباره بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی روی اپ‌استور

24 ساعت بعد از بسته شدن برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور، کمپانی اپل هنوز واکنشی در این زمینه نشان نداده است.

به گزارش خبرآنلاین، حتی رسانه‌های خارجی نیز تاکنون خبری دراین‌باره منتشر نکرده و به همین دلیل موج گمانه‌زنی در شبکه‌های اجتماعی اوج گرفته است.

از دسترس خارج شدن اپلیکیشن‌هایی که دست به نقل‌وانتقال مالی می‌زنند، بحث اصلی است و بعد از اپلیکیشن «آپ»، و مسدود شدن نقل‌وانتقال مالی در اسنپ(و برخی سرورهای دورزننده اپ استور مانند سیب‌چه و ...)، موضوع در میان کاربران ایرانی تبدیل به موضوعی جنجال‌برانگیز علیه اپل و تصمیم‌های سیاسی‌اش شده است.

شهریور 1396 اپل بر اساس دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا اپلیکیشن‌های ایرانی را بست.{لینک}

این اپلیکیشن‌ها شامل Delion/  DigiKala/  AloPeyk/  Takhfifan/  Alibaba/  Tap30/  Snapp/  Hamloo/  Reyhoon بود.

بعداً در اسفند 1396 نیز مجدداً اپلیکیشن‌های ایرانی مسدود شده و بعداً باز شدند.{لینک}

این باز و بسته شدن‌ها باعث شده تا هر وقت اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور مسدود شوند، خیلی سریع انگشت اتهام به‌سوی تحریم و ... نشانه رود.

با توجه به اینکه اپل واکنشی نشان نداده و رسانه‌های معتبر خارجی نیز چیزی ننوشته‌اند، ممکن است موضوع این بار سیاسی نباشد و صرفاً مسئله‌ای فنی در میان باشد.

ماه گذشته، 12 بهمن 1397 بود که اپل اپلیکیشن‌های داخلی گوگل روی اپ استور را مسدود کرد.{لینک} توسعه‌دهندگان گوگل قادر بودند تا به‌صورت Local اپلیکیشن‌های نسخه بتای خود را به اشتراک گذاشته و تست کنند.

اپل همین بلا را بر سر فیس‌بوک نیز آورد چراکه فیس‌بوک از برنامه توسعه‌دهندگان اپل برای توزیع تجاری استفاده کرده و به کاربران 13 تا 35 سال ماهانه 25 دلار بابت استفاده از اپلیکیشن و تحلیل دیتا می‌داد.

چند روز پیش اپل راهنمای استفاده از اپ استور را آپدیت کرد و اعلام کرد اپلیکیشن‌های تکراری و چند نسخه‌ای را می‌بندد. روی سخن اپل با نرم‌افزارهای مکالمه VoIP بود اما گفته می‌شود اپلیکیشن‌های زیادی بسته‌شده‌اند.{لینک}

اصلاً ممکن است دلیل بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی همین باشد.

نکته مهم عدم شفافیت سازی از سوی مالکان نرم‌افزاری در قسمت ایرانی قضیه باشد. مثلاً اپلیکیشن‌های ایرانی مسدود شده، اظهارنظر فنی نکرده و ترجیح داده‌اند تا در این زمینه سکوت کنند.

دلیل سکوت آن‌ها معلوم نیست، اما همین سکوت آن‌ها باعث شده تا موضوع تحریم ایران و ... دوباره در میان کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شود، امری که دامن زدن به آن ممکن است تبعات سوئی هم داشته باشد.

البته  امیر ناظمی؛ معاون وزیر ارتباطات گفته است «این موضوع تنها مختص به ایران نبوده و تغییر رویه جدید شرکت اپل برای حفظ امنیت اطلاعات و رعایت حقوق مالکیت معنوی است.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه امکان استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه روی گوشی‌های آیفون از دو طریق ممکن بود، توضیح داد: یکی از این روش‌ها، هماهنگی با اپ‌استور برای قراردادن اپلیکیشن موردنظر روی این بازار اپلیکیشن، از طریق توسعه‌دهندگان بود؛ در این روش با توجه به تحریم‌هایی که چند سالی است از سمت اپل اعمال می‌شود، بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایرانی موفق به برقراری این هماهنگی نشده و اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار اپل حذف شدند.

به‌هرحال اپل کار مسدودسازی را بر اساس پالیسی‌های خود انجام داده و باید منتظر بود و دید چه واکنشی در قبال اپ‌های ایرانی انجام می‌دهد تا بتوان به تحلیلی شفاف در این زمینه دست‌یافت.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    54 43
    مگر نمي گوييد مرگ بر امريكا ؟ پرچمش را اتش مي زنيد پس چه انتظاري است؟
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      8 37
      چه ربطی داره؟ به من که آیفون خریدم و باید به عنوان کاربر عادی از خدماتش بهره مند بشم چه ربطی داره؟ مگه همه چیز سیاسیه؟ اتفاقا اپل همه چیز و سیاسی کرده
    • رضا IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      29 0
      اون فقط شعاره، همه مسئولین اپل باز هستن
    • مهدي IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      0 12
      به نظرم اپل ضرر ميكنه هرچند كم چون اگه اينطور پيش بره من گوشيمو ميفروشم به جاش سامسونگ ميخرم .واقعيت اينه كه برندهاي ديگه دارن رقابت رو از اپل ميبرن براساس امار فروش پس به نظرم هيچ فرقي باهم ندارن حالا چ اپل باشه يا چيز ديگه
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      0 0
      مدیران مملکت اغلب ایفون دارن. پشت سرش فحش می دن وخودشون استفاده می کنن
  • US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    11 2
    اپل سکوت نکرده و قضیه هم سیاسی نیست. داره جلوی سو استفاده از مجوز انترپرایز رو میگیره. همین بلا رو سر گوگل و فیسبوک و کلی شرکت چینی اورد
  • خشایار ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    12 34
    شعار مرگ بر آمریکا میدهیم و در عوض آمریکا بهمان آیفون میفروشد. کدام مشت محکم تر است؟!
  • Saeed IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    5 0
    هیچ سواد فنی ندارید نه زحمت میدید به خودتون کمی مطالعه کنید طبق قوانین انتشار اپلیکیشن به روی استور اپل هیچ دروازه پرداختی مجاز نیست به غیر از ایتونز استور روی اپلیکیشن ها فعال باشه . دلیل سوکتشونم اینه که با دور زدن و ارائه نسخه غیر واقعی و هزاران ترفنده دیگه نرم افزار و منتشر میکنن تنها درگاه پرداخت درون برنامه ایی در اپل خود آیتونز استور و از طریق گیفت ایتونزه . قوانین انتشار اپلیکشین و قوق کاربران کاملا مشخصه در استور اپل .
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    4 5
    من تعجب می کنم از کسانی که گوشی های این شرکت رو میخرن، هم سخت افزار و نرم افزار به طور کامل در اختیار این شرکت هست و هرگونه کاری که صلاح بدونه انجام میده، به خصوص که کاربران ایرانیش اصلا براش مهم نیستن، من فکر می کنم هزینه مبالغ زیاد برای خرید چنین سخت افزار و نرم افزاری کار پر ریسکی هست، هر لحظه به هر دلیلی استفاده کننده میتونه با یک چنین مشکلاتی روبرو بشه
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    15 1
    خبر منتشر میشه و کاربران هم بی اطلاع همینطور نظر میدن.آپ های فارسی بیشتر از یکسال هستش که حذف شدن. و کاربران آیفون از طریق دیگر نصب میکردن که اپل تمام نرم افزارهایی که verify نصب میشدن را حذف کرد حتی ایرانی هم نبودن !! بخاطر امنیت و سواستفاده های دیگر.البته دوستان میتونن جیلبریک کنن و نرم افزارهای مورد نیازشون رو نصب کنن.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    6 1
    اپل داره مجوزهای اینترپرایز (Enterprise) رو محدود می‌کنه، چون ازشون برای کرک اپ‌ها استفاده می‌شد، ماجرا ربطی به محدودیت جدید برای اپلیکیشن‌های بانکی ایرانی نداره! اپ‌های ایرانی هم به خاطر استفاده از همین مجوزها گرفتار شدن. چه اصراریه بگین تحریم اپلیکیشن‌های ایرانیه ماجرا؟ هر اپی هر جای دنیا از این «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» استفاده کرده باشه الان از کار افتاده.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      0 0
      داستان ایران با همه دنیا فرق داره. انترپرایز و مرایز و ... رو وللش.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    0 0
    البته شما عمدا ذکر نکردید که آقای همچنین فرمودند اپ هایی حذف شدند که شبکه من و تو به آن اشاره کرده است!
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    من که دیگه اپل و دوست ندارم
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    مطلب قابل تاملی بود
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    اپلیکیشن کشوری که پول نرم افزار نمی ده رو باید نابود کرد
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    اپل با کاربر ایرانی به هیچ جا نمی رسه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    اپل دوست داره ببنده به شما چه ربطی داره وقتی فحش می دید
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    عالی بود
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    اپ استور و ول کنید بیایید گوگل استور
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    اپل فقط واسه ما قانونمنده با عربستان مشکل نداره پس چرا