نمایندگان، ۳ دوره و بس/ قاضی‌پور: تذکر به من برای رد صلاحیت کذب در کذب است

بهارستان‌نشینان به محدودیت حضور نمایندگان برای سه دوره تصویب کردند اما به نظر می‌رسد تصویب قانون بیشتر نمایشی باشد چرا که همه از رد آن در شورای نگهبان صحبت می‌کنند.

فائزه عباسی: بعد از مدتها بالاخره پای لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس و صحن علنی باز شد. با وجود اینکه امروز نزدیک به ۹ ماده آن به تصویب رسید اما در میان آنها یک بند بسیار مهم نیز با رای مثبت نمایندگان روبه رو شد و آن مسئله محدودیت حضور نمایندگان برای سه دوره است. مسئله ای که اگر به تصویب برسد حداقل ۳۴ نماینده از حضور در مجلس یازدهم  باز می مانند. دراین میان نکته ای که بسیار سوال برانگیز است تاکید نمایندگان مجلس بر مغایرت این مصوبه با قانون اساسی است. مسئله ای که به نظر می رسد درست و است و احتمال انکه این ماده در شورای نگهبان رد شود زیاد است اما سوال اینجاست وقتی نمایندگان با علم به اینکه این مصوبه با قانون اساسی مغایرت دارد چرا آن را طرح و تصویب می کنند؟ آیا نمی تواند از آن دست قوانینی باشد که یک سال مانده به انتخابات با آن شویی اجرا شود؟ موضوعی که البته برخی نمایندگان که نمی خواهند نامشان فاش شود بر آن مهر تائید می زنند و البته دیگران مخالف ان هستند.

مخالف قانون اساسی

علی ادیانی از نمایندگان مجلس و حقوق‌دان درباره مغایرت مصوبه محدودیت نمایندگان مجلس به سه دوره با قانون اساسی به خبرآنلاین می‌گوید: به نظرم این مصوبه مخالف قانون اساسی است. او ادامهمی‌دهد:«قانون گذار در مقام بیان بوده است و از این نظر درباره انتخابات ریاست جمهوری بیان می کند رئیس جمهور می تواند برای دو دوره در انتخابات شرکت کنند و بعد از آن یک دوره فطرت و آسایش اتفاق بیفتد و بعد دوباره رئیس جمهور شود از آنجا که قانون گذار در مقام بیان بوده است این موضوع را برای نمایندگان مجلس مطرح نکرده است و این به آن معنا است که ما هیچ محدودیت زمانی برای نمایندگان نداریم و رویه قانونی هم در این سال ها نشان می دهد که نمایندگانی وجود دارند که برای پنج الی شش دوره نماینده بوده اند. لذا استباط من این است که شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص خواهد داد.

کشاورزی بعد از نمایندگی

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه که در جریان انتخابات مجلس دهم صحبت هایش درباره زنان و سر بریدن اسرای عراقی حاشیه ساز شده بود و حتی تائید اعتبارنامه اش با اما و اگر مواجه شد حالا اگر قانون محدودیت حضور نمایندگان در مجلس تصویب شده است به خبرآنلاین می گوید: «درقانون اساسی به هیچ عنوان محدودیت نیست و این حدودیت یعنی حقوقی را از حقوق مردم کسر کردن ممکن است در یک حوزه انتخابیه پنج الی شش دور به نماینده شان رای بدهند این مردم را از رای دادن محروم کرد»

او در پاسخ به این سوال که آیا با این طرح مخالف هستید می گوید:«من فقط می دانم این با چند اصل قانون اساسی مغایر است. در قانون اساسی آزادی وجود دارد و شما نمی توانید  مردم را از چیزی که می خواهند محروم کنید. خیلی از نمایندگان شش دوره نماینده شده اند معلوم است که مردم این نماینده را می خواهند.»

قاضی پوردر پاسخ به این سوال که اگر حتی این قانون هم به تائید نرسد اما گویا تذکاراتی از دستگاه های نظارتی به شما داده شده است که دیگر ثبت نام نکنید چون رد صلاحیت می شوید گفت: «این موضوع کذب در کذب است هیچ مطلبی تا کنون مطرح نشده است. والسلام.» او در وقتی بار دیگر سوال تکرار شد که یعنی برای نمایندگی در مجلس یازدهم هیچ توصیه و تذکری درباره کاندیدا نشدن در انتخابات دریافت نکرده اید گفت: نه به هیچ عنوان تذکری نداده اند»

او در پاسخ به این سوال که اگر دور بعد نتوانید نماینده شوید چه می کنید گفت: « می روم و کشاورزی می کنم.»

اگر بار گران بودیم رفتیم

سید نقوی حسینی از دیگر نمایندگان مجلس است که از مجلس هشتم ردای نمایندگی به تن کرده است و حال اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود از زمره نمایندگنی خواهد بود که مجوز ورود به مجلس یازدهم را ندارد. وقتی از او درباره این مصوبه پرسیدیم اول با خواندن این شعر که «اگر بار گران بودیم رفتیم » شروع کرد. او درباره این طرح نی گوید: استدلال طراحان این طرح این است که با این قانون می توانیم زمینه را برای حضور افراد باانگیزه و تازه نفس فراهم کنیم. حداقل مجلس بابی را باز کند برای حضور در این عرصه ها محدودیت وجود داشته باشد حال شاید برای وزیر شدن، مدیر شدن و ... هم محدود شود تا فضا برای دیگران هم باز شود و مجلس هم از این پیشنهاد استقبال کرد و تصویب شد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه این مصوبه ممکن است با قانون اساسی مغایرت صریح داشته باشد می گوید: در قانون اساسی شرایط انتخاب کننده و انتخاب شونده و محدودیت جغرافیایی را به عهده قوانین عادی گذاشته است اما حصر بر دوره های نمایندگی را به عهده قانون نگذاشته است و هیچ تعرضی نسبت به این موضوع وجود ندارد اگر می خواست دوره های نمایندگی محدود شود مانند ریاست جمهوری به این موضوع اشاره می کرد اما وقتی چنین ذکری وجود ندارد و به نظر می رسد گنجاندن این موضوع در قانون جایز نباشد.

سن نمایندگان را هم کم می کنیم

حسن کامران نماینده دوره های چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی درباره محدودیت حضور نمایندگان در مجلس به خبرآنلاین می گوید: اگر تصویب شود این قانون خوبی است و من از امضا کنندگان طرح آن بودم.

او در پاسخ به این سوال که این قانون شامل حال شما هم خواهد شد می گوید: بله من هم مشمول می شود و چون فکر می کنم موضوع خوبی است هم به آن رای دادم و همه ان را پیشنهاد دادم.

او میگوید فردا هم قرار است پیشنهاد دیگری مطرح کنم تا به جای سقف ۷۵ سال برای نمایندگان قف ۶۰ سال سن را مطرح کنیم.

کامران با بیان اینکه ما در کار مردم دخالت نمیکنیم اما به نظر میرسد این یک فضای بهتری را ایجاد میکند تا جوانان هم  وارد عرصه شوند. البته من بیشتر از همه چیز معتقدم باید زمینه‌های کار چاق کنی بسوزد یعنی جوان و پیر، زن و مرد و ... ندارد باید پاک دستی باید قوت بگیرد.

او درپایان گفت:به نظرم این قانون خوبی است و اینکه گفته می شود با قانون اساسی مغایرت دارد باید بگذاریم شورای نگهبان درباره آن نظر دهد.

شویی از جنس قانون

وقتی با نمایندگان صحبت می کنیم همه از مغایر قانون اساسی بودن این ماده می گویند گویا از همان ابتدا که در حال تدوین آن بودن می دانستند قرار است قانونی بنویسند که رد شود تا هم به مردم بگویند ما می خواهیم گردش نخبگان شکل بگیرد و هم پا برجا بر کرسی خود تکیه بزنند.

علیرضا سلیمی که از دوره هشتم در مجلس حضور دارد و با این قانون از مجلس یازدهم باز می ماند به خبرآنلاین می گوید: ما با ایت طرح موافق بودیم و معتقدیم با این قانون مسیری باز می شود تا دیگران هم حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به این سوال که  شما وقتی می دانید این موضوع باعث می شود مسیری باز شود تا دیگران هم به مجلس بیایند چرا برای چندین دوره ثبت نام  می کنید گفت: مسئله اینجا است که آنقدر همه فشار می آورند که فردی که نمی خواهد دیگر کاندیدا شود مجبور به ثبت نام در انتخابات می شود. در همین مجلس چندین نفر داشتیم که نمی خواستند نماینده شوند اما نهایتا مجبورشان کردند که بیایند. با این قانون دیگر هم نمایندگان تکلیف خود را می دانند هم مردم.

او در پاسخ به این سوال که وقتی قانونی با علم به رد شدنش تصویب می شود آیا یک شو نیست گفت: این توهین به نمایندگان است؛ نمایندگان نمی دانند این موضوع در شورای نگهبان رد خواهد شد یا خیر. این اصلا یک شو نیست. اتفاقا برخی از نمایندگان که تمایل داشتند باز هم حضور داشته باشند در مجلس به ما می گفتند چرا این بحث را مطرح کردید حتی یکی از انها به من مشت هم کوبید.

۱۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =